Citat:
Ursprungligen postat av
Merku
En polare hjälpte mig att fixa ett avanza konto för lite över 1.5 år sen och visade lite olika aktier och så vidare. Jag köpte in allt på en aktie (via aktie sparkonto), jag köpte en amerikansk aktie och köpte precis innan stängning. Vad jag inte visste var att dom hade kvartalsrapport direkt efter stängning så när jag kollade på aktien dagen efter var jag upp 25%. Det tog dock flera månader innan jag fick reda på att kursen gick upp på grund av en kvartalsrapport, jag visste inte ens vad det betydde då.
Jag sålde också någon dag senare när jag insåg att det inte var på ett isk konto jag köpt in. Jag fortsatte tradea "all in" på samma amerikanska aktie några veckor, och även om jag tjänade pengar på det så vart det mycket mindre än om jag bara suttit stilla med innehavet.
samtidigt som jag slutade treada satt jag in en stor summa på samma aktie som jag pratat om tidigare, sen började jag sprida ut 20k i olika aktier för att sprida riskerna. Dom flesta gick dåligt och jag sålde flera med 2-4k minus och satte in dom på de som gick lite bättre.
Vet inte hur jag skulle tipsa dig om hur du ska lära dig, men kanske kan du testa investera 2k i tio olika företag och blanda mellan lite större bolag och förhoppningsbolag. Sen för att lära dig något måste du ju läsa på om företagen och göra en kvalitativ gissning så du kan försvara din investering. Sen är det ju alltid kul att läsa på placera vad andra tror om bolaget och framtida kursutveckling, men 99% av dom som skriver där är orealistiska optimister man bara kan skratta åt, men ibland får man användbar information.
Sen kan det vara smart att investera i något du tycker är intressant, så det blir kul att jaga information. Se bara till att du inte investerar i något för att du "tycker om det" utan håll dig objektiv.
Själv äger jag bara två hög risk förhoppningsbolagsaktier och en kryptovaluta just nu, så mitt sätt att investera skulle nog få dom flesta att spy i munnen.
"Själv äger jag bara två hög risk förhoppningsbolagsaktier och en kryptovaluta just nu, så mitt sätt att investera skulle nog få dom flesta att spy i munnen"
Detta är anledningen till att avanzas kunder blivit totalt överkörda av Avanza Zero senaste 10 åren. Seriöst jag skrattar, ni är inte Warren buffert ok?