2018-03-02, 11:07
Medlem
Som rubriken låter. Hur och när lärde ni er köpa och sälja aktier. Var det någon i er familj som lärde er, läste ni på själva etc?

Vilka investeringsformer kör ni på? Köper ni fonder? Investerar ni i ett AB? Day trading?

Är själv ny i detta område och personligen har jag ett kapital på 20 000kr. Är villig att ta höga risker för att antingen vinna eller förlora på relativt kort tid. Ser dessa 20k som kunskapspengar. Hur bör jag gå tillväga?
Citera
2018-03-02, 11:49
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollcod
Som rubriken låter. Hur och när lärde ni er köpa och sälja aktier. Var det någon i er familj som lärde er, läste ni på själva etc?

Vilka investeringsformer kör ni på? Köper ni fonder? Investerar ni i ett AB? Day trading?

Är själv ny i detta område och personligen har jag ett kapital på 20 000kr. Är villig att ta höga risker för att antingen vinna eller förlora på relativt kort tid. Ser dessa 20k som kunskapspengar. Hur bör jag gå tillväga?

Läs Dagens Industri eller någon liknande tidning, så blir du mer insatt i hur det fungerar.
Citera
2018-03-02, 11:54
Medlem
Du bör öppna ett investeringssparkonto på avanza eller nordnet och börja köpa billiga indexfonder, kolla tråden "vilka fonder har ni?" Här på forumet

Jag lärde mig själv pga att jag hatar att jobba och bestämde mig för att bli miljonär så jag slipper jobba. Planen går bra än så länge
Citera
2018-03-02, 12:20
Medlem
En polare hjälpte mig att fixa ett avanza konto för lite över 1.5 år sen och visade lite olika aktier och så vidare. Jag köpte in allt på en aktie (via aktie sparkonto), jag köpte en amerikansk aktie och köpte precis innan stängning. Vad jag inte visste var att dom hade kvartalsrapport direkt efter stängning så när jag kollade på aktien dagen efter var jag upp 25%. Det tog dock flera månader innan jag fick reda på att kursen gick upp på grund av en kvartalsrapport, jag visste inte ens vad det betydde då.

Jag sålde också någon dag senare när jag insåg att det inte var på ett isk konto jag köpt in. Jag fortsatte tradea "all in" på samma amerikanska aktie några veckor, och även om jag tjänade pengar på det så vart det mycket mindre än om jag bara suttit stilla med innehavet.

samtidigt som jag slutade treada satt jag in en stor summa på samma aktie som jag pratat om tidigare, sen började jag sprida ut 20k i olika aktier för att sprida riskerna. Dom flesta gick dåligt och jag sålde flera med 2-4k minus och satte in dom på de som gick lite bättre.

Vet inte hur jag skulle tipsa dig om hur du ska lära dig, men kanske kan du testa investera 2k i tio olika företag och blanda mellan lite större bolag och förhoppningsbolag. Sen för att lära dig något måste du ju läsa på om företagen och göra en kvalitativ gissning så du kan försvara din investering. Sen är det ju alltid kul att läsa på placera vad andra tror om bolaget och framtida kursutveckling, men 99% av dom som skriver där är orealistiska optimister man bara kan skratta åt, men ibland får man användbar information.

Sen kan det vara smart att investera i något du tycker är intressant, så det blir kul att jaga information. Se bara till att du inte investerar i något för att du "tycker om det" utan håll dig objektiv.

Själv äger jag bara två hög risk förhoppningsbolagsaktier och en kryptovaluta just nu, så mitt sätt att investera skulle nog få dom flesta att spy i munnen.
Citera
2018-03-02, 12:22
Medlem
TheRiddle-s avatar
Jag håller på med daytrading. Jobbar halvtid, resten av inkomsten är från tradingen. Hade kanske inte egentligen behövt jobba, men känns tryggt att ha nånting att falla tillbaka på om det skulle gå åt helvete. Har väl läst en del böcker, kollat på en del videor och liknande, men i slutändan lärde dom bara mig grunderna. Dom flesta färdiga taktikerna som folk vill lära dig kommer inte funka. Därför bör man vara väldigt försiktig med att använda färdiga strategier som folk vill pracka på dig, dom har oftast en baktanke. Backtesta ALLTID innan du gör något. Egna tester då, inte andras.

Starta smått. Hade du tänkt vara aktiv, dvs inte bara köpa och hålla, testa först med ett par hundralappar i ett par månader. Jag har hållt på i lite mer än ett år, och det tog ungefär ett år innan jag fick ordning på det. Aktiv trading är mycket svårare än att bara köpa en indexfond och låta den ticka på. Därför bör man först öva tills man är 100% säker på att det kommer gå bättre än indexfonder. Jag förlorade väl ungefär halva mitt kapital (som från början var runt 250k) innan jag kom fram till den insikten.

Hade du tänkt leva på det behöver du mer än 20k. En miljon är egentligen bäst, men minimum är väl 200k om du kör med hävstångsprodukter och är väldigt duktig. Men 20k är en bra övningssumma, räkna med att förlora den bara.
Citera
2018-03-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merku
En polare hjälpte mig att fixa ett avanza konto för lite över 1.5 år sen och visade lite olika aktier och så vidare. Jag köpte in allt på en aktie (via aktie sparkonto), jag köpte en amerikansk aktie och köpte precis innan stängning. Vad jag inte visste var att dom hade kvartalsrapport direkt efter stängning så när jag kollade på aktien dagen efter var jag upp 25%. Det tog dock flera månader innan jag fick reda på att kursen gick upp på grund av en kvartalsrapport, jag visste inte ens vad det betydde då.

Jag sålde också någon dag senare när jag insåg att det inte var på ett isk konto jag köpt in. Jag fortsatte tradea "all in" på samma amerikanska aktie några veckor, och även om jag tjänade pengar på det så vart det mycket mindre än om jag bara suttit stilla med innehavet.

samtidigt som jag slutade treada satt jag in en stor summa på samma aktie som jag pratat om tidigare, sen började jag sprida ut 20k i olika aktier för att sprida riskerna. Dom flesta gick dåligt och jag sålde flera med 2-4k minus och satte in dom på de som gick lite bättre.

Vet inte hur jag skulle tipsa dig om hur du ska lära dig, men kanske kan du testa investera 2k i tio olika företag och blanda mellan lite större bolag och förhoppningsbolag. Sen för att lära dig något måste du ju läsa på om företagen och göra en kvalitativ gissning så du kan försvara din investering. Sen är det ju alltid kul att läsa på placera vad andra tror om bolaget och framtida kursutveckling, men 99% av dom som skriver där är orealistiska optimister man bara kan skratta åt, men ibland får man användbar information.

Sen kan det vara smart att investera i något du tycker är intressant, så det blir kul att jaga information. Se bara till att du inte investerar i något för att du "tycker om det" utan håll dig objektiv.

Själv äger jag bara två hög risk förhoppningsbolagsaktier och en kryptovaluta just nu, så mitt sätt att investera skulle nog få dom flesta att spy i munnen.

"Själv äger jag bara två hög risk förhoppningsbolagsaktier och en kryptovaluta just nu, så mitt sätt att investera skulle nog få dom flesta att spy i munnen"

Detta är anledningen till att avanzas kunder blivit totalt överkörda av Avanza Zero senaste 10 åren. Seriöst jag skrattar, ni är inte Warren buffert ok?
Citera
2018-03-02, 22:36
Medlem
Isnatts avatar
Lyssnade på poddar, läste här, googlade, läste lite i nån bok men den var för tråkig. Visste då inte ens vad en fond var.
Det viktigaste jag lärde mig för att ens komma igång var att öppna ett isk-konto hos antingen Avanza eller nordnet.
Och sen välja courtageklass och sen börja handla aktier om du så vill eller fonder.

Sätt upp några egna 'regler' kring hur du ska agera.
En av mina är exempelvis att jag inte ska känna att jag vill sälja av för att 'rädda det som kan' om portföljen skulle gå ner 30% beroende på en allmän nedgång som alltså drabbar alla och inte bara mig.

Inte heller investera i grejer jag inte riktigt förstår mig på. Tur det, annars hade jag nog förlorat en del i fingerprint..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in