• 7
  • 8
2018-03-05, 21:19
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Du missade statens andel, va? Totalt in blir runt 13-14000 pix.

Du har helt rätt, missade att TS hade skrivit 21000 kr brutto.

Ny lösning till TS:
1) Räkna ut din genomsnittliga månads netto-inkomst.
2) Halvera din matkonsumption (med hjälp av veckohandligt och matlådor).
3) Sätt in differensen (vilken borde bli ca 2500 kr) på ett sparkonto direkt när du får lönen.
4) ??????
5) Profit
Citera
2018-03-06, 18:47
Medlem
MsPa1nTs avatar
10 laxar på mat?

Prova att bara käka pasta och ris en månad och se hur du plötsligt sparat ihop en resa + boende i NewYork en vecka istället för att gå +-0.

Eller ännu bättre, lägg dig runt 3-4000 kr per månad och sätt undan 6-7000 kr i långsiktigt sparande, t.ex indexfonder.
Citera
2018-03-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
10 laxar på mat?

Prova att bara käka pasta och ris en månad och se hur du plötsligt sparat ihop en resa + boende i NewYork en vecka istället för att gå +-0.

Eller ännu bättre, lägg dig runt 3-4000 kr per månad och sätt undan 6-7000 kr i långsiktigt sparande, t.ex indexfonder.

Varför just endast pasta och ris? Visst, ris och pasta kan vara billigt. Speciellt om man satsar på större förpackningar, och om man inte har något emot lågprismärken eller liknande. Men de flesta klarar inte av att äta en så ensidig kost i en hel månad. Det går att minska matkostnaderna till sisådär 1500-2500 kr, och då ändå kunna laga vettig och varierad kost. Sedan kan man någon gång emellanåt unna sig en pizza, att äta en jobblunch ute eller liknande, inom samma matbudget. Just TS gillar att äta ute, så därför nämnde jag det.

Annars är det ett bra tips att minska matkostnaderna, och satsa mer på sparande.
Citera
2018-03-08, 19:22
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Varför just endast pasta och ris? Visst, ris och pasta kan vara billigt. Speciellt om man satsar på större förpackningar, och om man inte har något emot lågprismärken eller liknande. Men de flesta klarar inte av att äta en så ensidig kost i en hel månad. Det går att minska matkostnaderna till sisådär 1500-2500 kr, och då ändå kunna laga vettig och varierad kost. Sedan kan man någon gång emellanåt unna sig en pizza, att äta en jobblunch ute eller liknande, inom samma matbudget. Just TS gillar att äta ute, så därför nämnde jag det.

Annars är det ett bra tips att minska matkostnaderna, och satsa mer på sparande.

Man behöver inte ta mitt inlägg helt ordagrant, men kanske istället tyda det som att samtliga billiga livsmedel går bra att äta och samtidigt spara pengar.
Citera
2018-03-09, 16:53
Medlem
Kroegarns avatar
Alright TS. Jag gör ett försök.

21000 brutto. Då har vi ca 16k Netto att använda oss av.

Boendekostnader: 5500kr
ink hyra, el, bredband, telefoni, netflix, fackliga avgifter och försäkringar.

Det här känns som en rimlig kostnad. MEN ett litet tips är att dela Netflix med 1-3 personer. och således sparar du mellan 50-70 kr redan där.

Se även över dina försäkringar. Betalar du helårs/halvårs/månadsvis t.ex? Ibland är alternativet bättre att dela upp/rent av leta mer fördelaktiga försäkringar, och kanske baka ihop eventuella försäkringar som ändå täcker mer eller mindre samma yta.

Transport: 1000kr
Busskort

Det här är en relativt bra kostnad i månaden. En bil är mycket dyrare och detta bör du försöka ha kvar.

Kläder: <500kr
Senaste inköpet var i januari för 349kr
Det här är också helt okej, Inga större utgifter direkt.

Mat: ca 5000kr
Lunch vardagar ca 2000kr
Resterande 8 luncher, 31 middagar och 31 frukostar ca 3000kr

Här är vart det börjar spåra ur. Du är en ensamstående person och har ett matkonto för 2.
Skrota allt vad utemat heter. Det är svårt, Men du måste helt enkelt. För över 2500 till ett sparkonto direkt när lönen kommer. Och så vet du att maten numera är limiterad. Nu är det storkok och hemlagat som gäller för din del.

Sparande 0kr
Har aldrig en krona kvar när det är slut på månaden
Det här är inte bra alls TS, Och det är ungefär här i Lyxfällan som Magnus skulle säga "Oansvarigt" Följ mitt ovanstående råd och sätt in 2500 kr/månad här direkt när lönen kommer.

Övrigt: allt annat...
Har en post som Swedbank kallar "generell" den är på drygt 3000kr
och en post som heter "okategoriserat" drygt 2000kr

Det här måste du också fixa till. Du kan inte ha okategoriserade poster där du helt enkelt inte vet vart pengarna tar vägen. Se till att kolla upp detta antingen med din bank eller egna efterforskningar. Kan ju vara att du har något autogiro som ligger rullandes utan din vetskap.

Ytterligare tips är att lägga upp en budget i Excel eller dylikt. Och "begränsa" dig själv. Försök hålla dessa gränser. Märker du att det blir en hel del över varje månad. Kan du börja tänja ut dessa gränser för att få tillbaka ditt "Helglyx" om så önskas.
Citera
2018-03-26, 06:31
Medlem
Den första månaden med "leva på minimal budget" genomförd.

Har försökt sänka mina matkostnader vilket har funkat hyfsat.
Har dragit ner på Kaffe och Öl kraftigt.
Känns som att jag sänkt min livskvalitet med flera steg, tvingats tackat nej till att träffa vänner för att jag inte kan betala för restaurangmat eller dyr fika.

En annan väldigt jobbig del är att jag känner mig snål, jag är inte van vid det och det känns olustigt.

Citat:
Lyxfällan svaret för mars månad:

Boendekostnad:
6000kr
*ökning då jag inkluderat hygien och sjukvård

Transport:
1200kr

Nöje:
370kr
*ny kategori (som förut låg under övrigt).

Kläder:
800kr
*liten ökning

Mat:

*Hemlagat/matlådor 3000kr
**Restaurangbesök 0kr

Sparande:
*kortsiktigt sparande 2000kr
**Långsiktigt sparande 2500kr

Övrigt:
632kr
*Välgörenhet
Både Generell och Okategoriserat har visat sig vara när man swishar pengar till närstående som är i behov av ekonomiskt bistånd. Något som jag försökt dra ner på ordentligt den här månaden!

Slutkommentar:
Ny lönemånad börjar idag:
Flyttade 2500 till sparande.

Mars var den mest deprimerande månaden jag genomlevt på länge, jag har tvingats neka mina vänner ekonomisk hjälp när dom har problem och jag har hamnat i ett ekorrhjul där jag bara vaknar går till jobbet sitter ensam med min matlåda, åker hem äter hemlagat själv och sen somnar.

Det måste gå att kunna kombinera en ekonomiskt sparsam livsstil och ändå kunna gå ut efter jobbet nån dag, träffa vänner och fika på helgerna, samt hjälpa sina vänner när inte samhället gör det.

Ska försöka hålla den här tråden levande mest för min egen skull.
Citera
2018-03-26, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen

Känns som att jag sänkt min livskvalitet med flera steg, tvingats tackat nej till att träffa vänner för att jag inte kan betala för restaurangmat eller dyr fika.

En annan väldigt jobbig del är att jag känner mig snål, jag är inte van vid det och det känns olustigt.

Slutkommentar:

Mars var den mest deprimerande månaden jag genomlevt på länge, jag har tvingats neka mina vänner ekonomisk hjälp när dom har problem och jag har hamnat i ett ekorrhjul där jag bara vaknar går till jobbet sitter ensam med min matlåda, åker hem äter hemlagat själv och sen somnar.

Det måste gå att kunna kombinera en ekonomiskt sparsam livsstil och ändå kunna gå ut efter jobbet nån dag, träffa vänner och fika på helgerna, samt hjälpa sina vänner när inte samhället gör det.

Hej!

Jag tycker gott att du kan gå ut och äta med dina vänner ibland eller gå och fika, det är inte det som menas med "dra ned matkostnader" därför att dom posterna hamnar under nöjen och det måste man ju få lägga åtminstone lite stålar på annars blir man ju tokig.

Jag skulle aldrig någonsin få för mig att skippa frukost och köpa kaffe för 10:- ute istället däremot går jag gärna till Espresso House och köper kaffe för 40:- om jag har sällskap med någon, det är en annan sak därför att det är en social grej och därför mer acceptabelt om det inte händer så ofta att det påverkar din ekonomi.

Alltså; dra ner matkostnaderna till vardags men sluta naturligtvis inte gå ut med dina vänner.
Citera
2018-03-26, 08:23
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen

Slutkommentar:

Hej TS

Bra jobbat men du måste börja "tänka bredare samt nytt". Du måste börja arbeta med den mentala biten av din situation. Det är svårt att leva på en snålare budget än vad man är van vid men att finna sitt liv tråkigt pga att man inte kan spendera pengar är bokstavligen ett fattigt liv. Att du upplever dig befinna dig i ett ekorrhjul där du vaknar, jobbar, äter ensam, åker hem sen somnar. Det är för att du "väljer" att göra det. Livet är fullt av möjligheter som inte kostar pengar. Träning är en av de bästa men det finns hur mycket annat som helst. Varför kan ni inte fika hemma hos varandra? Eller picnic när värmen väl kommer? Försök involvera dina vänner eller, skaffa några nya. Du är absolut inte ensam. Åtminstone verkar det inte så med tanke på dina vänner som du inte kan hjälpa ekonomiskt. Varför gör ni inte något ihop? Gör denna resa tillsammans då blir den både roligare och mer motiverande.

Så sätt igång och jobba med den mentala delen nu.

// CC
Citera
2019-08-26, 12:54
Medlem
Vi söker folk till Lyxfällan om du vill söka
Citera
2019-08-26, 13:03
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Men börja använda kontanter och gör budget?
Du bestämmer innan hur mycket som ska läggas på allt.
Börja med att skänka 10% av lönen, sen investerar du 10-20% av lönen, sen betalar du övriga kostnader. Att skänka och betala till sig själv är det viktigaste och bör göras först när lönen kommer
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in