2018-03-01, 19:41
Bannlyst
Nu ska ni f hra.

Sund matte bygger p korrekt och fungerande intuition, kunskap och frstelse fr matte.

Nr man frsker sig p det dr extra svra i matematiken (faktorisera stora primtal exempelvis) s r det ltt hnt att man brjar slppa ls fantasierna lite fr mycket. Man frsker ta sig ur den dr ldan och det gamla mnstret och man frsker hitta nya samband osv.

Om man tar det fr lng och det gr verstyr s kan det hnda att man brjar frska se samband mellan primtal och gud eller ngot sdant vansinnigt. Med psykos-matte syftar jag just p sdant.

Jag har generellt haft uppfattningen om att liten grad av psykos-matte kan vara bra, att det leder till nya insikter och nya spnnande ider.

Men efter att ha frskt prata vett i en psykiatrikerpatient som sitter p filosofiforumet (sitter bokstavligen med folk i vita rockar p psykklinik som han filmat nr han frklarar sina teorier och lagt upp p youtube och startat trd) med en massa totalt osammahngande teorier med e=mc^2 och hastighet och tidsrymden och ISIS och religion och monteismen s har jag helt ombildat den uppfattningen och jag tnker nu att ju mindre psykotiskt destro bttre. Jag kan inte lngre se ngot som helst gott i ens den minsta lilla slng av psykos-matte.

Man kan ju undra hur det ligger till med psykos-fysik. Om precis minsta lilla tendens av "psykos-fysik" r negativt. Man kan ju undra detta om vilket vetenskaplig disciplin som helst.

Vad tror ni om psykos-matte och psykos-fysik, guld och ndvndigt eller r det rv hela vgen upp?
Citera
2018-03-01, 19:58
Medlem
Jmfr t.ex.:
https://en.wikipedia.org/wiki/Numerology
https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_mysticism
Citera
2018-03-01, 20:09
Medlem
Det r knappast matematiken som r roten till deras problem.

Mnniskor med psykoser ser samband som talar fr deras tankar i allt, vare sig det r matematik, tv-program, personers beteende m.m.
Citera
2018-03-01, 22:35
Medlem
Bulkninjas avatar
Det r en tunn linje mellan extrem kreativitet och psykos
Oavsett mne. Om man inte funderar i andra banor eller tar ut svngarna kommer man inte lika lngt som om man bara frsker lra sig vad andra redan kan.

Det finns en orsak till att alla stora upptckter gjorts av personer som r unga.
Citera
2018-03-02, 00:52
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Nu ska ni f hra.

Sund matte bygger p korrekt och fungerande intuition, kunskap och frstelse fr matte.

Nr man frsker sig p det dr extra svra i matematiken (faktorisera stora primtal exempelvis) s r det ltt hnt att man brjar slppa ls fantasierna lite fr mycket. Man frsker ta sig ur den dr ldan och det gamla mnstret och man frsker hitta nya samband osv.

Om man tar det fr lng och det gr verstyr s kan det hnda att man brjar frska se samband mellan primtal och gud eller ngot sdant vansinnigt. Med psykos-matte syftar jag just p sdant.

Jag har generellt haft uppfattningen om att liten grad av psykos-matte kan vara bra, att det leder till nya insikter och nya spnnande ider.

Men efter att ha frskt prata vett i en psykiatrikerpatient som sitter p filosofiforumet (sitter bokstavligen med folk i vita rockar p psykklinik som han filmat nr han frklarar sina teorier och lagt upp p youtube och startat trd) med en massa totalt osammahngande teorier med e=mc^2 och hastighet och tidsrymden och ISIS och religion och monteismen s har jag helt ombildat den uppfattningen och jag tnker nu att ju mindre psykotiskt destro bttre. Jag kan inte lngre se ngot som helst gott i ens den minsta lilla slng av psykos-matte.

Man kan ju undra hur det ligger till med psykos-fysik. Om precis minsta lilla tendens av "psykos-fysik" r negativt. Man kan ju undra detta om vilket vetenskaplig disciplin som helst.

Vad tror ni om psykos-matte och psykos-fysik, guld och ndvndigt eller r det rv hela vgen upp?

Det finns ett samband mellan extremt hg intelligens och psykiska sjukdomar.
Oftast r det frga om genier inom matematik, fysik och liknande.

De hgintelligenta ligger oftare en bit in i autismspektret eller kan oftare vara bipolra n genomsnittet.

En schizofren hgintelligent person mter i regel fr stora hinder fr att n framgng, men framgngsrika genier har ofta schizofreni i slkten.

Flummare och mystiker blir de som har samma intresse att finna frklaringar och skapa teorier som de hgintelligenta, men som saknar den intelligens som krvs. Den sorten kan bli andeskdare, mystiker, kultledare eller gna sig t kvasivetenskap.
Citera
2018-03-02, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulele-Lelle
Flummare och mystiker blir de som har samma intresse att finna frklaringar och skapa teorier som de hgintelligenta, men som saknar den intelligens som krvs. Den sorten kan bli andeskdare, mystiker, kultledare eller gna sig t kvasivetenskap.

Det r det jag knner r den allra strsta skillnaden nr jag pratar med psykotiska eller helt enkelt bara extremt obegvade mnniskor med sina teorier om UFOn osv. Argumenten blir askorkade hos bda, men hos den psykotiska tycker jag nd att godtyckligheten i resonemangen blir s mycket mer.

John Nash trodde t.ex. att han avkodade meddelanden i radioprogram mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in