Citat:
Ursprungligen postat av
Raffy
Kör på läkarutbildningen först efter du är klar med röntgen ssk då inte har behörighet för läkare än. Under resterande tid som du har kvar på röntgen ssk skulle jag rekommendera att du läser behörigheten samtidigt. Du hinner läsa kemi 1 och 2 och biologi 2 och matte 3 då det är ca 5veckor per kurs. Under tiden får du söka jobb inom vården om du inte redan jobbar (alternativt urval i Linköping). Vid det här laget är du nog klar med röntgen utbildningen och kan ta itu med resterande (jobbiga) kurser. Fysik 1a, matte 4 och fysik 2, den ordningen skulle jag ta de efter examen.
Börja jobba som röntgen ssk och ta resterande kurser på halvfart om du inte orkar med helfart. Kom ihåg här att du inte behöver sikta på A, godkänt räcker gott. Du kan även påbörja med memrise eller tyngre litteratur läsning till och från jobbet (Förberedelser inför HP). När all behörighet är klar är det dags för HP plugg. Fixa Hpguidens vip tjänst och beroende på hur bra du är på matte börjar du från 7ans matte så att du har grunden. Därefter går du igenom matte 1 och 2. Du gör detta parallellt med uppgifter från HP-guiden. Angående HP kan du komma in på Linköping med 1.55 om du har minst 1års vårderfarenhet. Räkna med att det tar minst 2 år. Beror på hur bra du skriver på HP
Läkarutbildningen är inte svår men jävligt tidskrävande för oss dödliga. Jag var själv i samma sits efter att ha läst 4 teminer på sjuksköterska utbildningen. Kom på att jag var mer intresserad av medicin än vårdvetenskap. Gick ner till halvtid på jobbet och började plugga mina behörigheter men gick kvar på Sjuksköterska. Efter 1 år tog jag examen plus att jag klarade av 5/6 behörighets ämnen. Ytterligare 1år till skrev jag 1.9 på HP på mitt 4e försök (1.3, 1.6, 1.65 och 1.9). Nu är jag 28 år och inne på min 5e termin som läkarstudent.
Klarade du läsa sjuksköterska och jobba heltid först? Är det så låga krav på sådana utbildningar?