2018-03-01, 07:02
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Spontant känns det som att Nässén och några andra kollegor till honom haft planen att få belöningen utdelad till nån pundare de kunde pressa pengar av senare.
Citera
2018-03-01, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jo, men om jag förstått det rätt så kan inte tjänstemän eller tex poliser få ta del av belöningen utan det är mer tänkt åt vittnen. Men poliserna vill väl visa sig duktiga o få något slags erkännande om att det var dem som fångade mördaren. Själv hade jag inte haft någon lust att riskera mitt jobb för det där. Störde mig lite på att flera personer i programmet sa " Sveriges viktigaste mordutredning". Vet inte varför Palme mordet skulle vara viktigare än något annat mord. Men de menar säkert pga att Palme var statsminister osv men gillar inte hur de indirekt värderar människoliv med sådana där kommentarer.

Det är väl inte människoliv man värderar när man säger att Palmemordet är "Sveriges viktigaste mordutredning" utan att det var Sveriges statsminister som mördades. Mordet var en avskyvärd handling som hotade demokratin och allas rätt att öppet säga vad vi tycker utan att bli skjutna. Därför är det Sveriges viktigast mordutredning där vi verkligen behöver få svar. Vem sköt och varför??
Citera
2018-03-01, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Spontant känns det som att Nässén och några andra kollegor till honom haft planen att få belöningen utdelad till nån pundare de kunde pressa pengar av senare.

Ja det är ju flera i programmet som vittnar om att Nässén stal knark och pengar när han var hemma hos pundare.
Citera
2018-03-01, 07:15
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badpojken1245
Det är väl inte människoliv man värderar när man säger att Palmemordet är "Sveriges viktigaste mordutredning" utan att det var Sveriges statsminister som mördades. Mordet var en avskyvärd handling som hotade demokratin och allas rätt att öppet säga vad vi tycker utan att bli skjutna. Därför är det Sveriges viktigast mordutredning där vi verkligen behöver få svar. Vem sköt och varför??

Jo som jag skrev ovan. Dock håller jag inte med om att en mordutredning är viktigare än en annan. Demokratin överlever enstaka mord oavsett vem som mördas. Tråkigt språkbruk i programmet tycker jag. Programmet koncentrerade sig mest på att berätta vem som inte sköt. Dags att lägga ned utredningen, det borde man ha gjort för åtminstone tio år sedan. Det var dock ett underhållande program, tänkte en del på kriminalernas kläder, även holmen struntade i vanliga polisuniformen o hade på sig skinnjacka osv. Det var lite annorlunda på den tiden
Citera
2018-03-01, 07:29
Medlem
Citat:
Jo som jag skrev ovan. Dock håller jag inte med om att en mordutredning är viktigare än en annan. Demokratin överlever enstaka mord oavsett vem som mördas. Tråkigt språkbruk i programmet tycker jag. Programmet koncentrerade sig mest på att berätta vem som inte sköt. Dags att lägga ned utredningen, det borde man ha gjort för åtminstone tio år sedan. Det var dock ett underhållande program, tänkte en del på kriminalernas kläder, även holmen struntade i vanliga polisuniformen o hade på sig skinnjacka osv. Det var lite annorlunda på den tiden

Med facit i hand vet vi att det bara blev 1 mord men var går då gränsen innan demokratin hotas? 1 mord, 5 eller 8? Och vad var det Palme stod för och som hotade någon/något så mycket att det inte gick att påverka utgången genom öppen debatt utan den enklare lösningen var att skjuta karln?
Ang klädseln var de som var överst i hierarkin hårda grabbar, som alla såg upp till. Ingen vanlig snut i blåkläder tordes ifrågasätta eller anmäla en kommissarie i skinnpaj. Skinnpajjen har kanske försvunnit men fortfarande är det samma hierarki som råder inom polisen.
Citera
2018-03-01, 07:53
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badpojken1245
Med facit i hand vet vi att det bara blev 1 mord men var går då gränsen innan demokratin hotas? 1 mord, 5 eller 8? Och vad var det Palme stod för och som hotade någon/något så mycket att det inte gick att påverka utgången genom öppen debatt utan den enklare lösningen var att skjuta karln?
Ang klädseln var de som var överst i hierarkin hårda grabbar, som alla såg upp till. Ingen vanlig snut i blåkläder tordes ifrågasätta eller anmäla en kommissarie i skinnpaj. Skinnpajjen har kanske försvunnit men fortfarande är det samma hierarki som råder inom polisen.

Vet inte om Palme var något hot längre. Han hade slutat snart ändå och s blev allt mer borgerligt. Vi hamnar snart utanför ts men tror inte på några konspirationer utan tror det är någon alkis person dom dödade han utan något riktigt motiv, eventuellt gillade han inte " vänstern" men var aldrig någon rebelliskt uppror som var tänkt. Att det skulle vara ett hot mot demokratin har ju tiden visat att det inte var det. Enstaka mord hotar aldrig demokratin utan det är andra faktorer som måste spela in. Som de sa i programmet så var det ju clintan som var något av en förebild för holmen o de andra o verkar vara mindre hårt reglerad klädsel på den tiden. Svårt o se att något liknande skulle ske idag.
Citera
2018-03-01, 10:39
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Vet inte om Palme var något hot längre. Han hade slutat snart ändå och s blev allt mer borgerligt. Vi hamnar snart utanför ts men tror inte på några konspirationer utan tror det är någon alkis person dom dödade han utan något riktigt motiv, eventuellt gillade han inte " vänstern" men var aldrig någon rebelliskt uppror som var tänkt. Att det skulle vara ett hot mot demokratin har ju tiden visat att det inte var det. Enstaka mord hotar aldrig demokratin utan det är andra faktorer som måste spela in. Som de sa i programmet så var det ju clintan som var något av en förebild för holmen o de andra o verkar vara mindre hårt reglerad klädsel på den tiden. Svårt o se att något liknande skulle ske idag.

Du är ju helt verklighetsfrånvänd. Naturligtvis har ett mord på en statsminister större påverkan på ett land än t ex att två somalier skjuter en tredje i en knarkaffär ute i förorten.

Ingen har däremot påstått att människovärdet på något sätt är större i det förra, det är bara någon slags halmgubbe du försöker bygga.

För övrigt är min synpunkt att dom som skriver o istället för och aldrig kommer att förstå någonting. Till den tesen vill jag lägga argumentet att du inte kan stava till Holmér samt att du inte förstår att ingen reglerar en chefs klädsel. Jag orkar inte ens gå in på dina syftningsfel, de är bara symptom på ditt dunkla tänkande.
Citera
2018-03-01, 12:05
Medlem
Citat:

Holmér var aldrig någon polis, han har inte genomgått polisutbildning, han var 70-80 talets Dan Eliasson.
Holmér var politiskt tillsatt Säpochef helt utan polisiära erfarenheter.

Han tillsatte sig själv som spaningsledare i ett brott han överhuvudtaget inte hade någon kompetens för, det är ren skandal att ingen närvarande mordchef kunde ryta till och få mannen avlägsnad.
Citera
2018-03-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Holmér var aldrig någon polis, han har inte genomgått polisutbildning, han var 70-80 talets Dan Eliasson.
Holmér var politiskt tillsatt Säpochef helt utan polisiära erfarenheter.

Han tillsatte sig själv som spaningsledare i ett brott han överhuvudtaget inte hade någon kompetens för, det är ren skandal att ingen närvarande mordchef kunde ryta till och få mannen avlägsnad.

Ja det är märkligt att han fick hålla på. Om jag får blindtarmsinflammation blir jag ju opererad av någon med erfarenhet och utbildning och inte en receptionist som råkar jobba när jag söker vård.
Citera
2018-03-01, 14:39
Medlem
Jag tror inte att tanken var att få fast Palmes mördare. Av någon anledning så ville inte utredarna det. Så därför försökte de få Pettersson att se skyldig ut. Jag tror att polisen skyddade någon, eller var så fruktansvärt rädda för någon annan part att de därav inte ville få tag i mördaren.

Vem som mördade Palme? Jag har inte en aning. Som barn var jag helt säker på att det var Lisbeth själv(som snabbt stoppade ner pistolen i handväskan.) och senare funderade jag faktiskt på Mårten Palme. Men varför polisen skulle velat skydda Mårten så pass går ju inte ihop. Men kanske någon inom polisen själv... Eller.... Eller... etc. Det vore hur som helst högst intressant om vi någon dag fick veta vem som mördade honom men fram tills dess så är det ju fritt fram att spekulera.
Citera
2018-03-01, 14:39
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instant-Necc
Menar du att han var skyldig eller vadå?

Ja, det är väl det troligaste.
Citera
2018-03-01, 15:34
Medlem
PiusXIIIs avatar
Skulle inte dessa "vittnen" ha vetat om att det var en belöning utsatt om inte Nässén talat om det för dem eller vad?

Det var en stor nyhet på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in