2018-02-28, 14:14
Medlem
franges avatar
Anställningskraven är ungefär lika höga som för att få jobba i kassan på Ica. Dvs knappt centimeterhöga, så vilket byslan som helst kan få jobbet.

Skall du bli undersköterska eller sjuksköterska (andra liknande typer av jobb som även de mestadels kvinnor söker sig till) kräver år och år av utbildning. För att bli personlig assistent -n not so much.
Citera
2018-02-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Som rubriken lyder, varför jobbar egebtligen allsköns whitetrash som personliga assistenter eller inom äldrevården? Det är sällan jag är fördomsfull, men när det gäller den här kategorin så har jag fått mina fördomar bekräftade flera gånger om. Är det lätt att få jobb eller enkla arbetsuppgifter?

Jag jobbar som personlig assistent för att det är lugnt. Har innan alltid haft serviceyrken och även varit egen företagare. Numera orkar jag inte med störiga människor utan vill ha det lugnare.
Jag bor i bostadsrätt i ett svenskt område, har inga tatueringar, festar inte, är inte överviktig och har samma pappa till mina 2 skötsamma söner, har varit ensam ganska länge nu och trivs med det. Har aldrig fått något bidrag bortsett från barnbidraget. Kallar du mej för white trash så har vi inte samma uppfattning om det ordet.
Citera
2018-02-28, 14:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Assistansbranschen är förhållandevis ny & yrket "personlig assisten" tillkom snabbt efter några politiska beslut. Ingen utbildning krävdes så man kan ju anta att Arbetsförmedlingen direkt kommenderade alla långtidsarbetslösa, fas3-folk, dom med beredskapsarbete & liknande att söka dessa nya jobb.
Citera
2018-02-28, 14:27
Medlem
Europes avatar
Citat:
Verkar som att jag har trampat på en och annan tå. Min fråga är seriöst ställd och har grund till det. Jag började själv efter gymnasial examen inom tjänstemanna sektorn och har haft precis likadana förutsättningar som dessa wt människor har. Du är välkommen in på mitt kontor så får vi se ifall du har en tillräcklig IQ-kvot för att överhuvudtaget förstå ett uns av arbetsuppgifterna.

Jag vet att jag har exceptionellt hög IQ-kvot. Det finns nämligen tester som man kan genomgå. Statistiskt sett har närmast ingen lika hög IQ-kvot som jag, men det har hänt att jag några gånger i mitt liv har stött på människor som verkar ha en begåvningsnivå som ligger klart över den genomsnittliga primitiva apnivån som de flesta människor befinner sig på. Min sambo, som jobbar emellanåt som personlig assistent, är en av dem. Givetvis är hennes begåvningsnivå exakt densamma oavsett när hennes huvudsyssla har varit personlig assistent, lärare eller läkarstudent, eller när hon privat sysslar med konst.

Enda sättet ditt kontorsarbete är bevis på att du är lite mer begåvad är om ditt arbete kräver förståelse för och förmåga att utföra avancerade kvantfysiska beräkningar. Att ha gymnasial examen inom "tjänstemanna sektorn" (uppenbarligen gav den inte kunskaperna att låta bli att särskriva) och jobba på kontor är knappast ett bevis på det. Däremot är tron på att det skulle påvisa IQ-nivå ett rätt påtagligt tecken på Dunning-Kruger-effekten hos lågbegåvade och inkompetenta människor.
Citera
2018-02-28, 14:36
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Anställningskraven är ungefär lika höga som för att få jobba i kassan på Ica. Dvs knappt centimeterhöga, så vilket byslan som helst kan få jobbet.

Skall du bli undersköterska eller sjuksköterska (andra liknande typer av jobb som även de mestadels kvinnor söker sig till) kräver år och år av utbildning. För att bli personlig assistent -n not so much.

Så är det. Givetvis innebär det att många som saknar utbildning och andra färdigheter arbetar inom det. Men precis som med ICA-kassörer, så är det även rätt många som jobbar med det extra eller för att dra in pengar ett tag, inte för att de har valt det som slutlig yrkeskarriär. Det lär knappast överraska att en del av de som jobbar som personliga assistenter just studerar till ett vårdyrke, som t.ex. min sambo som går läkarlinjen.
Citera
2018-02-28, 14:51
Medlem
Sooks avatar
Det krävs dock ofta undersköterskeutbildning för att vara fast anställd.
Citera
2018-02-28, 15:16
Bannlyst
Jag håller med dig ofta man ser haschtomtar gå och släppa runt på något CP, synd om dom CP-skadade som får dras med dessa drägg.
Citera
2018-02-28, 15:45
Medlem
Det är enkelt att få jobb som personlig assistent, och många vårdar sina anhöriga. Det finns även riksmongon på callcenter, till och med utvecklingsstörda negrer som inte kan prata ordentlig svenska.
Citera
2018-02-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag vet att jag har exceptionellt hög IQ-kvot. Det finns nämligen tester som man kan genomgå. Statistiskt sett har närmast ingen lika hög IQ-kvot som jag, men det har hänt att jag några gånger i mitt liv har stött på människor som verkar ha en begåvningsnivå som ligger klart över den genomsnittliga primitiva apnivån som de flesta människor befinner sig på. Min sambo, som jobbar emellanåt som personlig assistent, är en av dem. Givetvis är hennes begåvningsnivå exakt densamma oavsett när hennes huvudsyssla har varit personlig assistent, lärare eller läkarstudent, eller när hon privat sysslar med konst.

Enda sättet ditt kontorsarbete är bevis på att du är lite mer begåvad är om ditt arbete kräver förståelse för och förmåga att utföra avancerade kvantfysiska beräkningar. Att ha gymnasial examen inom "tjänstemanna sektorn" (uppenbarligen gav den inte kunskaperna att låta bli att särskriva) och jobba på kontor är knappast ett bevis på det. Däremot är tron på att det skulle påvisa IQ-nivå ett rätt påtagligt tecken på Dunning-Kruger-effekten hos lågbegåvade och inkompetenta människor.

Ursäktar mig att det var din sambos tår jag trampade på. Även jag har nära anhöriga som jobbar som personlig assistenter. Den stora skillnaden mellan dig och mig är att jag besitter förmågan att från ett oberoende perspektiv kunna analysera och bedöma saker. Det är en egenskap jag värderar högt och som är få förunnat. Självklart är din sambo begåvad i dina ögon då du trots allt har valt att leva ditt liv med henne. I mina ögon är hon säkerligen lika klyftig som en kråka
Citera
2018-02-28, 16:26
Medlem
De jag känner som jobbar som personlig assistent är snarare människor som gör det vid sidan av nåt kreativt som inte drar in nog med cash. Antagligen för att det är enkelt att få det utan erfarenhet.
Citera
2018-02-28, 16:27
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder, varför jobbar egebtligen allsköns whitetrash som personliga assistenter eller inom äldrevården? Det är sällan jag är fördomsfull, men när det gäller den här kategorin så har jag fått mina fördomar bekräftade flera gånger om. Är det lätt att få jobb eller enkla arbetsuppgifter?

Haha jag jobbade som personlig assistent förra sommaren som ett sommarjobb under mina högskolestudier. Det är lätt att få ett sånt jobb om man är en "bra" person. Det vill säga att du bryr dig om andra människor och är lugn i ditt sätt. Det var kriterierna för min hemkommun iaf. Sen finns det väl många långtidsarbetslösa utan utbildning som får jobbet eftersom i vissa fall så behövs inga större kunskaper än sunt förnuft. Att laga mat, städa och hygien är ju sånt som vi uppfostras med av våra föräldrar. Och det är just såna uppgifter som många människor som behöver personlig assistent inte klarar av själva.
Citera
2018-02-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
Haha jag jobbade som personlig assistent förra sommaren som ett sommarjobb under mina högskolestudier. Det är lätt att få ett sånt jobb om man är en "bra" person. Det vill säga att du bryr dig om andra människor och är lugn i ditt sätt. Det var kriterierna för min hemkommun iaf. Sen finns det väl många långtidsarbetslösa utan utbildning som får jobbet eftersom i vissa fall så behövs inga större kunskaper än sunt förnuft. Att laga mat, städa och hygien är ju sånt som vi uppfostras med av våra föräldrar. Och det är just såna uppgifter som många människor som behöver personlig assistent inte klarar av själva.

Det låter inte som speciellt höga kriterier precis. Det kanske är dom enda jobb som dessa individer kan landa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in