Citat:
Ursprungligen postat av
hank1338
Verkar som att jag har trampat på en och annan tå. Min fråga är seriöst ställd och har grund till det. Jag började själv efter gymnasial examen inom tjänstemanna sektorn och har haft precis likadana förutsättningar som dessa wt människor har. Du är välkommen in på mitt kontor så får vi se ifall du har en tillräcklig IQ-kvot för att överhuvudtaget förstå ett uns av arbetsuppgifterna.
Jag vet att jag har exceptionellt hög IQ-kvot. Det finns nämligen tester som man kan genomgå. Statistiskt sett har närmast ingen lika hög IQ-kvot som jag, men det har hänt att jag några gånger i mitt liv har stött på människor som verkar ha en begåvningsnivå som ligger klart över den genomsnittliga primitiva apnivån som de flesta människor befinner sig på. Min sambo, som jobbar emellanåt som personlig assistent, är en av dem. Givetvis är hennes begåvningsnivå exakt densamma oavsett när hennes huvudsyssla har varit personlig assistent, lärare eller läkarstudent, eller när hon privat sysslar med konst.
Enda sättet ditt kontorsarbete är bevis på att du är lite mer begåvad är om ditt arbete kräver förståelse för och förmåga att utföra avancerade kvantfysiska beräkningar. Att ha gymnasial examen inom "tjänstemanna sektorn" (uppenbarligen gav den inte kunskaperna att låta bli att särskriva) och jobba på kontor är knappast ett bevis på det. Däremot är tron på att det skulle påvisa IQ-nivå ett rätt påtagligt tecken på Dunning-Kruger-effekten hos lågbegåvade och inkompetenta människor.