2018-02-28, 01:23
Medlem
Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta..Men är det någon som vet någon liknande sida som wish inom EU? Nu när postnord kommer göra allt dyrare
Citera
2018-02-28, 01:28
Medlem
kimilsungias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berglund7
Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta..Men är det någon som vet någon liknande sida som wish inom EU? Nu när postnord kommer göra allt dyrare

Tradera? Ebay? Amazon?

Men seriöst, det handlar väl om avgifter flat-rate om max 60 kr eller 120kr per försändelse/beställning? Det är så klart omoraliskt av Postnord/Regeringen, men är väl inte hela världen att betala denna extra avgiften, jämfört med vad du tjänar på att köpa billigt kinesiskt massproducerat skräp gentemot att köpa det i butik i västvärlden?
Citera
2018-02-28, 02:11
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
Tradera? Ebay? Amazon?

Men seriöst, det handlar väl om avgifter flat-rate om max 60 kr eller 120kr per försändelse/beställning? Det är så klart omoraliskt av Postnord/Regeringen, men är väl inte hela världen att betala denna extra avgiften, jämfört med vad du tjänar på att köpa billigt kinesiskt massproducerat skräp gentemot att köpa det i butik i västvärlden?

75 kr avgift oavsett om du beställt en sak för 5 kr. Sen måste man betala 25% moms för kostnaden av produkten. Så om du köpt för 200 kr. 200+75+50= 325 kr. Sen höjs avgiften om du beställer en vara som överskrider 1500kr. Bah, jag kommer aldrig beställa från Kina mer. Helt enkelt inte blivit värt det. Inte när man handlar för 1kr-20kr iaf.

Ebay är svindyrt + dyr frakt. Då är Tradera bättre, men det finns ju inga bra grejer att köpa där oftast så.
Citera
2018-02-28, 07:09
Medlem
Neroxxs avatar
Grejen är ju att Kina har haft en fördel pga att man vill hjälpa landet, så man har då slopat avgifter som alla andra länder utanför EU redan har. Nu är det slut med detta och det är tillbaka till lika spelregler för alla länder.
Citera
2018-02-28, 10:24
Medlem
Ebay har stora lager runt om i europa, mkt utgår därifrån. fråga säljaren på Ebay. Kina är väl medvetna om den nya ordningen postnord infört.
Citera
2018-03-01, 05:32
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2018-03-01, 08:25
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
75 kr avgift oavsett om du beställt en sak för 5 kr. Sen måste man betala 25% moms för kostnaden av produkten. Så om du köpt för 200 kr. 200+75+50= 325 kr. Sen höjs avgiften om du beställer en vara som överskrider 1500kr. Bah, jag kommer aldrig beställa från Kina mer. Helt enkelt inte blivit värt det. Inte när man handlar för 1kr-20kr iaf.

Ebay är svindyrt + dyr frakt. Då är Tradera bättre, men det finns ju inga bra grejer att köpa där oftast så.

Man momsar faktiskt på frakten också, så det blir ännu mer.
Citera
2018-03-01, 15:13
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Man momsar faktiskt på frakten också, så det blir ännu mer.

Ja, t.o.m. det. Men problemet lär väl Kina lösa antar jag. De vill inte tappa sina svenska köpare så de kommer nog på nåt. Var det inte tal om någon mellanlandning i Holland? Fast det blir väl en avgift man får betala för frakt och paketering från Holland till Sverige.
Citera
2018-03-01, 15:58
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Ja, t.o.m. det. Men problemet lär väl Kina lösa antar jag. De vill inte tappa sina svenska köpare så de kommer nog på nåt. Var det inte tal om någon mellanlandning i Holland? Fast det blir väl en avgift man får betala för frakt och paketering från Holland till Sverige.

Jag har tolkat hela scenariot att det kostar en fix peng för varje paket, oavsett storlek. Det kommer säkert bli något sampackningsföretag i Kina och komma större paket där folk köper 10-20 prylar istället för 1x10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in