2018-02-27, 16:22
Bannlyst
Att stress är farligt, det förstår jag. Långtidsstress har sönder kroppen och hjärnan.

Men hur är det med trötthet? Om man inte har det stressigt men är seg och trött och slut och bara vill lägga sig och vila för resten av sitt liv? Det är ju inga stresshormoner inblandade, men jobba måste man och prestera måste man. Man måste sitta där, trött, och fixa med alla siffror. Hur kan det vara farligt om det fortsätter så?
Citera
2018-02-27, 17:08
Bannlyst
om man sitter på flashback hela tiden och skapar tråd efter tråd så kan det leda till trötthet och att man blir seg i huvudet.

bättre då att logga ut, lägga sig samma tid varje kväll, äta gröt till frukost och börja dagen med en rask promenad innan arbetet.
Citera
2018-02-27, 17:13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Att stress är farligt, det förstår jag. Långtidsstress har sönder kroppen och hjärnan.

Men hur är det med trötthet? Om man inte har det stressigt men är seg och trött och slut och bara vill lägga sig och vila för resten av sitt liv? Det är ju inga stresshormoner inblandade, men jobba måste man och prestera måste man. Man måste sitta där, trött, och fixa med alla siffror. Hur kan det vara farligt om det fortsätter så?

Ja det är inte bra att sova dåligt och vara trött. Kan säkert förkorta livet några år. Likaså bör risker för att få sjukdomar öka.

Oxidativ stress ökar i kroppen när du stressar, för att stress gör du spänner musklerna mera, då utsöndrar dom ämnen. Du måste sova ordentligt för att rensa hjärnan, för att inte öka risk få alzheimers när du blir äldre.
Citera
2018-02-27, 17:25
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja det är inte bra att sova dåligt och vara trött. Kan säkert förkorta livet några år. Likaså bör risker för att få sjukdomar öka.

Oxidativ stress ökar i kroppen när du stressar, för att stress gör du spänner musklerna mera, då utsöndrar dom ämnen. Du måste sova ordentligt för att rensa hjärnan, för att inte öka risk få alzheimers när du blir äldre.

Har du nån länk eller mer info om var du fått koppling mellan Alzheimer och sömnbrist
Citera
2018-02-27, 17:28
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Har du nån länk eller mer info om var du fått koppling mellan Alzheimer och sömnbrist

http://www.demenscentrum.se/Nyheter/...-demensrisken/

Hjärnan ska rensa sig själv på proteinavfall under natten. Finns ett system med vätska som rinner mera vid just sömn. Sömnstörning skapar skadliga ansamlingar med proteinavfall. Enligt senaste forskningen jag läst.
Citera
2018-02-27, 18:10
Medlem
Enzymes avatar
Sömnbrist kan leda till depression. Själv hatar jag att sova dåligt. Har alltid prioriterat sömnen. Blir helt håglös och allt känns skit hela dagen om man sovit för lite
Citera
2018-02-27, 19:50
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
http://www.demenscentrum.se/Nyheter/...-demensrisken/

Hjärnan ska rensa sig själv på proteinavfall under natten. Finns ett system med vätska som rinner mera vid just sömn. Sömnstörning skapar skadliga ansamlingar med proteinavfall. Enligt senaste forskningen jag läst.

Hmm lite oväntat resultat. De som började ha sömnstörningar före 70 har mindre risk än när sömnstörningarna uppstår vid ålder 70.

Lite otvetydigt resultat. Får man sömnstörningar i tidigt skede av Alzheimer eller är tiden för infallandet av sömsstörningar viktigare än det faktum att man har sömnstörningar.
Folk som har sömsstörningar hela livet har alltså mindre risk trots att de har ju lika mycket sömsstörningar vid 70år som de som uppger att sömnstörningarna uppträdde vid hög ålder.
De drar konstiga slutsatser av detta.

Hursomhelt, Har sett ett seminarium där kontentan var att en majoritet av hälsoproblem grundar sig på eller förvärras avsevärt på grund av sömnbrist. Och där man historiskt oftast sett sömnbristen som ett resultat av diverse problem, men det är alltså snarare tvärt om. Det är problemet som är ett resultat av sömnbristen. Men den kopplingen har man inte gjort historiskt.

Eller menar de att sömsstörningar är farliga vid hög ålder oavsett om man haft det hela livet.
Och de skiljer tydligt på Alzheimer och demens trots att det mig vererligen inte finns något definitivt sätt att skilja på frontallobsdemens och alzheimer annat än genom obduktion
Senast redigerad av Bulkninja 2018-02-27 kl. 19:53.
Citera
2018-02-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart

Vårdcentral för att utesluta sjukdom och sedan sova ordentligt, träna regelbundet och äta hälsosamt gör susen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in