2018-02-27, 16:10
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essji
Okej, tack för tipsen. Ska jag öppna kapslarna och ta ut hälften då eller ? Eftersom jag äter minsta. Så länge paniken försvinner så kan jag stå ut med yrsel. Känns himla jobbigt att va fri från panikattacker för att sen få de igen av en medicin som ska hjälpa mig, och att den håller i sig från morgon till kväll liksom... Tror du jag kommer återgå till att må som jag gjorde innan tabletterna om jag sätter ut dom ? Eller kommer jag må som jag gör nu? För de är ju biverkningarna som gör att jag mår som jag gör nu.

Du äter inte minsta. Finns som 37,5mg.
Citera
2018-02-27, 16:20
Medlem
essjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Du äter inte minsta. Finns som 37,5mg.

Jasså? Fick för mig att 75 va de minsta. Men tack då vet jag.

Men är de någon som vet om jag kommer må som jag gjorde innan jag börja med tabletterna, om jag slutar med dom? Alltså till slut, beroende på utfasningen dvs.
Att jag börjar med 37.5mg imorgon, kör en 3-4 dagar, sen kör varannan dag i typ en vecka sen slutar. Har ju trots allt inte ätit så hög dos och inte så länge. Kommer den ökade ångesten, attackerna och biverkningarna försvinna ? (Allt detta kom ju när jag började äta tabletterna)
Senast redigerad av essji 2018-02-27 kl. 16:30.
Citera
2018-02-27, 16:24
Medlem
essjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dernwhir
Hej!

Känner igen mig sååå jäkla mycket i det du upplever nu!!!

Började med venlafaxin för nått år sen! Åh insättningen är det absolut värsta jag varit med om! Det tog ca 2mån innan jag plana ut!

Är det värt det? Ja alla dagar i veckan! Fick precis som dig oxascand stilnoct med flera å INGET fungerade! Jag tappade all tro på läkarvården! Började tyvärr experimentera själv!

Gör inte mina misstag! Det kommer hjälpa jag lovar! Även fast tiden är våran värsta fiende så tror jag på dig! Håll i nu ☝️

Har du några tips på vad jag kan göra för att stå ut? Har inte testat oxascand än.

Jag mår helt otroligt dåligt just nu. Känner mig nästan hög fast inte positivt. Känns i tungan, tänder, hela huvudet, armar, ben, bröstet... Svårt å förklara exakt hur de känns men är väldigt rädd å nervös trotts att jag vet att de inte är farligt.
Senast redigerad av essji 2018-02-27 kl. 16:31.
Citera
2018-02-27, 18:42
Medlem
Citat:
Okej, tack för tipsen. Ska jag öppna kapslarna och ta ut hälften då eller ? Eftersom jag äter minsta. Så länge paniken försvinner så kan jag stå ut med yrsel. Känns himla jobbigt att va fri från panikattacker för att sen få de igen av en medicin som ska hjälpa mig, och att den håller i sig från morgon till kväll liksom... Tror du jag kommer återgå till att må som jag gjorde innan tabletterna om jag sätter ut dom ? Eller kommer jag må som jag gör nu? För de är ju biverkningarna som gör att jag mår som jag gör nu.

Jag kan tyvärr endast tala från min egen erfarenhet. Det finns personer som hävdar att olika ångestdämpande mediciner har förstört dem permanent på olika sätt och vis. Vet inte om någon händat detta om just Venlafaxin, men det har sagts om Lyrica som var en annan jobbig medicin att sluta med. Men om jag själv skulle gissa så tror jag att om du slutar med den så återgår du till som du var innan du började med medicinen. Sedan kan man ju aldrig vara helt säker på vad den ökade ångesten beror på. Antagligen är det en reaktion på medicinen som för hoppningsvis avtar efter att kroppen vant sig vid den, men det kan ju vara ångest som skulle inträffat oavsett om du började med Venlafaxin eller inte, men då ökad ångest är väldigt vanligt när man börjar med bl.a. Venlafaxin så är det säkert pga den du mår som du mår just nu. Sedan vet jag inte om du bör pina dig igenom detta eller sluta innan du blir fast i den, det får du avgöra själv. Medicinen hjälpte mig till en början på ett mycket positivt sätt, men effekten försämrades redan efter något år och merparten av tiden jag gick på Venlafaxin åt jag den endast för att slippa de vidriga abstinensbesvären man går igenom om man missar en dos. Till slut märkte man bara medicinen när man glömde ta den. Önskar jag hade slutat med den mycket tidigare än jag gjorde.
Senast redigerad av dualdrum 2018-02-27 kl. 18:44.
Citera
2018-02-27, 18:50
Medlem
essjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualdrum
Jag kan tyvärr endast tala från min egen erfarenhet. Det finns personer som hävdar att olika ångestdämpande mediciner har förstört dem permanent på olika sätt och vis. Vet inte om någon händat detta om just Venlafaxin, men det har sagts om Lyrica som var en annan jobbig medicin att sluta med. Men om jag själv skulle gissa så tror jag att om du slutar med den så återgår du till som du var innan du började med medicinen. Sedan kan man ju aldrig vara helt säker på vad den ökade ångesten beror på. Antagligen är det en reaktion på medicinen som för hoppningsvis avtar efter att kroppen vant sig vid den, men det kan ju vara ångest som skulle inträffat oavsett om du började med Venlafaxin eller inte, men då ökad ångest är väldigt vanligt när man börjar med bl.a. Venlafaxin så är det säkert pga den du mår som du mår just nu. Sedan vet jag inte om du bör pina dig igenom detta eller sluta innan du blir fast i den, det får du avgöra själv. Medicinen hjälpte mig till en början på ett mycket positivt sätt, men effekten försämrades redan efter något år och merparten av tiden jag gick på Venlafaxin åt jag den endast för att slippa de vidriga abstinensbesvären man går igenom om man missar en dos. Till slut märkte man bara medicinen när man glömde ta den. Önskar jag hade slutat med den mycket tidigare än jag gjorde.

Tacksam att du tar dig tid, min läkare skulle ringt idag men gjorde aldrig de (missade hennes samtal igår dom 30min jag va utan telefonen på hela dagen så klart). Så hon kommer ringa imorgon istället. Men som sagt hade ökad ångest från dag 1 men de gick att stå ut, sen kom panikattacken efter 14 dagar, tänkte inte på något, hade inte hänt något, gjorde inget konstigt. Efter de har jag mått skit, får typ små attacker hela tiden, konstant overklighetskänsla. Känns som att de onekligen är biverkningar då jag inte mått så här någonsin under 11 år ångest.
Citera
2018-02-27, 19:48
Medlem
Citat:
Tacksam att du tar dig tid, min läkare skulle ringt idag men gjorde aldrig de (missade hennes samtal igår dom 30min jag va utan telefonen på hela dagen så klart). Så hon kommer ringa imorgon istället. Men som sagt hade ökad ångest från dag 1 men de gick att stå ut, sen kom panikattacken efter 14 dagar, tänkte inte på något, hade inte hänt något, gjorde inget konstigt. Efter de har jag mått skit, får typ små attacker hela tiden, konstant overklighetskänsla. Känns som att de onekligen är biverkningar då jag inte mått så här någonsin under 11 år ångest.

Ja jag tror också att de är biverkningar, det låter i alla fall som det. Jag hoppas allt ordnar sig för dig.
Citera
2018-02-27, 20:32
Medlem
essjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualdrum
Ja jag tror också att de är biverkningar, det låter i alla fall som det. Jag hoppas allt ordnar sig för dig.

Tack så mycket. Även om de kommer från någon främmande på nätet så betyder det mycket.

Tack alla som svarat!
Citera
2018-02-28, 07:31
Medlem
Ångrar att jag började med den. Gav mej permanent dålig syn. Ser suddigt på långt håll. Läkarna sa att det skulle bli bättre när jag sluta.. men har de inte blivit trots att det var ett år sen jag sluta med den.
Citera
2018-03-17, 18:51
Medlem
Känner igen mig så hårt i det du beskriver. Är just nu inne på tredje veckan av Venlafaxin 75 mg. De första två veckorna hade jag biverkningar som förstorade pupiller, lätt spänningshuvudvärk, rastlöshet och noll sexlust, med andra ord biverkningar som jag kan leva med. Men efter jag hade ätit medicinen i två veckor började helvetet. Började få panikångestattacker från ingenstans, extrem trötthet men har samtidigt svårt att somna på kvällarna. Jag känner mig speedad samtidigt som jag känner mig trött på samma gång, kryper i skinnet och huvudet. Så konstig känsla! Och på det tillkom även biverkningar som feberkänsla, tinnitus, svettningar och extrem ångest och detta har hållit i sig. Antar att det var nu de "riktiga" biverkningarna slog till.
Men min läkare sa att det är vanligt att det tar ett tag innan biverkningarna slår till, medan vissa får de direkt, eller inte alls.
Det blir förhoppningsvis bättre för oss båda, vi får bara härda ut helt enkelt 😄.
Citera
2018-03-22, 10:59
Medlem
lilpiglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Min ångest, depression och "korta stubin" har i princip försvunnit sedan jag började med Venlafaxin. Så för min del har det hjälpt. Men första gången tog det nästan 2 veckor. Hade en annan medicin innan dess som jag inte kommer ihåg namnet på men den fungerade inte på mig iaf.
Jag känner igen mig i din version. För mig så försvann en hel del av den ångesttypen jag haft typ hela livet, jag har alltid varit "ängslig" som Nasse i Nalle Puh. I efterhand ser jag sambandet mellan bl.a. det, och att jag började med Venlafaxin. Idag tar jag fler mediciner, men bara Venlafaxin har gjort mer nytta än all psykoterapi jag haft, sammanlagt. Funkar ju inte för alla dock!

Jag var för övrigt tvungen att sänka efter att ett blodprov visade för hög koncentration i blodet. Jag hade tänkt köra en sån metod där man delar varje tablett o.s.v. men jag gick ner direkt och fick biverkningarna överstökade på 1-2 veckor, så jag skulle bli stabil snabbare.
Citera
2018-09-17, 23:19
Medlem
Jag ska precis börja med Ven 37.5 och sedan efter e vecka gå upp till 70. Jag har ångest som jag håller i chack med oexascand...2x15 g per dag efter att min son gick bort i olyckhändelse i mars. Jag försöker göra lite saker, så jag åker till Mexico för att dyka i grottor som jag gjort i många år...Frågan är om jag vågar sätta in en medicin som kan ge dessa bieffekter. Grottdykning är ingen lek och det kan många ggr bli rätt tajt och krävande, även om det ger mig mycket ro...kanske lika bra att vänta med det och hålla sig flytande med oxascand....
Citera
2018-10-12, 08:29
Medlem
Jag började i tisdags med Venlafaxin 75mg. Jag är astrött, mår illa skulle kunna spy, huvudvärk, kan knappt prata, får lixom inte fram ord riktigt. Blivit lite skygg och inne i min egna bubbla lixom... jag har svår depression och testat många olika ssri/snri preparat. Jag hoppas innerligt detta hjälper och att man inte får ytterligare biverkningar. Som förlängd och onormal mens och svettas. Sex skiter jag i, bara jag får börja må bra.[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in