2018-02-27, 10:52
Medlem
Hej,
Det är som så att jag installerade en E3-1270 v2 i min server igår och när jag pressar den med Prime95 så kommer den upp till 72c i load.

Jag har en 212 EVO kylare på CPU:n och jag funderar fall om man ska testa att sätta om kylpastan på CPU:n? Eller är det onödigt att ens försöka göra det? Kanske inte blir bättre?

Jag ska även beställa Noctua P12 PWM fläktar två stycken och sätta push and pull på CPU kylaren.
Skulle vilja ha ner den till 65c under load iaf.

Noctua 140mm fläktar PWM som ligger på ca 300-700 rpm i chassit.
Utblås: en i taket och en i bak.
Insug: Två i fronten.
Citera
2018-02-27, 16:17
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calby
Hej,
Det är som så att jag installerade en E3-1270 v2 i min server igår och när jag pressar den med Prime95 så kommer den upp till 72c i load.

Jag har en 212 EVO kylare på CPU:n och jag funderar fall om man ska testa att sätta om kylpastan på CPU:n? Eller är det onödigt att ens försöka göra det? Kanske inte blir bättre?

Jag ska även beställa Noctua P12 PWM fläktar två stycken och sätta push and pull på CPU kylaren.
Skulle vilja ha ner den till 65c under load iaf.

Noctua 140mm fläktar PWM som ligger på ca 300-700 rpm i chassit.
Utblås: en i taket och en i bak.
Insug: Två i fronten.
I vilket fall om den är en PC så är 72 grader inte så högt. Jag kommer upp i dryga 60 grader vid användning av CPU-krävande program. Värre är om det kanske kommer till 85 grader...?
Citera
2018-02-27, 16:40
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calby
en 212 EVO kylare
Det är en ganska ordinär kylare, så 70 grader är väl inget alarmerande. Samtidigt borde inte den processorn vara den allra hetaste heller, så inte omöjligt att en justering hjälper en gnutta.
Vill du få ner tempen ordentligt, sätt i en nh-d14 om chassiet medger, det är en enorm skillnad på de två.
Att ge 212'an konstgjord andning kanske funkar litegranna, men den har inte världens allra bästa värmeavledning ändå.
Lägg gärna upp en bild av hur "servern" ser ut med dörren avtagen, kanske framkommer andra möjligheter till förbättring, ibland så enkelt som att fösa undan nåt kabeldraperi eller flytta en chassifläkt.
Citera
2018-02-27, 18:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hårdvara: Mac --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem