Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-27, 08:27
  #1
Medlem
Hej nu har ja verkligen strulat till det med min laptop, det är en Asus Zenbook Pro från 2017. Så här har jag gjort:

-Installerade linux mint på en separat partition jämte windows 10.

-Bootade linux mint för att se att det fungerar, vilket det gjorde.

-Startade sedan om datorn och bootade in i windows(från grub-menyn till linux) vilket också fungerade felfritt.

-Sedan när ja var klar i windows och försökte stänga av datorn så verkar det som att den gjorde ett försök och sedan återvände till låsskärmen till windows. Testade därför återigen att stänga av den därifrån men den fortsatte göra samma sak. Testade då en sista gång utan bättre resultat.

-Bestämmde mig därför för att stänga av den manuellt med knappen. Vet att man inte ska göra så men jag såg ingen annan utväg just då. Dessutom var jag utloggad.

Problemet är att jag inte kan starta den igen överhuvudtaget!
Lampan blinkar dock som den gör när den är i viloläge men den reagerar inte när ja trycker på några tangenter. Har googlat runt lite efter lösningar men alla tips ja läst handlar om att ändra inställningar i windows på ett eller annat sätt!
Så ja undrar om det finns någon tangentbordskombination som jag missat för att väcka den?
Efter som den inte verkar vara helt avstängd har jag också funderat på att gå in på baksidan och försöka bryta kontakten mellan batteri och dator men är osäker hur det ska gå eftersom batteriet är integrerat.
Jag vill egentligen bara försöka starta den igen så att ja kan komma in i bios och ändra tillbaka windows boot manager.
Citera
2018-02-27, 09:20
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Jag gissar att datorn inte alls stängde av sig, utan Windows la den i ett viloläge (det finns flera olika).
Nu kan inte Windows starta då du, när du installerade Linux skrev över en del av Windows boot-partition.

Gör en reparations-CD för Windows, kör den, efter datorn har tröttnat på att ligga i viloläge, vet inte hur du ska komma dit dock!
Kör den och sök efter fel.

Gör om Linux.installationen med Grub på ett annat ställe?
Citera
2018-02-27, 09:27
  #3
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Prova med att hålla ner F2 och sätta igång datorn medan du fortsätter att hålla nere F2.

Om det funkar så stäng av "fast boot" i Bios och stäng av "suspend" i Windows sedan.
Citera
2018-02-27, 10:25
  #4
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Gör en reparations-CD för Windows, kör den, efter datorn har tröttnat på att ligga i viloläge, vet inte hur du ska komma dit dock!
Kör den och sök efter fel.
Skulle den försöka pilla på MBR? Isåfall blir det ännu värre för TS då han installerat en annan bootloader.
Citera
2018-02-27, 21:44
  #5
Medlem
Tack så jättemycke till alla som svarat!

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag gissar att datorn inte alls stängde av sig, utan Windows la den i ett viloläge (det finns flera olika).
Nu kan inte Windows starta då du, när du installerade Linux skrev över en del av Windows boot-partition.

Gör en reparations-CD för Windows, kör den, efter datorn har tröttnat på att ligga i viloläge, vet inte hur du ska komma dit dock!
Kör den och sök efter fel.

Gör om Linux.installationen med Grub på ett annat ställe?

Ja det verkar som att den lagt sig i viloläge. Har också lagt märke till att en dator i viloläge stänger av sig helt om det gått lång tid sedan den användes. Tror tyvärr det är annorlunda i mitt fall eftersom den inte reagerar på tangenter. Känns som den fastnat och i skrivande stund har det gått nästan ett dygn. Tanken har även slagit mig att vänta tills den laddat ur, men hur lång tid kan de ta? Känns som jag får vänta i månader eller år då.


Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Prova med att hålla ner F2 och sätta igång datorn medan du fortsätter att hålla nere F2.

Om det funkar så stäng av "fast boot" i Bios och stäng av "suspend" i Windows sedan.

Hej tyvärr kan jag inte starta datorn så ja kommer inte in i bios. Tror att ja stängde av fast boot men det är absolut det första ja kollar om ja lyckas komma dit!

Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Skulle den försöka pilla på MBR? Isåfall blir det ännu värre för TS då han installerat en annan bootloader.

Hej hade inte hört talas om MBR innan så läste lite snabbt om det på wikipedia.
Såg bland annat att det är den del på disken som typ addresserar partitioner på disken. Står att de finns plats för 4 partitioner där. Så min dumma fråga är vad som händer om man har fler partitioner?(vilket jag förhoppningsvis inte har ändå)



Oavsett om min windows boot loader har blivit skadad eller inte så behöver jag ta mig in i bios. Väl där har jag tänkt att åter lägga windows boot loader överst i listan bara så att ja får igång datorn igen eller få bekräftat att något hänt med windows.
Kan det vara värt att bara bryta kontakten med batteriet? Öppnade locket bara för att kolla om det är möjligt. Själva batteriet sitter som jag visste jävligt fast och såg ingen uppenbar metod vid en första titt men ja ska såklart gräva efter djupare dokumentation när jag har tid. Såg dock att det fanns ett litet platt batteri kopplat till moderkortet nära batteriet. Vad gör detta?
Citera
2018-02-27, 23:22
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille237
Tack så jättemycke till alla som svarat!



Ja det verkar som att den lagt sig i viloläge. Har också lagt märke till att en dator i viloläge stänger av sig helt om det gått lång tid sedan den användes. Tror tyvärr det är annorlunda i mitt fall eftersom den inte reagerar på tangenter. Känns som den fastnat och i skrivande stund har det gått nästan ett dygn. Tanken har även slagit mig att vänta tills den laddat ur, men hur lång tid kan de ta? Känns som jag får vänta i månader eller år då.




Hej tyvärr kan jag inte starta datorn så ja kommer inte in i bios. Tror att ja stängde av fast boot men det är absolut det första ja kollar om ja lyckas komma dit!



Hej hade inte hört talas om MBR innan så läste lite snabbt om det på wikipedia.
Såg bland annat att det är den del på disken som typ addresserar partitioner på disken. Står att de finns plats för 4 partitioner där. Så min dumma fråga är vad som händer om man har fler partitioner?(vilket jag förhoppningsvis inte har ändå)



Oavsett om min windows boot loader har blivit skadad eller inte så behöver jag ta mig in i bios. Väl där har jag tänkt att åter lägga windows boot loader överst i listan bara så att ja får igång datorn igen eller få bekräftat att något hänt med windows.
Kan det vara värt att bara bryta kontakten med batteriet? Öppnade locket bara för att kolla om det är möjligt. Själva batteriet sitter som jag visste jävligt fast och såg ingen uppenbar metod vid en första titt men ja ska såklart gräva efter djupare dokumentation när jag har tid. Såg dock att det fanns ett litet platt batteri kopplat till moderkortet nära batteriet. Vad gör detta?
Det lilla batterier håller klockan, rör inte.
Tycker inte du ska chansa med batteriet alls, googla på saken, det måste finnas knep.

Kom på att nyare Windows liksom inte stänger av sig helt heller, man bör innan man installerar Linux stänga av fastboot, enligt detta: https://askubuntu.com/questions/7193...works-in-ubunt

Det kan också vara smart att Googla på Linux + din dator...
Citera
2018-02-28, 14:41
  #7
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille237
Hej tyvärr kan jag inte starta datorn så ja kommer inte in i bios. Tror att ja stängde av fast boot men det är absolut det första ja kollar om ja lyckas komma dit!



Hej hade inte hört talas om MBR innan så läste lite snabbt om det på wikipedia.
Såg bland annat att det är den del på disken som typ addresserar partitioner på disken. Står att de finns plats för 4 partitioner där. Så min dumma fråga är vad som händer om man har fler partitioner?(vilket jag förhoppningsvis inte har ändå)

Vad menas med att den inte går att starta eller kan den inte stängas av? Stängs den inte av om du håller powerknappen intryckt 4 sekunder eller mer? (pröva med betydligt längre tid, upp till 2 minuter om det behövs).

Om den verkligen skulle ha "fastnat" i viloläge så är det väl som sagt bara att vänta på att batteriet tar slut.

***
Batteriet sitter iofs kopplat med en kontakt som man kan dra ur men det kan sitta någon annan del i vägen som man måste ta bort först.


***
MBR används vanligen inte längre. Det är lite gammaldags och har begränsingar i anta partitioner och storlek på dessa.

https://wiki.manjaro.org/index.php?t..._BIOS_v/s_UEFI
Citera
2018-02-28, 21:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Vad menas med att den inte går att starta eller kan den inte stängas av? Stängs den inte av om du håller powerknappen intryckt 4 sekunder eller mer? (pröva med betydligt längre tid, upp till 2 minuter om det behövs).

Om den verkligen skulle ha "fastnat" i viloläge så är det väl som sagt bara att vänta på att batteriet tar slut.

***
Batteriet sitter iofs kopplat med en kontakt som man kan dra ur men det kan sitta någon annan del i vägen som man måste ta bort först.


***
MBR används vanligen inte längre. Det är lite gammaldags och har begränsingar i anta partitioner och storlek på dessa.

https://wiki.manjaro.org/index.php?t..._BIOS_v/s_UEFI

Såååååå pinsamt!!!!! Så nu har jag haft mer tålamod med att hålla inne power-knappen tills den slocknade Har åter lagt windows först i boot listan. Var troligen bara en tillfällighet att den inte kunde stängas av ordentligt men har ändå bränt mig lite över händelsen så jag lär passa mig lite bättre för multiboot framöver!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback