2018-02-26, 13:34
Medlem
Vart får man hjälp med att kontot blivit hackad?

Verkar helt sjukt att det kunnat bli det när man har högre säkerhet på lösenordet än NSA själva orkar med. Finns inte en chans att någon kunnat brute-forca lösenordet. Eller tagit sig in på min dator som är krypterad och endast bakom proxys för internettrafiken.

Har försökt vända mig till Flashback med får inget svar ens om man kan få någon hjälp med detta.

Mitt gamla konto sitter just nu och postar om Darknet shoppar och uppenbart hyllar sin egen "i smyg". Kontot sedan 2010 har aldrig postat om Darknet shopar förut.

Man börjar misstänka detta är så vanligt och Flashback har någon säkerhetslucka. Och man stänger ner alla trådar och ignorerar meddelanden just av medvetenhet.

Hoppas jag har fel, men hittills verkar ingen bry sig ett dugg om detta?

Tacksam för svar
Citera
2018-02-26, 13:38
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Vart får man hjälp med att kontot blivit hackad?

Verkar helt sjukt att det kunnat bli det när man har högre säkerhet på lösenordet än NSA själva orkar med. Finns inte en chans att någon kunnat brute-forca lösenordet. Eller tagit sig in på min dator som är krypterad och endast bakom proxys för internettrafiken.

Har försökt vända mig till Flashback med får inget svar ens om man kan få någon hjälp med detta.

Mitt gamla konto sitter just nu och postar om Darknet shoppar och uppenbart hyllar sin egen "i smyg". Kontot sedan 2010 har aldrig postat om Darknet shopar förut.

Man börjar misstänka detta är så vanligt och Flashback har någon säkerhetslucka. Och man stänger ner alla trådar och ignorerar meddelanden just av medvetenhet.

Hoppas jag har fel, men hittills verkar ingen bry sig ett dugg om detta?

Tacksam för svar

Du får inte hjälp. Du är själv ansvarig för ditt konto och får själv se till att det inte hamnar i orätta händer.
Antingen har du avslöjat ditt lösenord nånstans, eller så har du spionprogramvara i din dator.
Citera
2018-02-26, 13:46
Medlem
BigFatCones avatar
Eller så har TS sålt sitt gamla konto och försöker save face genom att säga att det minsann inte är jag.
Citera
2018-02-26, 14:45
Medlem
hippilis avatar
För ett tag sedan var det någon som skrev inlägg från mitt konto men det var bara några timmar så det händer nog oftare än vad man tror
Citera
2018-02-26, 15:15
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
För ett tag sedan var det någon som skrev inlägg från mitt konto men det var bara några timmar så det händer nog oftare än vad man tror

Jo, folk är nog slarvigare med sina inloggningsuppgifter än vad man kan tro. Autoinloggning i kombination med fester tex...
Citera
2018-02-26, 15:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jo, folk är nog slarvigare med sina inloggningsuppgifter än vad man kan tro. Autoinloggning i kombination med fester tex...

Det är nog så.
Citera
2018-02-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

Ja i mitt fall är det direkt omöjligt att någon stulit det. Lutar mer om någon säkerhetslucka med Flashback.

Jag jobbar inom IT och har väldigt god koll på detta. Första gången det händer för mig på något konto.

Så nej, slarvat med lösenord har inte hänt. Det är också inte något "spionprogram" som ni lekmän kallar det.
Skulle direkt se på nätverkstrafiken att något obehörigt program försöker få åtkomst i loggarna.

Ingen har kunnat komma åt min dator eller lyckats låsa upp den.

Eftersom det finns flera rapporter om hur folks konton kan bli stulna så måste jag dra slutsatsen att Flashback har väldigt dålig säkerhet själv och det måste finnas bakdörrar som folk utnyttjar.

Har aldrig varit med om något hackat konto förut någonstans under min karriär i IT och säkerhet.

Ni som fortfarande tror det skulle finna trojaner osv på min dator, så kan vi nöja oss med att det inte direkt är Flashbacks konto man skulle vilja åt om man fick tillgång till min dator.

Nej det måste vara Flashback i sig som har stora problem.

Och om Admins aldrig hjälper till vid dessa tillfällen är det ju en guldgruva för någon att just ta över konton här. Inget kommer ju hända om de gör det. Och de kan fortsätta posta vad de vill.

Så bara att ha inställningen "Vi bryr oss inte, ditt ansvar" visar exakt på de enorma bristerna jag påpekar. Man bryr sig inte om säkerhet helt enkelt.

Inget seriöst företag hade någonsin hävdat att det alltid är användarens fel. För så funkar det helt enkelt inte.

Enda övriga anledning är att Flashbacks VPN har säkerhetsluckor. Vilket jag använde vid tillfället. Något som nu är borta och aldrig kommer användas igen.
Citera
2018-02-26, 17:04
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ja i mitt fall är det direkt omöjligt att någon stulit det. Lutar mer om någon säkerhetslucka med Flashback.

Jag jobbar inom IT och har väldigt god koll på detta. Första gången det händer för mig på något konto.

Så nej, slarvat med lösenord har inte hänt. Det är också inte något "spionprogram" som ni lekmän kallar det.
Skulle direkt se på nätverkstrafiken att något obehörigt program försöker få åtkomst i loggarna.

Ingen har kunnat komma åt min dator eller lyckats låsa upp den.

Eftersom det finns flera rapporter om hur folks konton kan bli stulna så måste jag dra slutsatsen att Flashback har väldigt dålig säkerhet själv och det måste finnas bakdörrar som folk utnyttjar.

Har aldrig varit med om något hackat konto förut någonstans under min karriär i IT och säkerhet.

Ni som fortfarande tror det skulle finna trojaner osv på min dator, så kan vi nöja oss med att det inte direkt är Flashbacks konto man skulle vilja åt om man fick tillgång till min dator.

Och om Admins aldrig hjälper till vid dessa tillfällen är det ju en guldgruva för någon att just ta över konton här. Inget kommer ju hända om de gör det. Och de kan fortsätta posta vad de vill.

Så bara att ha inställningen "Vi bryr oss inte, ditt ansvar" visar exakt på de enorma bristerna jag påpekar. Man bryr sig inte om säkerhet helt enkelt.

Inget seriöst företag hade någonsin hävdat att det alltid är användarens fel. För så funkar det helt enkelt inte.

Enda övriga anledning är att Flashbacks VPN har säkerhetsluckor. Vilket jag använde vid tillfället. Något som nu är borta och aldrig kommer användas igen.

Under den tiden för min del kunde jag inte skriva någon ting alls. Men och andra sidan hade den som skrev inte förstört så mycket för mej det var bara lite hårda ord om varningar i en tråd.
Citera
2018-02-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas

Nu är jag inte folk utan jobbar med säkerhet. Så slarv finns inte på världskartan för mig.
Citera
2018-02-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Eller så har TS sålt sitt gamla konto och försöker save face genom att säga att det minsann inte är jag.

Men jag har ju inte ens sagt publikt vilket konto det handlar om. Vissa har lite för svårt med att koppla ihop sin egen logik tror jag.
Citera
2018-02-26, 17:31
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:

Då kan man ju, med samma logik, fråga sig varför denne någon som då skulle ha lyckats knäcka Flashbacks konton inriktar sig på att använda ditt konto för att skriva om en knarkshop istället för betydligt intressantare saker, t ex att sälja moderator- eller adminkonton...
Citat:

Det är ju nackdelen med att forumet utlovar anonymitet. Ju anonymare du är, desto svårare blir det ju för dig att kunna verifiera att du är kontots rättmätiga innehavare. På motsatt sätt så måste ju varje åtgärd som görs för att kunna hjälpa någon med det innebära att anonymiteten minskar.
Citat:
Hur skulle en säkerhetslucka i Flashbacks VPN rent konkret kunna påverka säkerheten på forumet? Det är ju två helt separata entiteter som inte har med varandra att göra.
Citera
2018-02-26, 17:55
Medlem
najass avatar
Citat:
Nu är jag inte folk utan jobbar med säkerhet. Så slarv finns inte på världskartan för mig.

OK, om du säger det.

Du är dock inte den första "som jobbar med IT" som helt förbluffad ser mystiska inlägg med sitt konto, och där det senare uppdagas att det som vanligt är slarv och allmänt skräp bakom spakarna. Din logik i dina inlägg är ju inte heller helt oantastlig vad gäller händelseförloppet och ger inte direkt några indikationer på att det inte skulle vara som vanligt.

Ockhams rakkniv och allt det där.

Men visst konstigare saker har hänt och jag kan kolla med teknikerna, vad de säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in