2018-02-24, 23:55
Medlem
Hej! Har beställt en ny Volkswagen Passat 1.4tsi med automatlådan DSG7. Hur tillförlitlig är den idag? Blivit bättre än för 5-6år sedan? Gärna svar från någon med lite insyn i VW verkstaden
Citera
2018-02-24, 23:59
Medlem
Westridges avatar
Du hade inte kunnat tänka ut att ställa den frågan innan du beställde bilen?
Citera
2018-02-25, 00:01
Medlem
jodå, men blir svaret tråkigt så säljer jag efter tre år när garantin gått ut.
Citera
2018-02-25, 00:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spatzibski
Hej! Har beställt en ny Volkswagen Passat 1.4tsi med automatlådan DSG7. Hur tillförlitlig är den idag? Blivit bättre än för 5-6år sedan? Gärna svar från någon med lite insyn i VW verkstaden

Lådan är ok men det är nog också det. Har kört passat 2,0 diesel i drygt två år och jag kommer aldrig mer skaffa en passat. Jag tog ut den ny.

Elbakluckan går upp när jag slår igång dieselvärmaren från kontrollen när det är fuktigt ute.
Du kan inte styra panelen i mittkonsollen från ratten.
Avståndsmätare och adaptiv farthållare funkar inte om det snöar.
Mic till telefon tar upp för mycket annat ljud än din röst och då bilen är rätt bullrig i högre farter (+110) så blir det svårt för personen man pratar med att höra.

Finns fler saker men orkar inte skriva.
Lycka till med din bil.
Citera
2018-02-25, 00:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Den är tillförlitlig från och med årsmodell 2015, alltså den nya Passat-modellen.
De äldre har fått sina lådor förbättrade, några större bekymmer ska de inte vålla efter att de åtgärdats.
De nyaste är dock som sagt mycket bra, oavsett om det är en dsg 6 eller 7.
Senare kommer en helt ny, dsg 8 men det dröjer ett tag till.
Citera
2018-02-25, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Lådan är ok men det är nog också det. Har kört passat 2,0 diesel i drygt två år och jag kommer aldrig mer skaffa en passat. Jag tog ut den ny.

Elbakluckan går upp när jag slår igång dieselvärmaren från kontrollen när det är fuktigt ute.
Du kan inte styra panelen i mittkonsollen från ratten.
Avståndsmätare och adaptiv farthållare funkar inte om det snöar.
Mic till telefon tar upp för mycket annat ljud än din röst och då bilen är rätt bullrig i högre farter (+110) så blir det svårt för personen man pratar med att höra.

Finns fler saker men orkar inte skriva.
Lycka till med din bil.

Provkört och tycker den är helt fantastisk, tyst på motorvägen och intuitiv kontroll av allt. Att den adaptiva farthållaren inte funkar i snö är ju inte konstigt, är ju radar som störs av alla snöflingor?
Men tack för input iaf
Citera
2018-02-25, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Den är tillförlitlig från och med årsmodell 2015, alltså den nya Passat-modellen.
De äldre har fått sina lådor förbättrade, några större bekymmer ska de inte vålla efter att de åtgärdats.
De nyaste är dock som sagt mycket bra, oavsett om det är en dsg 6 eller 7.
Senare kommer en helt ny, dsg 8 men det dröjer ett tag till.

Grymt! Hoppas du har rätt
Citera
2018-02-25, 00:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Provkört och tycker den är helt fantastisk, tyst på motorvägen och intuitiv kontroll av allt. Att den adaptiva farthållaren inte funkar i snö är ju inte konstigt, är ju radar som störs av alla snöflingor?
Men tack för input iaf

Naturligtvis funkar inte den adaptiva farthållaren vid snöfall eftersom sensorn blir översnöad, det är likadant på min Mecedes E klass där jag har den adaptiva farthållaren distronic plus.

Och ja, den nya Passaten rullar riktigt tyst och bekvämt, den nya modellen är också betydligt mer välbyggd än den gamla modellen.
Ett mycket bra köp, vilket också visar sig i försäljnigsstatistiken, VW Passat är år efter år en av sveriges mest sålda bilar.
Citera
2018-02-25, 06:40
Medlem
turkbygges avatar
Har dom fixat kamkedjerasen på TSI-motorn också?
Citera
2018-02-25, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Naturligtvis funkar inte den adaptiva farthållaren vid snöfall eftersom sensorn blir översnöad, det är likadant på min Mecedes E klass där jag har den adaptiva farthållaren distronic plus.

Och ja, den nya Passaten rullar riktigt tyst och bekvämt, den nya modellen är också betydligt mer välbyggd än den gamla modellen.
Ett mycket bra köp, vilket också visar sig i försäljnigsstatistiken, VW Passat är år efter år en av sveriges mest sålda bilar.

Jag är ganska säker på att sensorn till farthållaren har en värmeslinga för att undvika det, i alla fall på VW / Audi. Däremot fungerar den ju ändå inte när det snöar, det stör väl sensorn.
Citera
2018-02-25, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turkbygge
Har dom fixat kamkedjerasen på TSI-motorn också?

Tror dom " löste problemet" genom att byta till rem igen.
Citera
2018-02-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Tror dom " löste problemet" genom att byta till rem igen.
Ja from 14 tror jag det var sattes rem istället..
Detta istället för att verkligen lösa själva orsaken..
Dsg7 sluta dom sätta i motorstarka bilar samt säljs ej till tex taxi.
Personligen skulle jag aldrig köpa dom bilarna
O skulle jag göra det så hade jag servat den på hälften än vad serviceboken säger.
Är fortfarande problem med koks mm .
Ganska roligt att dsg 6 var dålig tills 7an kom..då var 7an så mycket sämre att 6an räknades som bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in