2018-02-24, 23:57
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
Jag vill inte vara den som sänker detta spännande fartyg, nu när det har seglat ur hamne och allt, men Pippi existerar väl ändå utanför Tommy och Annikas fantasi? Andra karaktärer såsom konstaplarna, och som redan nämnda Pruselius, interagerar med P. Hur fungerar detta i relation till T och A:s fantasiskapande?

Du får jämföra med satanistpaniken på 90-talet, även då jagade polis och sociala myndigheter nåt som inte fanns. För T&A handlar det om att de externaliserar hotet, polisen är ute efter "Pippi", inte T&A själva, det vore för hemskt.

"Pippis guldpengar" är ett sätt för T&A att förtränga pengarnas verkliga ursprung och de handlingar de tvingats till för att få tag på dem.
Citera
2018-02-25, 00:02
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Eller ännu värre, kanske en fantasi i Astrid Lindgrens huvud. Inget kan man lita på längre i det här jävla landet.

Trams, alla Astrid Lindgrens böcker är baserade på verkliga händelser, det vet ju alla
Citera
2018-02-25, 00:08
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Du får jämföra med satanistpaniken på 90-talet, även då jagade polis och sociala myndigheter nåt som inte fanns. För T&A handlar det om att de externaliserar hotet, polisen är ute efter "Pippi", inte T&A själva, det vore för hemskt.

"Pippis guldpengar" är ett sätt för T&A att förtränga pengarnas verkliga ursprung och de handlingar de tvingats till för att få tag på dem.

Alldeles för långtgående för att kunna räknas som en legitim teori. Det vore mer aktuellt att världen Mio min Mio utspelar sig i bara är Bosse som får en psykos och till slut dödar farbror Sixten.
Citera
2018-02-25, 00:15
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Alldeles för långtgående för att kunna räknas som en legitim teori. Det vore mer aktuellt att världen Mio min Mio utspelar sig i bara är Bosse som får en psykos och till slut dödar farbror Sixten.

Det låter fullt troligt det också. Mycket är ju en speglig av Astrid själv som haft det väldigt tufft men eftersom hon växt upp i idyllsverige bara kunde uttrycka sin oerhörda smärta genom barnböcker.
Citera
2018-02-25, 00:48
Medlem
Enydrions avatar
Ja, kan nog stämma, Tommy och Annika var nog alldeles för ordentliga tom på den tiden, så de behövde nog någonstans att fly för att orka med, och då var fantasin ett lämpligt ställe.

Nuförtiden antar jag att det räcker med att kolla på någon dokusåpa, eller soffprogram, där ju konstigare klädd etc en person är ju oftare med i TV...

Ett exempel är väl Alexander Bard... Kanske inte så bra ändå, han kan väl tänka något sånär?

Då väljer jag Jonas Gardell, också bög, men kan inte anklagas för att lyckas tänka i någon större utsträckning, vilket inte hindrar honom från att öppna sin mun.

Prusiluskan och poliserna osv var förståss fantasier de med...
Citera
2018-02-25, 01:05
Medlem
AttansNedranss avatar
Äh, Pippi Långstrump var väl direktsänt första gången det visades så hon fanns (finns?) på riktigt.
Citera
2018-02-25, 01:16
Medlem
”...Emma finns bara i fantasin men hon e fin tycker Kalle”

Jag lutar åt att detta egentligen är en dold kritik av Astrid/Pippi.
Citera
2018-02-25, 16:40
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
Ja vem vet vad Tommy o Annika nallade ur föräldrarnas medicinskåp och vilka hallucinationer dom fick i sin längtan efter att komma ur den tråkiga och perfekta vardag dom levde i?
På samma sätt kan Karlsson på taket vara en pedofil som groomar lillebror.
Och lillebror förtränger det fruktansvärda och omvandlar grymme Karlsson till en snäll men lite udda figur.

Har själv haft den teorin om Karlsson på taket. Har alltid tyckt att han är en motbjudande person och inte alls barnvänlig.

Min teori är att Pippi är något som Tommy och Annika önskar att få vara. En fri och självständig person utan föräldrar som styr och ställer.
Citera
2018-02-25, 18:15
Medlem
Superkufs avatar
Mina två cent till diskussionen:

Pippi är i själva verket ett kriminellt gäng, som jagas av polis och socialtjänst. Eftersom T&A* är så smärtsamt medelklassigt omedvetna om världen missförstår/vantolkar de allt som händer. "Pippi" tycker att T&A är roliga i sin okunnighet och bjuder dem på narkotika, berättar vilda historier för dem och låter dem bevittna gängets kriminella verksamhet.

Pappa Negerhövdingen spelas av gängledaren som dyker upp och utkräver beskyddarpengar, efter att underhuggarna under lång tid satt skräck i samhället. "Pippi" kastar inte upp några poliser på taket utan dödar dem - vilket de nerdrogade T&A helt missförstår.

Föräldrar och andra vuxna förnekar helt att de blivit slavar under ett kriminellt gäng utan förnekar á la Peter Wolodarski att något gått fel - samtidigt som de inte vågar berätta sanningen för sina barn eller fly fältet.

* Intressant att ingen börjat analysera varför de två prepubertala barnen i berättelsen kan sammanfattas som "tits and ass" ... :-)
Citera
2018-02-25, 19:26
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Eller ännu värre, kanske en fantasi i Astrid Lindgrens huvud. Inget kan man lita på längre i det här jävla landet.

Och vem har fantiserat fram Astrid Lindgren?
Citera
2018-02-25, 19:43
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Jag passade min systers son här om dagen och vi satt och kollade på Pippi. Jag har nog inte sett pippi sedan jag var 10 år. Det som slog mig var att Pippi är bara ett fantasifoster hos Tommy och Annika.
Den tanken är känd
Citera
2018-03-01, 22:52
Medlem
Pippi är inte ett barn, utan en äldre psyksjuk kvinna som Prusseluskan försöker få inlagd. Pippi är lustigt klädd och omogen, och hon lurar i Tommy & Annika att hon är ett barn. I deras ögon har hon massa pengar och är väldigt stark och modig, just för att de tror hon är i deras ålder. Föräldrarna inser förstås sanningen, därav att de inte vill att barnen umgås med Pippi. Poliserna har också lite extra koll på henne pga hennes bakgrund. Tjuvarna är egentligen från Kronofogden, men hon har lurat i Tommy & Annika att det är dummingar som vill stjäla hennes pengar.

En ledtråd är att Pippi på teatrar alltid spelats av typ Siw Malmqvist och Pernilla Wahlgren mfl, dvs vuxna, medan barn spelat Tommy o Annika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in