2018-02-24, 17:56
Medlem
Såg förvånande nog ingen tråd om detta

https://mitti.se/nyheter/brott/misst...aterfallsrisk/

Citat:
I tisdags greps en man misstänkt för tre fall av sexuellt ofredande på tåg och bussar i södra Stockholm.

häktningsförhandlingen i dag beslutade tingsrätten att släppa mannen. Beslutet togs trots att domstolen konstaterade att det fanns risk att mannen skulle återfalla i brottslighet, så kallad recidivfara. Domstolen ansåg inte att ett frihetsberövande stod i proportion till det mannen misstänks för.

Vet någon mer om detta?

Är det rimligt att mannen släpps fri? Finns något politiskt parti som protesterar mot rimligheten att mannen inte häktas?
Citera
2018-02-24, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Vet någon mer om detta?

Är det rimligt att mannen släpps fri? Finns något politiskt parti som protesterar mot rimligheten att mannen inte häktas?

Det är inte ett prioriterat brott.

Tro mig. Jag ringde för första gången i mitt liv polisen när ett äckel drog ner byxorna.

"Det finns inga patruller i närheten" vill du anmäla han? Ööh nej.

Vid kyrkan/kaféet mitt imot Åhléns city.

Hade gubben inte varit så packad så hade jag smällt till han. Nu fick han en knuff ner på bänken. Och sen gick jag!
Citera
2018-02-25, 08:34
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Vet någon mer om detta?

Rimligheten han man diskutera. Däremot så är det så fullt på våra häkten man inte kan hålla alla småbovar inlåsta, pga platsbrist..
Citera
2018-11-11, 09:44
Medlem
Dom föll 2018-06-04. Stockholms tingsrätt, mål nr B-9971-17.

Tilltalad
PHILIPOS Panajotis Christofis, 19881009-4030
Poste Restante
111 64 Stockholm

DOMSLUT
Brott som den tilltalade döms för
1. Sexuellt ofredande, 6 kap 10 § 2 st brottsbalken (8 tillfällen)
2. Egenmäktigt förfarande, 8 kap 8 § 1 st brottsbalken i sin lydelse före 1 juli 2017
3. Häleri, 9 kap 6 § 1 st 1 p brottsbalken i sin lydelse före 1 juli 2017
4. Ringa narkotikabrott, 1 § 1 st 6 p och 2 § narkotikastrafflagen (1968:64) (2 tillfällen)

Påföljd m.m.
Skyddstillsyn
Särskild föreskrift: Philipos Christofis ska hålla den kontakt med rättspsykiatrisk öppenvårdsmottagning som frivården finner lämplig.

Citat:
PÅFÖLJD
Philipos Christofis är 29 år. Han förekommer under åtta avsnitt i belastnings- registret. Den senaste domen meddelades av Svea hovrätt den 7 oktober 2015. Philipos Christosfis dömdes då bl.a. för narkotikabrott, två fall av våld mot tjänsteman och våldsamt motstånd. Påföljden bestämdes till fyra månaders fängelse.

Philipos Christofis frigavs villkorligt den 7 mars 2017. Prövotiden gick ut den 7 mars 2018.
Tingsrättens bedömning ovan innebär att Philipos Christofis nu ska dömas för flera fall av sexuella ofredanden, häleri, egenmäktigt förfarande och två fall av ringa narkotikabrott. Vad gäller de sexuella ofredandena har Philipos Christofis riktat sig mot åtta olika målsägande. Han ska därför dömas för åtta fall av sexuellt ofredande (jfr Ulväng, Påföljdskonkurrens, s. 27 not 22 och Svea hovrätts dom i mål nr
B 3182-17) Straffvärdet för den samlade brottsligheten motsvarar några månaders fängelse.
Senast redigerad av jimbohellmo 2018-11-11 kl. 09:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in