Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-23, 17:25
  #1
Medlem
Försöker hitta siffror på hur mycket pengar Göteborg kan spendera varje år, hittade en siffra att hela Sverige får in 2000 miljarder kronor per år i skatt men ingenting om hur mycket specifikt Göteborg har att röra sig med varje år.

Tacksam för hjälp!
Citera
2018-02-23, 17:31
  #2
Medlem
Läs deras årsredovisning.
Citera
2018-02-23, 17:36
  #3
Medlem
http://arsredovisning.goteborg.se/20...d-redovisning/

detta är den från 2016, är inte så ekonomiskt insatt så vet inte riktigt vart summan står som jag letar efter, skulle du kunna peka mig rätt? =)
Citera
2018-02-23, 17:36
  #4
Medlem
Crashs avatar
De går back som fan iaf och får skattepengar från andra kommuner i sverige
Citera
2018-02-23, 17:40
  #5
Medlem
Jag försöker göra en jämnförelse med hur mycket Västlänken beräknas kosta enligt trafikverket med hur mycket skattemedel Göteborg har att distubera varje år. Dvs, oavsett om de går back eller ej vill jag bara hitta den summan som Göteborg "startar året med".
Citera
2018-02-23, 17:42
  #6
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
De går back som fan iaf och får skattepengar från andra kommuner i sverige

var inte det malmö som är i konkurrs ?
Citera
2018-02-23, 17:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krewger
http://arsredovisning.goteborg.se/20...d-redovisning/

detta är den från 2016, är inte så ekonomiskt insatt så vet inte riktigt vart summan står som jag letar efter, skulle du kunna peka mig rätt? =)

http://arsredovisning.goteborg.se/20...ning-med-mera/

Ca 25 miljarder. Plus kommunalekonomisk utjämning på 3,8 miljarder. Totalt 28,9 miljarder.
Citera
2018-02-23, 17:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
De går back som fan iaf och får skattepengar från andra kommuner i sverige

Utan utjämningsbidragen skulle de gå back ca 1,2 miljarder år 2016.
Citera
2018-02-23, 17:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krewger
Jag försöker göra en jämnförelse med hur mycket Västlänken beräknas kosta enligt trafikverket med hur mycket skattemedel Göteborg har att distubera varje år. Dvs, oavsett om de går back eller ej vill jag bara hitta den summan som Göteborg "startar året med".

Vad man än räknar att västlänken kan kosta kan du utgå från att det kommer bli dyrare och de räknat för lågt.

Finns inte ett enda stort offentligt bygge där man räknat rätt och som har slutat på prognosen.
Citera
2018-02-23, 17:56
  #10
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
var inte det malmö som är i konkurrs ?

En kommun lyder inte under samma regler och kan inte per definition inte gå i konkurs.
Citera
2018-02-23, 17:59
  #11
Medlem
Tack för siffran!

Självklart, riksrevisionens siffra ligger närmare 55 miljarder kronor.
Citera
2018-02-23, 22:03
  #12
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krewger
Jag försöker göra en jämnförelse med hur mycket Västlänken beräknas kosta enligt trafikverket med hur mycket skattemedel Göteborg har att distubera varje år. Dvs, oavsett om de går back eller ej vill jag bara hitta den summan som Göteborg "startar året med".

Göteborg stad betalar en ytterst liten del av Västlänken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback