Citat:
Ingenting i ditt inlägg är varken sant, trovärdigt eller läsvärt. Kortisonspray mot allergisk rhinit är fruktansvärt låga doser. Även som inhalation hos barn med astma är de systemiska effekterna mycket små, eller inga. Kortison är inte bara ett livräddande, livmöjliggörande och symtomlindrande läkemedel utan är vid korrekt, lokal användning mycket säkert. Att systemisk behandling med kortison har bieffekter är välkänt. Trots detta används det väldigt mycket då det kan förändra människors liv, till exempel de med olika ledsjukdomar, men vid många andra tillstånd också.
Du ska nog hålla dig borta från kortison eftersom du sannolikt inte lider av något tillstånd som förbättras av sådan behandling.
Du ska nog hålla dig borta från kortison eftersom du sannolikt inte lider av något tillstånd som förbättras av sådan behandling.
https://www.lakartidningen.se/Klinik...urebarkssvikt/
Om inhalerat och nasalt kortison inte skulle upptas mycket och påverka hpa-axeln hade inte folk fått varken biverkningar eller problem efteråt. Precis som om man skulle köra testosteronterapi en kort stund skapar man en negativ feedback i axeln med kronisk rubbad hormonell status. Givetvis är högdoserat kortison alltid värre än lägre.
Citat:
Har väldigt svårt att tro att enbart nässprayen har ställt till med detta. Den är ju så svag, en dubbeldos är ca: 0,1 milligram kortison och även om det är starkare än hydrokortison är det en låg dos som du inte bör märka av.
Om det du skriver om ditt morgonkortisol samt immunförsvar stämmer så är det nånting annat i din kropp som tömmer dig på ditt kortisol, en infektion, inflammation eller extrem stress.
Nyfiken på vad du menar med att en förkylning blossade upp med Addisonsymptom?
Sedan håller jag med dig helt på att man skall försöka stärka binjurarna för att komma till rätta med problem som är relaterade till svaga binjurar, men ibland behöver de hjälp på traven med kortison.
Om det du skriver om ditt morgonkortisol samt immunförsvar stämmer så är det nånting annat i din kropp som tömmer dig på ditt kortisol, en infektion, inflammation eller extrem stress.
Nyfiken på vad du menar med att en förkylning blossade upp med Addisonsymptom?
Sedan håller jag med dig helt på att man skall försöka stärka binjurarna för att komma till rätta med problem som är relaterade till svaga binjurar, men ibland behöver de hjälp på traven med kortison.
JAg fick kortison som barn under flera år, både inhalation och nasonex. Här började troligtvis problemet. Ökad stress inflammation mm höjer faktiskt kortisol. Antar du syftar på binjureutmattning? Det finns inga vetenskapliga evidens för att det ens existerar faktiskt.
Med förkylningen menar jag att jag hade en pågående mild förkylning när jag startade nasonexterapin. Då jag avslutade den blev denna förstärkt enormt vilket tyder på undertryckt egen kortisol. Jag har med andra ord fått sekundär binjurebarksvikt.
Har spytt, ont i kroppen och brutal trötthet. Allt kom som en käftsmäll.