2018-02-26, 21:05
Medlem
DoungAs avatar
Har en gammal bekant som är politiskt aktiv i Sossarna i Värmland. Tydligen ska denna kille ha lämnat SSU när han började arbeta för han tyckte det var förjävligt att de försvarade skatt då det var stöld.

Ett bryskt uppvaknande i vuxenvärlden. Kul han börja stjäla själv sen.
Citera
2018-02-26, 21:09
Medlem
dialektikers avatar
Lite mer OnT, precis som alla som kommer in här i tråden och är oroliga över hur kontrollerade de är då de scannar varor,
är det inte exakt så det går till när polisen får brottslingar att erkänna allt de gjort? Det vill säga polisen låtsas att de vet mer än de vet "Du var kameraövervakad vid bankomaten" och så får de brottslingen att erkänna att den gjorde ett uttag men egentligen så kunde polisen inte veta säkert att något brottsligt hade gjorts. På det sättet kan ju polisen också ha fått paret att erkänna alla stölder, som polisen och butiken inte hade bevis för, tänker jag?
Senast redigerad av dialektiker 2018-02-26 kl. 21:12.
Citera
2018-02-26, 21:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
De fungerar ungefär som narkotikachecken på flygplatser vid säkerhetskontrollen. Passar du in på ett "risksignalement" så är det större chans till kontroll. Datorn har en programmerad algoritm för detta.

Jag som man på 25-30 år brukar flyga inrikes en del, köper oftast enkel resa och nyttjar bara handbagage. Jag blir "slumpvis kontrollerad" kanske fyra av fem flighter för uppenbarligen stämmer mitt signalement, resvanor, bokningsläget med mera in som riskperson. Jag har alltid varit prickfri!

Vad som är "risksignalement" i livsmedelsbutiker får mer insatta svara på, även om jag har mina aningar!

Jo det är nog lätt att gissa sig till. Men att låta personalen få redan på det vill man nog inte. Att de ska få välja ut efter vissa kriterier som t.ex utseende tom. Det skulle snabbt bli en AB-artikel. Så nej man låter datorn slumpmässigt välja ut med möjligen vissa extra urvalsgrunden. För flyg brukar detta vara land man normalt reser till. För fusk med scanning kanske det är varor man brukar köpa som är lätt att langa vidare.
Citera
2018-02-26, 23:48
Medlem
dialektikers avatar
Jag är lite fascinerad av det här paret som verkar så civiliserade ändå, om det stämmer att de är gärningsmännen.

Och är det så att självscanningsystemet kan locka fram att de mest civiliserade att begå brott? Jag tycker inte alls de ser trashiga ut som någon sa.

Sen fascinerar det mig alltid att folk tycker det är värt att begå brott för att leva lite flashigt och ge sig ut på resor? Det är nästan lite beundransvärt att de kan släppa loss och njuta så och lägga ut på facebook på stulna pengar.
Senast redigerad av dialektiker 2018-02-27 kl. 00:14.
Citera
2018-02-27, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag är lite fascinerad av det här paret som verkar så civiliserade ändå, om det stämmer att de är gärningsmännen.
Det lär nog stämma, med tanke på att de togs på bar gärning.
Citera
2018-02-27, 00:21
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
Enl en på berörda affären så har de inte åkt ditt i automatiskt kontroll utan de hade koll på de och meddelade polisen när de synes till i butiken. Det lätt som ICA hade koll på idioterna och vad de höll på med. Det framgick också att polisen gjorde husis i samband med det vilket tyder på åklagarbeslut.

De gjorde det vanliga misstaget som nybörjare gör; de trodde att deras plan skulle funka för evigt. I så fall måste man vara betydligt mer förslagen och dessutom bo i en större stad än Karlstad. Hur många butiker finns det att alternera med där? Inte speciellt många.
Citera
2018-02-27, 00:30
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Lite mer OnT, precis som alla som kommer in här i tråden och är oroliga över hur kontrollerade de är då de scannar varor,
är det inte exakt så det går till när polisen får brottslingar att erkänna allt de gjort? Det vill säga polisen låtsas att de vet mer än de vet "Du var kameraövervakad vid bankomaten" och så får de brottslingen att erkänna att den gjorde ett uttag men egentligen så kunde polisen inte veta säkert att något brottsligt hade gjorts. På det sättet kan ju polisen också ha fått paret att erkänna alla stölder, som polisen och butiken inte hade bevis för, tänker jag?

Självklart bluffar Polisen när de behöver, men i det här fallet så har ju ICA Maxi sparat ett antal övervakningsfilmer på dem under lång tid. Beroende på hur mycket varor som kan identifieras i kundvagnarna utifrån bilderna, samt vad de lagt ned för varor i kundvagnen, så kommer de att bli fällda för en hel del. Övervakningskameror finns ju vid köttdiskar och dyrare stöldbegärliga varor. Dessutom är ju deras inköp synkade med att de gått ut med en full-lastad kundvagn utan att betala. Sedan har de ju sålt saker som det finns bevis för. Då blir det bara löjligt att neka, och kan faktiskt få tingsrätten irriterade och att döma hårdare straff än om man erkänner. Att dum-neka/idiot-neka när bevis finns, är till mer skada än nytta.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2018-02-27 kl. 00:37.
Citera
2018-02-27, 00:40
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
Hur i hela friden kan de veta att stölder skett vid 190 tillfällen
och till "miljonbelopp"? Skulle de iakttagit dem så många gånger
utan att sätta stopp för dem?

Låter lite underligt?

Är lika förvånad som du. Jag menar, varor i miljonbelopp tar stor plats i en kundvagn.

Sover hela personalen? Om ett par regelbundet kommer till butiken och plockar varor från hyllorna så borde någon ha uppmärksammat dem.

Och hur har man sålt dem? Har svårt att se hur någon betalar mer än halva priser för en vara.

Och hur kan de inte ha blivit stoppade av "slumpen" innan och fått avstämning med differens?
Citera
2018-02-27, 00:48
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Självklart bluffar Polisen när de behöver, men i det här fallet så har ju ICA Maxi sparat ett antal övervakningsfilmer på dem under lång tid. Beroende på hur mycket varor som kan identifieras i kundvagnarna utifrån bilderna, samt vad de lagt ned för varor i kundvagnen, så kommer de att bli fällda för en hel del. Övervakningskameror finns ju vid köttdiskar och dyrare stöldbegärliga varor. Dessutom är ju deras inköp synkade med att de gått ut med en full-lastad kundvagn utan att betala. Sedan har de ju sålt saker som det finns bevis för. Då blir det bara löjligt att neka, och kan faktiskt få tingsrätten irriterade och att döma hårdare straff än om man erkänner. Att dum-neka/idiot-neka när bevis finns, är till mer skada än nytta.

Jo, det är väl så bevisföringen går till antar jag? Att de ser på alla transaktioner i efterhand och lägger ihop, samt får paret att erkänna. Och sen är det ju bara att se alla lyxiga facebookbilder ovanpå det.
Det är inte lätt att vara brottsling idag i det digitala samhället.
Citera
2018-02-27, 00:58
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Är lika förvånad som du. Jag menar, varor i miljonbelopp tar stor plats i en kundvagn.

Sover hela personalen? Om ett par regelbundet kommer till butiken och plockar varor från hyllorna så borde någon ha uppmärksammat dem.

Och hur har man sålt dem? Har svårt att se hur någon betalar mer än halva priser för en vara.

Och hur kan de inte ha blivit stoppade av "slumpen" innan och fått avstämning med differens?

Förmodligen Facebook, Blocket och Tradera samt kanske även direkt till kompisar. Jag har svårt att tro att de har kriminella kontakter att lämpa av stulen oxfilé till restauranger och pizzerior.

Som du skriver så betalar folk knappast mer än halva priset för saker, och det kan betyda att en hel del som köpt av dem kan åka dit för häleri. Det är inte tillåtet att köpa i "god tro" längre. Man är skyldig att ställa frågor till säljaren för att förvissa sig om var denne fått sakerna från. Ett alltför billigt pris och inget kvitto är också faktorer som innebär att DU som köpare borde ha insett att det är stöldgods. Om de sålt saker för kanske 500 000 kr eller mer så finns det rätt många personer som kan åka dit för häleri.
Citera
2018-02-27, 01:06
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Förmodligen Facebook, Blocket och Tradera samt kanske även direkt till kompisar. Jag har svårt att tro att de har kriminella kontakter att lämpa av stulen oxfilé till restauranger och pizzerior.

Som du skriver så betalar folk knappast mer än halva priset för saker, och det kan betyda att en hel del som köpt av dem kan åka dit för häleri. Det är inte tillåtet att köpa i "god tro" längre. Man är skyldiga att ställa frågor till säljaren för att förvissa sig om var denne fått sakerna från. Ett alltför billigt pris och inget kvitto är också faktorer som innebär att DU som köpare borde ha insett att det är stöldgods. Om de sålt saker för kanske 500 000 kr eller mer så är de rätt många personer som kan åka dit för häleri.

En bit in i tråden försår jag deras tillvägsgångssätt där de endast scannar en vara och vid avstämning glider den med varukorgen undan scanningszonen och låtsas att den ska handla något mer eller ta bort en vara.

Har jag förstått saken rätt?

Visst borde personalen lagt märke till paret och fattat misstankar? Obegripligt. Butikspersonal brukar prata om ständigt återkommande kunder.
Citera
2018-02-27, 01:29
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
En bit in i tråden försår jag deras tillvägsgångssätt där de endast scannar en vara och vid avstämning glider den med varukorgen undan scanningszonen och låtsas att den ska handla något mer eller ta bort en vara.

Har jag förstått saken rätt?

Visst borde personalen lagt märke till paret och fattat misstankar? Obegripligt. Butikspersonal brukar prata om ständigt återkommande kunder.

Jo, jag fattar det också så. Vad jag förstår så har ICA misstänkt paret under en tid, men från första misstanken till att sedan börja nysta i övervakningsfilmer, det blir rätt mycket material att gå igenom innan de kan konfrontera paret. Butikerna vill vara säkra innan de anklagar någon. Ändå rätt otroligt att de klarat sig undan så länge, med tanke på att de bara verkar ha betalat en enda billig vara per gång.

Vad jag märkt idag i butiker så tycker jag att många yngre ur personalen ser ut att vara ganska ointresserade av sina jobb. Kanske därför de klarat sig så länge plus att de ser trevliga ut. Underskatta inte trevlighetsfaktorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in