Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-21, 20:00
  #1
Medlem
Det är snart dags att göra universitetsval och jag tänker bli civilingenjör i datateknik. Jag älskar matematik och att programmera, och vad vi kommer kunna göra med AI och maskininlärning är bland de mest glädjerika tankarna jag har. Jag tycker att det är superkul helt enkelt. Några gillar farkostteknik, andra gillar elektroteknik, jag gillar datateknik.

Jag är mycket mer intresserad av mjukvara än hårdvara och föredrar matematik framför fysik. Nu behöver man en viss fysikalisk kunskap för att förstå datorer och dess hårdvara, men min spettskompetens vill jag ha i mjukvarauteckling, operativsystem, informationsteknologi (osv) och matematik. Säkerhet är också intressant. Hårdvara kommer man inte undan, och det är bra så. Målet är att gå en master i AI och maskininlärning eller avancerade algoritmer (eller liknande).

Skolorna och programmen jag kollar på är Datateknik på KTH, Datateknik, Mjukvaruteknik och Informationsteknologi på Linköping universitet och Informationsteknik på Chalmers. Alla är civilingenjörsprogram. Alla tre skolor är bra ingenjörsskolor men frågan är vilket program som passar mig bäst. Poängmässigt kommer jag in på alla utbildningar. Efter att ha kollat igenom kursplanerna är jag mest sugen på 1. Mjukvaruteknik på LiTH, 2. Datateknik på KTH eller LiTH och 3. Informationsteknik på LiTh eller Chalmers.

Dela gärna med er kunskap och erfarenhet ni har om och med dessa program och vilket ni tror passar mig bäst.

Tack!
__________________
Senast redigerad av kalleskaviar98 2018-02-21 kl. 20:10.
Citera
2018-02-21, 21:21
  #2
Medlem
TrialEnds avatar
Datateknik på Chalmers har jag fått förklarat för mig är som en brygga mellan Elektroteknik och Informationsteknik. IT går in djupare i mjukvara medans Elektro gräver ned sig i elektriska signaler och själva hårdvaran. Man får en bra överblick över helheten vad gäller datorer etcetera med Data. Det ligger typ mittemellan. Så har iaf jag förstått det 🙂
Citera
2018-02-22, 00:32
  #3
Medlem
Silviakakas avatar
Datateknik(KTH) = Informationsteknik (CTH)
Citera
2018-02-22, 08:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silviakaka
Datateknik(KTH) = Informationsteknik (CTH)
Min uppfattning är att den matematiska nivån på D (KTH) är relativt hög för att vara D. Kanske kan det bero på att programmmet kom till som en avgrening av Teknisk fysik (har jag hört i alla fall.) När det gäller IT har jag snarare fått motsatt uppfattning.

Om du vill ha en stadig grund för ML/AI (och allt annat också egentligen) kan jag starkt rekommendera ett program med så mycket matematik och statistik som möjligt. Om du älskar matematik som du säger
kanske det kan vara värt att kolla på program som Teknisk matematik. Då får du många valfria kurser vilket ger möjlighet till en tydlig profilering mot t.ex. programmering och ML, samtidigt som du får en betydligt starkare teoretisk grund.

Fördelar för datateknik (på t.ex. KTH) är att du blir betydligt bättre på CS (använder det som någon slags catch-all term för allt på datateknik) mer eller mindre "automatiskt", medan om du går på t.ex. Teknisk fysik eller Teknisk matematik kommer behöva lära dig mer själv (vilket i.o.f.s. programmen ger dig en utmärkt grund för!)
Citera
2018-02-22, 11:08
  #5
Medlem
EnGodForlorares avatar
Kolla kurskatalogerna på de respektive lärosätena. KTH har betydligt fler och betydligt mer relevanta masterprogram inom AI och ML än Chalmers och LiTH. Man läser ungefär samma ämnen på alla tre, men på KTH läser man i ett betydligt högre tempo. Därför bör du inte välja KTH om du inte känner att du är tillräckligt motiverad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback