2018-02-21, 14:58
Medlem
Så jag har inte haft något jobb som kräver rutiner i hela mitt liv, senaste 5 åren har jag i princip kunnat sova vilken tidpunkt som helst samt vakna när jag vill. Är 21 år och har ett enormt sömnbehov som påverkar mig negativt, jag sover ca 11-12 timmar om ingen väcker mig och är fortfarande trött även om jag inte anstränger mig i vardagen. Har trott att det beror på att jag är van att inte haft rutiner så när jag har försökt till ett heltidsjobb så kommer jag hem och däckar direkt kl 17-18, vaknar runt 04-05 och går till jobbet, däckar direkt när jag kommer hem så pågick det i två veckor innan det inte funkade.

Jag har försökt att vänja kroppen att sova kanske 9h, då trappade jag ner stegvis från 11 till 10,5 till 10 till 9 timmar på ett par veckor sikt, går bra i kanske 3-4 dagar innan den 5e dagen däckar jag 15-16 timmar och vaknar med enorm huvudvärk. Så det var då jag började anta att det kanske inte bara är en vanesak då min kropp bevisligen behöver så mycket sömn. Jag har även provat med styrketräning och tog det väldigt seriöst under ett par månader då jag inte utövat någon fysisk aktivitet senaste åren, jag är ändå en 1,93 kille på 90 kilo, bänkar knappt 20-30kg, och då är det inte enkla set heller när jag kört en månad. Går knappt uppåt i vikt på gymmet, det sista som jag kan lägga till är att jag kan leda av en grov brist på olika vitaminer, då jag nästan uteslutande har ätit micromat senaste 2-3 åren. Någon som har en gissning när jag har bokat tid med läkaren vad jag kan begära för prov?
Citera
2018-02-21, 15:03
Bannlyst
D vitamin, järnbrist, B vitamin med mera....
Citera
2018-02-21, 15:03
Medlem
Det kan vara flera olika orsaker, både fysiska och psykiska. Jag tror att hittar de inget på blodproven så kan det vara psykiska som utmattningssymtom, depression, stress eller ADHD. Själv har jag adhd och är väldigt trött, det har blivit bättre sen jag blev medicinerad. Lycka till!
Citera
2018-02-21, 15:04
Medlem
Micromat, ingen fysisk aktivitet ( styrketräning räknas ej ). Kanske till och med ett tråkigt jobb. Där har du svaret.
Citera
2018-02-21, 15:15
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaulW
Så jag har inte haft något jobb som kräver rutiner i hela mitt liv, senaste 5 åren har jag i princip kunnat sova vilken tidpunkt som helst samt vakna när jag vill. Är 21 år och har ett enormt sömnbehov som påverkar mig negativt, jag sover ca 11-12 timmar om ingen väcker mig och är fortfarande trött även om jag inte anstränger mig i vardagen. Har trott att det beror på att jag är van att inte haft rutiner så när jag har försökt till ett heltidsjobb så kommer jag hem och däckar direkt kl 17-18, vaknar runt 04-05 och går till jobbet, däckar direkt när jag kommer hem så pågick det i två veckor innan det inte funkade.

Jag har försökt att vänja kroppen att sova kanske 9h, då trappade jag ner stegvis från 11 till 10,5 till 10 till 9 timmar på ett par veckor sikt, går bra i kanske 3-4 dagar innan den 5e dagen däckar jag 15-16 timmar och vaknar med enorm huvudvärk. Så det var då jag började anta att det kanske inte bara är en vanesak då min kropp bevisligen behöver så mycket sömn. Jag har även provat med styrketräning och tog det väldigt seriöst under ett par månader då jag inte utövat någon fysisk aktivitet senaste åren, jag är ändå en 1,93 kille på 90 kilo, bänkar knappt 20-30kg, och då är det inte enkla set heller när jag kört en månad. Går knappt uppåt i vikt på gymmet, det sista som jag kan lägga till är att jag kan leda av en grov brist på olika vitaminer, då jag nästan uteslutande har ätit micromat senaste 2-3 åren. Någon som har en gissning när jag har bokat tid med läkaren vad jag kan begära för prov?
Knappast vitaminbrist om du knappt bänkar 20-30kg... och är en 193 cm lång man på 90 kg.
Se till att bli ordentligt undersökt...
Definitivt blodprov då dessa kan berätta mycket.

Lycka till!
Citera
2018-02-21, 15:16
Medlem
okok1s avatar
Genom att sova för mycket så rubbas dygnsrytmen och kroppen blir förvirrad. Inte mycket kommer fungera bra med en rubbad dygnsrytm. Trötthet och ångest är vanligt. Blir detta en vana blir det jobbigt att bryta. Jag håller själv på att bryta trenden och det är svårt.

Mitt råd till dig är att gå upp samma tid varje dag och testa vad som känns bäst mellan 6-8 timmars sömn.
Citat:
Similar to undersleeping, oversleeping messes with our circadian rhythm — a 24-hour cycle that is driven by our biological clocks and results in physical, mental, and behavioral changes. By sleeping longer than normal, we unknowingly throw off our regular circadian rhythm. Those feelings of lethargy, fatigue, and drowsiness come from a sleep cycle that is out of whack and the human body not knowing what time it is, kind of like jet lag.

People who oversleep can experience a number of side effects as their bodies struggle to sync up with the right time. For example, some research has shown that people who oversleep often complain about headaches throughout the day. Researchers speculate getting too much sleep has an effect on certain neurotransmitters in the brain, especially serotonin. Other potential side effects of oversleeping include lower back pain, stroke, diabetes, and heart disease.
http://www.medicaldaily.com/oversleeping-just-bad-you-not-getting-enough-sleep-how-find-happy-medium-360336
Citera
2018-02-21, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPOOPALOT
D vitamin, järnbrist, B vitamin med mera....
D-vitamin har jag kollat, ligger lågt och fått Divisun 800IU två tabletter om dagen som jag ska börja med imorgon, lät inte som att dom var väldigt låga på läkaren dock. Ska begära järn och B-vitaminprov.
Citat:
Ursprungligen postat av kaninen70
Det kan vara flera olika orsaker, både fysiska och psykiska. Jag tror att hittar de inget på blodproven så kan det vara psykiska som utmattningssymtom, depression, stress eller ADHD. Själv har jag adhd och är väldigt trött, det har blivit bättre sen jag blev medicinerad. Lycka till!
Stress är jag nästan immun mot, utmattad känns inte heller då jag inte varit speciellt aktiv i livet senaste fem åren. Varit under utredning för ADHD, blev dock väldigt långvarigt så jag slutade att dyka upp. Men kanske får höra av mig igen, tack!
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Micromat, ingen fysisk aktivitet ( styrketräning räknas ej ). Kanske till och med ett tråkigt jobb. Där har du svaret.
Jo det är klart, men känns som jag lär ha rejäl brist på något eftersom jag har ahft en enormt dålig kost senaste fem åren. Känns inte som att om jag börjar laga mat och springa så löser det sig, men jag får kolla upp helt enkelt järn/b-vitamin/magnesium/zink möjligtvis. Om de ligger bra får jag börja laga bra mat och springa och se om det hjälper
Citera
2018-02-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
Knappast vitaminbrist om du knappt bänkar 20-30kg... och är en 193 cm lång man på 90 kg.
Se till att bli ordentligt undersökt...
Definitivt blodprov då dessa kan berätta mycket.

Lycka till!
Ja, det känns som det med. Speciellt när jag tränat ett par månader med mkt kött/kyckling och jag går knappt upp någonting i bänkpressen eller andra delar heller. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Genom att sova för mycket så rubbas dygnsrytmen och kroppen blir förvirrad. Inte mycket kommer fungera bra med en rubbad dygnsrytm. Trötthet och ångest är vanligt. Blir detta en vana blir det jobbigt att bryta. Jag håller själv på att bryta trenden och det är svårt.

Mitt råd till dig är att gå upp samma tid varje dag och testa vad som känns bäst mellan 6-8 timmars sömn.

http://www.medicaldaily.com/oversleeping-just-bad-you-not-getting-enough-sleep-how-find-happy-medium-360336
Jag har ju försökt detta många gånger, ställer alarm på normal sömntid. Men på 4-5 dagen reagerar jag inte ens på larmet oavsett om jag ställer 10st och vaknar upp 15-16 timmar senare. Men ska försöka igen som du säger, tack!
Citera
2018-02-21, 15:29
Medlem
Pervo-Kris.s avatar
Citat:

Så var jag med i din ålder. De som inte var det är dumma i huvudet. Det är lugnt det går över. Sov så nu och sluta bekymra dig min vän.

Alla var vi sådana i din ålder kom ihåg det. Och de som inte var det är riktiga töntjävlar!
Citera
2018-02-21, 16:09
Medlem
Kan ju vara årstiden också. Nu är det väl ca. 5 månader sedan någon fick en ordentlig dos sol och ljus så vidare inte man varit utomlands i sydligare breddgrader. Så innan du åker in till vårdcentralen så testa gå ut och jogga, ät vitaminrikt, dra ner på socker och annat i 2 veckors tid. Ta någon järntillskott någon gång och se om du blir piggare.

Ändra på din livsstil med andra ord och matvanor. Du har nog mycket tonåring kvar i dig märker jag.
Citera
2018-02-21, 23:33
Medlem
Hur har du det med magen? Mår mage och tarm bra? Är inte helt ovanligt att trötthet har med mag och tarmproblem att göra. Jag sitter inte inne på nån annan källa än egna erfarenheter.
Citera
2018-02-22, 03:49
Medlem
Citat:

Har du några andra symtom än dem du beskrivit här? Trötthet, i sig, kan bero på många olika orsaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in