2018-02-21, 08:50
Medlem
På mina döttrars förskola finns 3 parkeringsplatser som ofta är upptagna av andra föräldrar som hämtar/lämnar.
Enda annan lämplig plats är då längs med en trottoar i närheten där man kan ställa bilen vilket jag och många andra föräldrar gör. Längs denna trottoar finns en skyllt om parkeringsförbud(blå tavla, röd ram och ett sträck).

Regeln säger då vad jag läst mig till att det är OK att stanna för att t.ex. hämta/lämna passagerare.
Det blir en tolkningsfråga då vi hämtar/lämnar barnen på förskola. Vad gäller här? Är det OK eller inte?
Att hämta/lämna barnen kan ju ta 10min.

Under 4års tid har det inte varit några problem, vi har stannat här för att hämta våra barn och det har fungerat bra.
Nu har dock styrelsen i BRFen som området tillhör hör av sig och säger att vi inte får stå där när vi hämtar/lämnar barn då sopbilen får problem när dom ska till deras sophus.

Sopbilen kan köra förbi men visst det är trångt.

Hade gärna ställt mig någon annan stans men då blir det drygt 300m att gå med barnen på morgonen vid lämning vilket man inte har tid med riktigt.
Citera
2018-02-21, 08:55
Medlem
kraftfoders avatar
Hur gamla/mogna är dina barn? Behöver de ledsagas ända in till förskolan? En möjlighet är att du släpper av barnen, och de får gå de sista metrarna in på skolan själva. Skulle det funka för er?

Annars får ni väl ge er av tidigare, så ni hinner gå de där 300 metrarna (600m tur-retur).

Edit: Nej, det är inte okej att stå tio minuter och lämna bilen vid parkeringsförbud. Att släppa av/hämta upp är okej, men då ska man sitta kvar i bilen mer eller mindre för att det ska vara ok.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-02-21 kl. 08:58.
Citera
2018-02-21, 09:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestTools
På mina döttrars förskola finns 3 parkeringsplatser som ofta är upptagna av andra föräldrar som hämtar/lämnar.
Enda annan lämplig plats är då längs med en trottoar i närheten där man kan ställa bilen vilket jag och många andra föräldrar gör. Längs denna trottoar finns en skyllt om parkeringsförbud(blå tavla, röd ram och ett sträck).

Regeln säger då vad jag läst mig till att det är OK att stanna för att t.ex. hämta/lämna passagerare.
Det blir en tolkningsfråga då vi hämtar/lämnar barnen på förskola. Vad gäller här? Är det OK eller inte?

Under 4års tid har det inte varit några problem, vi har stannat här för att hämta våra barn och det har fungerat bra.
Nu har dock styrelsen i BRFen som området tillhör hör av sig och säger att vi inte får stå där när vi hämtar/lämnar barn då sopbilen får problem när dom ska till deras sophus.

Hade gärna ställt mig någon annan stans men då blir det drygt 300m att gå med barnen på morgonen vid lämning vilket man inte har tid med riktigt.

10 minuter är nog för länge, det bör räknas som parkering. Se ex http://www.trafiksakerhet.se/hamta-barn-pa-parkeringsforbud/

Det ska ju noteras att en parkeringsvakt måste komma till din bil och sedan se att den är parkerad i åtminstone ett par minuter innan h*n kan bötfälla dig, så det är nog ingen jätterisk. Om sopbilen inte hade kommit förbi hade jag inte ställt mig där av hänsyn till sopbilsföraren, men om det bara blir lite trångt kan det ju inte spela så stor roll.
Citera
2018-02-21, 09:07
Medlem
Det finns ingen tid då det är färre föräldrar som lämnar? 10min innan eller efter vanlig tid du lämnar?
Eller är det alltid fullt?
Citera
2018-02-21, 09:40
Medlem
Drevokocours avatar
Jag är inte säker, men jag tror att det räknas som parkering när du stannnar och lämnar bilen. När du får stanna för att släppa på och av passagerare så innebär det att du aldrig stannar bilen och lämnar den?

Svårt det där har själv liknande dilemma, men jag chansar helt enkelt, det värsta som kan hända är en bot men oftast tar lämningen max 5 min så risken är ju liten. Men visst, känns ju som ett fel i systemet.
Citera
2018-02-21, 09:41
Medlem
OldFashioneds avatar
Om du måste lämna bilen för att gå in och hämta ditt barn, då är du nog att se som parkerad. På- och avstigning är just på- och avstigning. Alltså det moment där du kliver ut eller in i ett fordon.
Citera
2018-02-21, 10:10
Medlem
kodsnickrarns avatar
Precis som andra skrivit så är det inte tiden i sig som avgör om det är parkering eller inte.

Det räknas inte som parkering om det "pågår aktivitet" vid bilen, t.ex. i/urstigning, lastning/lossning et.c., men det finns inget som säger att en lossning måste ske på mindre än just 10minuter.

/K
Citera
2018-02-21, 10:30
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:

Räknas som parkering tyvärr det jag sen kan bli så irriterad på är hur man kan göra 3 p platser till en förskola alltid samma problem på de flesta skolor hur tänker man när man bygger .
Citera
2018-02-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hur gamla/mogna är dina barn? Behöver de ledsagas ända in till förskolan? En möjlighet är att du släpper av barnen, och de får gå de sista metrarna in på skolan själva. Skulle det funka för er?

Annars får ni väl ge er av tidigare, så ni hinner gå de där 300 metrarna (600m tur-retur).

Edit: Nej, det är inte okej att stå tio minuter och lämna bilen vid parkeringsförbud. Att släppa av/hämta upp är okej, men då ska man sitta kvar i bilen mer eller mindre för att det ska vara ok.
Barnen är 1,5 och 4 så tänker inte släppa av dom :P Tror nog inte jag skulle vara bekväm med det under förskoleålder oavsett. Det blir väl till skolåldern kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Argon2000
Det finns ingen tid då det är färre föräldrar som lämnar? 10min innan eller efter vanlig tid du lämnar?
Eller är det alltid fullt?
Ibland är det tomt, ibland är det fullt. Kanske hälften av gångerna jag parkerar vid trottoaren. Andra föräldrar är inte så pass punktliga att jag kan planera min hämtning/lämning utifrån dem.

Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Precis som andra skrivit så är det inte tiden i sig som avgör om det är parkering eller inte.

Det räknas inte som parkering om det "pågår aktivitet" vid bilen, t.ex. i/urstigning, lastning/lossning et.c., men det finns inget som säger att en lossning måste ske på mindre än just 10minuter.

/K
Tycker ju tiden borde vara av vikt. Man är ju lika mycket ivägen om man sitter i en halvtimme och väntar på någon eller 2h om man ska flytta. Men visst, det är ju ett annat syfte. Jag kan då anse att jag lastar ur barnen ur bilen :P
Att gå 600m är väl inte hela världen, dock är det rena parkeringskaoset på gatan längre ner där man får parkera. 300m är bästa senario. Kan nog mycket väl lika gärna bli 600m och då lägga till tiden att leda efter ledig ficka så blir det tidskrävande.

Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Räknas som parkering tyvärr det jag sen kan bli så irriterad på är hur man kan göra 3 p platser till en förskola alltid samma problem på de flesta skolor hur tänker man när man bygger .
Det är ju upp till förskolan hur många platser dom vill hyra. Jag kan förstå att dom inte vill hyra 10 P-platser som står tomma större delen av dagen. Det är ju främst morgon/eftermiddag som föräldrar är där.
Citera
2018-02-21, 11:18
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Barnen är 1,5 och 4 så tänker inte släppa av dom :P Tror nog inte jag skulle vara bekväm med det under förskoleålder oavsett. Det blir väl till skolåldern kanske.

Ibland är det tomt, ibland är det fullt. Kanske hälften av gångerna jag parkerar vid trottoaren. Andra föräldrar är inte så pass punktliga att jag kan planera min hämtning/lämning ut

Det är ju upp till förskolan hur många platser dom vill hyra. Jag kan förstå att dom inte vill hyra 10 P-platser som står tomma större delen av dagen. Det är ju främst morgon/eftermiddag som föräldrar är där.

Så det finns fler P platser om förskolan vill hyra tolkade det som att det bara fanns 3 . Det är väl ändå förskolan ni får trycka på om det nu är parkerings kaos beror det ju på att det är för lite p platser tillgängliga . Så här ser det ut på nästan varje skola folk kör sina barn till skolan i dag alltså måste det ju till p platser .
Citera
2018-02-21, 16:33
Medlem
Det är inget att bry sig om vad de säger på BRF, kommer sopbilen precis då tror jag nog att det går att lösa situationen då, sopgubbarna är vanliga människor och kommer att förstå!

Du kan ju skriva en lapp på bilen om du vill.
Citera
2018-02-21, 16:50
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
10 minuter är nog för länge, det bör räknas som parkering. Se ex http://www.trafiksakerhet.se/hamta-barn-pa-parkeringsforbud/

Det ska ju noteras att en parkeringsvakt måste komma till din bil och sedan se att den är parkerad i åtminstone ett par minuter innan h*n kan bötfälla dig, så det är nog ingen jätterisk. Om sopbilen inte hade kommit förbi hade jag inte ställt mig där av hänsyn till sopbilsföraren, men om det bara blir lite trångt kan det ju inte spela så stor roll.
Nej. Har du lämnat förarplatsen; så är bilen parkerad.
Citat:
Ursprungligen postat av Drevokocour
Jag är inte säker, men jag tror att det räknas som parkering när du stannnar och lämnar bilen. När du får stanna för att släppa på och av passagerare så innebär det att du aldrig stannar bilen och lämnar den?
Exakt. Lämnat förarplats = parkerat.
Svårt det där har själv liknande dilemma, men jag chansar helt enkelt, det värsta som kan hända är en bot men oftast tar lämningen max 5 min så risken är ju liten. Men visst, känns ju som ett fel i systemet.
Förstår dig; emn be förskolan fixa fler platser eller gå längre sträcka verkar ju vara de enda valen?
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om du måste lämna bilen för att gå in och hämta ditt barn, då är du nog att se som parkerad. På- och avstigning är just på- och avstigning. Alltså det moment där du kliver ut eller in i ett fordon.
Rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det där är ett stort problem på massor, massor av ställen.

I närheten av där jag bor såg jag häromdagen ett stort ståhej vid en förskola när parkeringsvakter lappade minst 5 st lattemorsors SUV:ar som stod parkerade på huvudled utanför ett dagis. Stor humor.

Trafikproblemen utanför skolor ska vi inte tala om. Man vågar inte låta ungarna gå eller cykla till skolan pga trafiken, men de som skapar problemen och som kör som idioter vid skolor är till 99% stressade föräldrar som skjutsar barnen till skolan pga att trafiken är så kaotisk vid skolan pga att föräldrar skjutsar barnen till skolan... En så kallad ond cirkel som curling/latte/SUV-föräldrarna inte ser och inte kan bryta, fast i sitt tragiska hamsterhjul.
När de hade hastighetskontroll utanför min dotters skola för rätt många år sedan; så var rektor den som åkte dit först, sedan en strid ström med föräldrar enligt din beskrivning...
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
om nån idag skulle skicka barnen ensamma till skolan så är risken stor att föräldrarna blir anmälda till soc. och blir av med vårdnaden
Min fetning. Har själv hört talas om det faktiskt. Helt sjukt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in