2018-02-21, 08:14
Medlem
Har i flera år haft problem med yrsel, hjärtklappning, håravfall, pulsakron tinnitus i vänster öra och en extrem trötthet. Återkommande hjärtrusningar på upp till 150 slag/min som man inte funnit någon förklaring till. Är så trött nu så orkar knappt ta mig ur sängen!
Har fått en utmattningsdiagnos men känner att det ligger mer bakom.
Alla tester hos läkare är inom referensvärdena. Dock ferritin lite lågt (12) och MCV lite högt (fluktuerar mellan 96-101). Mitt hb har vad jag kan se ökat från 125 (för 10 år sedan) till runt 145 nu. Är kvinna på 46 år.
Testar nu med järntillskott och järnrik mat för att börja någonstans och få upp ferritinvärdet. Samtidigt borde väl inte hb och mcv vara så höga vid järnbrist? Får inte ihop det riktigt. Har förstått att mcv kan vara förhöjt vid B12-brist men mina nivåer ligger bra där. Är någon i samma sits eller har någon teori vorw jag tacksam för svar/tankar.
Citera
2018-02-21, 08:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarLo71
Har i flera år haft problem med yrsel, hjärtklappning, håravfall, pulsakron tinnitus i vänster öra och en extrem trötthet. Återkommande hjärtrusningar på upp till 150 slag/min som man inte funnit någon förklaring till. Är så trött nu så orkar knappt ta mig ur sängen!
Har fått en utmattningsdiagnos men känner att det ligger mer bakom.
Alla tester hos läkare är inom referensvärdena. Dock ferritin lite lågt (12) och MCV lite högt (fluktuerar mellan 96-101). Mitt hb har vad jag kan se ökat från 125 (för 10 år sedan) till runt 145 nu. Är kvinna på 46 år.
Testar nu med järntillskott och järnrik mat för att börja någonstans och få upp ferritinvärdet. Samtidigt borde väl inte hb och mcv vara så höga vid järnbrist? Får inte ihop det riktigt. Har förstått att mcv kan vara förhöjt vid B12-brist men mina nivåer ligger bra där. Är någon i samma sits eller har någon teori vorw jag tacksam för svar/tankar.

Är det järnbrist så visar sig kosttillskottet ha effekt på bara några dagar, dvs du blir märkbart piggare. Hur länge har du tagit tillskottet och i vilken dos? Själv led jag av trötthet och yrsel, blodproven visade inget onormalt, men sjukvårdens gränser för "normalt/onormalt" är löjligt lågt satta, tog järntillskott på flaska, blev superpigg på under en vecka, dubbel rekommenderad dagsdos, nu bara rekommenderad dagsdos. Innehåller en massa B-vitaminer också.
Citera
2018-02-21, 08:35
Medlem
Tack för ditt svar.
Har tagit det i drygt två veckor (apotekets kombinerade Järn+C) samt järnrik smoothie och leverpastejmackor 😊
Hoppas på en kick snart då!
Det jag är lite orolig för är ju att jag kanske höjer även hb och mitt redan höga mcv med mitt intag. Tror ju att dessa hänger ihop, men har kanske helt fel.
Känner bara att jag måste prova mig fram nu då jag inte får nått tydligt svar från sjukvården.
Vad är det för tillskott du tar?
Citera
2018-02-21, 09:35
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Hb kan vara högt/okej fast järndepåerna är låga. Du ligger ju dessutom under nedre referensnivån för Ferritin.

Jag måste få Ferinjectinfusion regelbundet för jag får inte upp järndepåerna själv. Jag är alltid "halvt medvetslös" av trötthet och när jag närmar mig 10 (nedre ref.värde 15) så kommer jag inte ihåg "svåra" ord som kylskåp och bil..... Total dimma i skallen.
Jag får också hjärtklappning när jag ligger lågt.

Du måste se till att få behandling för järndepåerna genom järninfusion eller tabletter. Tyvärr hajar inte läkarna skillnaderna mellan Hb och järndepåer ibland så det är bara att riva ifrån så att något händer. Ofta kollar man inte ens Ferritin/Transferrin utan nöjer sig med Hb.
Citera
2018-02-21, 10:03
Medlem
Haha! Kylskåp och bil 😊 Känner igen det också, hade stora problem att komma på vad den där mojängen man ringer med heter häromdagen....
Svårt att fokusera överhuvudtaget.
Intressant det du skriver. Ska till läkaren nästa vecka och tänkte vara så väl förberedd som möjligt då. Toppen att samla på sig konkreta exempel (som t ex ditt) på att man faktiskt kan ha besvär utan lågt hb-värde.
Citera
2018-02-21, 10:28
Medlem
Hej!Jag har nästan samma låg ferritin (sist hade jag 7),men hemoglobin 130,så läkarna säger ät järn rik mat.Jag har nästan samma symptom och har haft det många många år och min järnbrist relaterad till rikliga mens varje månad.Jag dricker blutsaft,tar järnskott och försöker överleva..
Citera
2018-02-21, 10:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarLo71
Tack för ditt svar.
Har tagit det i drygt två veckor (apotekets kombinerade Järn+C) samt järnrik smoothie och leverpastejmackor 😊
Hoppas på en kick snart då!
Det jag är lite orolig för är ju att jag kanske höjer även hb och mitt redan höga mcv med mitt intag. Tror ju att dessa hänger ihop, men har kanske helt fel.
Känner bara att jag måste prova mig fram nu då jag inte får nått tydligt svar från sjukvården.
Vad är det för tillskott du tar?

Jag körde också apotekets järn+c,15mg Fe, la inte märke till någon förbättring. Gick över till "Jern/Järn" som jag länkade till förut. Dvs Järn+B+C, 38mg Fe vid dubbel dos, fick förbättring första veckan, faktiskt efter två-tre dagar redan.

Hb är ju hemoglobin, tror inte det är någon fara med högt hb, det är det väl bara om du idrottar, för då åker du fast för bloddoping..
Citera
2018-02-21, 13:12
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Jag ser att det är flera här med ungefär samma problem och sanningen är att det finns mycket okunskap inom vården om just järndepåer.

Jag har alltid fått höra att det blir bättre när mensen försvinner men helsike heller..... Nu har man konstaterat att min tarm inte tar upp järn så järntabletter funkar inte, därav infusionerna. Dottern vet direkt när det är dags för järndropp - hon hör direkt på min röst och ser hur mina ögon "snurrar" när jag försöker tänka.....ha ha ha
Har man tex besvär med magen eller inflammation i tarmen (vanligare än man tror) kan järnupptaget funka dåligt. Man kan också "blöda inombords" så det är viktigt att kolla upp.
Det finns faktiskt en sjukdom, och fall då man stoppat i sig en sjujädra massa järntabletter, då man har för mycket järn i kroppen och måste "tömmas" - men det är extremsituationer.

Se till att läkaren kollar Kobalamin (B12) och Ferritin/Transferrin. Även om Hb är bra nu så kommer det börja sjunka då det inte finns nåra reserver.
Citera
2018-02-21, 13:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordHoratioNelson
Jag ser att det är flera här med ungefär samma problem och sanningen är att det finns mycket okunskap inom vården om just järndepåer.

Jag har alltid fått höra att det blir bättre när mensen försvinner men helsike heller..... Nu har man konstaterat att min tarm inte tar upp järn så järntabletter funkar inte, därav infusionerna. Dottern vet direkt när det är dags för järndropp - hon hör direkt på min röst och ser hur mina ögon "snurrar" när jag försöker tänka.....ha ha ha
Har man tex besvär med magen eller inflammation i tarmen (vanligare än man tror) kan järnupptaget funka dåligt. Man kan också "blöda inombords" så det är viktigt att kolla upp.
Det finns faktiskt en sjukdom, och fall då man stoppat i sig en sjujädra massa järntabletter, då man har för mycket järn i kroppen och måste "tömmas" - men det är extremsituationer.

Se till att läkaren kollar Kobalamin (B12) och Ferritin/Transferrin. Även om Hb är bra nu så kommer det börja sjunka då det inte finns nåra reserver.

Jag trodde inte Lord Nelson menstruerade..
Skämt åsido:
Håller med om det du skriver, har man något mag/tarmproblem som gör att kroppen inte tar upp järn/b12 så är det "sprutor" som gäller, dvs. intravenöst/intramuskulärt. Dock ganska ovanligt problem. Men jag hänvisar åter till "mitt" Jern/Järn jag köpt på Life: Innehåller både B-vitaminer, folsyra, c-vitamin och givetvis "organiskt järn", dvs. ferritin.

Kan löna sig att testa i alla fall. En flaska fick jag betala 179 spänn för. (en halvliter). Sjukvården ville utreda in absurdum innan de ville "våga sig på" att skriva ut järntabletter. Jag tog saken i egna händer och köpte mig en flaska. Det bästa jag gjort på länge!
Citera
2018-02-21, 20:32
Medlem
Angelsatan - en tröst mitt i eländet att höra att det finns fler i samma sits. Men livet borde vara så mycket mer än vad det är nu. Att inte orka mer än att överleva dagen.

Är precis som Kraftfoder lite förvånad över att LordNelson menstruerar 😂
Jag blev faktiskt diagnostiserad med Perniciös anemi (b12-brist) för ett antal år sedan. Men tror mest det var p g a mitt mcv-värde som redan då var ganska högt. Kolabamin-värdet låg strax under mitten på refvärdet. Fick injektioner ett tag men kände mig inte nämnvärt piggare trots att värdet sköt i höjden. Nu ligger jag på bra värde trots att jag bara knaprar nån Behepan nu och då.
Tror jag ska inhandla en flaska Järn/Jern, massa andra nyttigheter i den också ju. Stort tack för tips och råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in