2018-02-20, 19:32
Medlem
Varför skiljer sig priset på 1Kg silvertacka från märke till märke? Jag menar det kan skilja flera tusenlappar på en Boliden, Heraeus eller en "omärkt" tacka. Iallafall om man ska gå efter tradera.
Jag menar 1kg silver är fortfarande 1kg silver, hur kommer det sig att skiljer så mycket i pris?
Citera
2018-02-20, 19:35
Medlem
Det finns ju olika halter på silver, olika renhet. Det stämplas ju siffror för att ange halten.
Citera
2018-02-20, 19:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det finns ju olika halter på silver, olika renhet. Det stämplas ju siffror för att ange halten.

Jo, men även samma renhet. Har mest sett fenomenet på .999 guld. Olika pris för olika producenter. Tycker det är oerhört förvånande. På "andrahandsmarknaden" i alla fall..
Citera
2018-02-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Antar att det inte är så populärt att länka annonser på flashback, men om jag kollar på tradera så skiljer det 3,750kr på en Heaeus 990 och en Boliden 999.5, Skiljer verkligen så mycket i pris ?
Citera
2018-02-20, 20:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolbollen123
Antar att det inte är så populärt att länka annonser på flashback, men om jag kollar på tradera så skiljer det 3,750kr på en Heaeus 990 och en Boliden 999.5, Skiljer verkligen så mycket i pris ?

Det var rejäl skillnad. Dock är det dyrare att få upp silvret till .9995 renhet än .990. Det som jag tycker är märkligt är när samma renhet skiljer i pris beroende på producent.
Citera
2018-02-20, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det var rejäl skillnad. Dock är det dyrare att få upp silvret till .9995 renhet än .990. Det som jag tycker är märkligt är när samma renhet skiljer i pris beroende på producent.

Visst är det en stor skillnad men att det ska skilja typ 60% i pris på 0.95% tycker det låter väldigt mycket.
Citera
2018-02-20, 20:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolbollen123
Visst är det en stor skillnad men att det ska skilja typ 60% i pris på 0.95% tycker det låter väldigt mycket.

Ja, men det har som sagt med renheten att göra. Silver av hög renhetsgrad används som råvara i industrin, att köpa sådana tackor och lägga i bankfack är inte det primära syftet med att få fram så hög renhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in