Citat:
Ursprungligen postat av
chig
I ett inlägg skriver du att sparande är att sätta in pengar på sparkonto. I nästa är det inte alls att sätta in pengarna på sparkonto. Osv osv.
Det var ditt exempel där du frågade om det var sparande att sätta in pengar på ett sparkonto. Jag skrev ja då, och du svarade inte något. Menar du att det inte är så?
Citat:
Så om jag köper aktier för mina pengar har jag inte sparat några pengar. Alltså är aktieköp konsumtion?
Då investerar du pengarna. Att investera pengar är inte att spara pengar.
Citat:
Om jag inte minns fel så bokfördes det som en insättning på vårt bankkonto, gör att sedan direkt föras över till säljaren. Banken skötte så klart det praktiska, men pengarna gick via vårt konto.
Frågar du säljaren så var bostaden betald samma dag som vi fick tillträde. Eller menar du att säljaren har fel?
Jag ska ställa en enkel fråga: Om du ska äga en lägenhet som kostar 1 miljon, måste du då spara 1 miljon?
Säljaren får betalt av banken direkt, inte via köparen. Så fungerar kreditlån.
På pappret äger jag lägenheten. Men i realiteten så äger banken mig via slavlånet. Jag är bankens resurs. Jag hyr bostaden när jag betalar ränta i det skuldekonomiska konceptet. Man är hyresvärd i en frihetlig illusion.
Fram tills jag betalat bostaden - genom att amortera - så äger jag bostaden även i realiteten.