• 4
  • 5
2018-03-02, 16:21
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
... Finns det något hopp att arab-världen ska bli demokratisk?

Först måste de lära sig vad demokrati är. De har aldrig upplevt det, och kan därför ej förhålla sig till det. De har hela tiden varit diktatorer, klanledare och religiösa ledare som styrt, och när en av dessa ledare dött/störtats är det en ny lika dan som tar över. Det har också varit rådande norm att det är helt ok att starta krig och upplopp och utplåna hela samhällen bara för att de inte tycker exakt som en själv. Eftersom det alltid gått till såhär så finner sig folket i det hela - de vet ju inget annat.

Ska demokratin fungera måste därför folket och främst skolbarnen utbildas i vad sann demokrati är, och att man måste acceptera - och få debattera - andras åsikter.

Därefter måste en utomstående makt - t.ex. FN - militärt 'ockupera' landet i en övervakande roll och kontrollera att valen och den demokratiska processen efterlevs. Denna 'ockupation' måste dessvärre pågå i ett par generationer tills de gamla generationerna och deras bild av vad som är acceptabelt styre dött ut, och de nya generationernas bild av den verkliga demokratin blivit rådande norm.

Och givetvis måste religionen sekulariseras från maktfaktor till ett väldigt smalt fritidsintresse.
Citera
2018-03-02, 16:24
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JItterbugg
Är man Jude och Globalist tycker man säkert Sverige och dess 'värdegrund' är bra men frågar du Svenskar som mig och många andra så är det skit, rakt igenom utan undantag och nej jag tänker inte bosätta mig nån annanstans, varför skulle jag? Det här är mitt fädernesland i vått och torrt..

En del här verkar tro att dagens Sverige är i något normalläge men detta skitsamhälle är blott 30-40 år av Sveriges ca: 1000 år som nation. Jag tror att pendeln kommer att svänga tillbaks och jag hoppas bara att mitt folk och land inte är bortom all räddning då..
Jag skrev om Sveriges demokrati, inte värdegrunder. Vi har parlamentarism och allmän rösträtt. Du har rätt att rösta på folk med Kalle Ankas värdegrunder om du vill, det har inget med saken att göra.

Oy Vey, jude och globalist, du är så originell... Seriöst, vad är fel med globalism? Utan den skulle vi inte ens kunna käka ananas.
Citera
2018-03-02, 16:27
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Först måste de lära sig vad demokrati är. De har aldrig upplevt det, och kan därför ej förhålla sig till det. De har hela tiden varit diktatorer, klanledare och religiösa ledare som styrt, och när en av dessa ledare dött/störtats är det en ny lika dan som tar över. Det har också varit rådande norm att det är helt ok att starta krig och upplopp och utplåna hela samhällen bara för att de inte tycker exakt som en själv. Eftersom det alltid gått till såhär så finner sig folket i det hela - de vet ju inget annat.

Ska demokratin fungera måste därför folket och främst skolbarnen utbildas i vad sann demokrati är, och att man måste acceptera - och få debattera - andras åsikter.

Därefter måste en utomstående makt - t.ex. FN - militärt 'ockupera' landet i en övervakande roll och kontrollera att valen och den demokratiska processen efterlevs. Denna 'ockupation' måste dessvärre pågå i ett par generationer tills de gamla generationerna och deras bild av vad som är acceptabelt styre dött ut, och de nya generationernas bild av den verkliga demokratin blivit rådande norm.

Och givetvis måste religionen sekulariseras från maktfaktor till ett väldigt smalt fritidsintresse.
Det kan nog fungera. Men inte med det FN vi har idag. Nu kommer jag in på min gamla idé om de Förenta Demokratierna, där alla diktaturer kickas ut och demokratiska länder med kärnvapen har vetorätt (USA, Israel, UK, Frankrike, Indien).
Citera
2018-03-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Det kan nog fungera. Men inte med det FN vi har idag. Nu kommer jag in på min gamla idé om de Förenta Demokratierna, där alla diktaturer kickas ut och demokratiska länder med kärnvapen har vetorätt (USA, Israel, UK, Frankrike, Indien).
Tillbaka till 1800-talets imperialism med andra ord. Jag tvivlar dock på att många är intresserade av en så vansinnig idé. Stora vinnarna skulle antagligen bli Kina och Ryssland när länder runt om i världen som sett hur det går med "demokratiska" invasioner typ Irak och Afghanistan ropar på hjälp inför en sådan allians av gamla kolonialmakter (Indien tror jag inte är intresserat att vara med i din klubb).
Citera
2018-03-02, 17:32
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tillbaka till 1800-talets imperialism med andra ord. Jag tvivlar dock på att många är intresserade av en så vansinnig idé. Stora vinnarna skulle antagligen bli Kina och Ryssland när länder runt om i världen som sett hur det går med "demokratiska" invasioner typ Irak och Afghanistan ropar på hjälp inför en sådan allians av gamla kolonialmakter (Indien tror jag inte är intresserat att vara med i din klubb).
Skillnaden är att denna organisations mål skulle vara världsfred och demokratisering, inte imperialism. Poängen med att ge även Indien vetorätt är just att de kan stoppa invasioner som ej är rättfärdigande eller går överstyr. Om Ryssland skärper sig och börjar hålla fria val kunde även de få vara med. Kinas kapitalistiska kommunistregim är, som jag nämnde tidigare, mer intresserade av ekonomisk krigföring och skulle nog knappast bry sig om FD (Förenta Demokrstierna) befriade Nordkorea.

Edit: endast UK och Frankrike är gamla kolonialmakter, och dessa har redan veto i FN.
Senast redigerad av Memestar 2018-03-02 kl. 17:35.
Citera
2018-03-02, 21:31
Bannlyst
Citat:
Jag skrev om Sveriges demokrati, inte värdegrunder. Vi har parlamentarism och allmän rösträtt. Du har rätt att rösta på folk med Kalle Ankas värdegrunder om du vill, det har inget med saken att göra.

Oy Vey, jude och globalist, du är så originell... Seriöst, vad är fel med globalism? Utan den skulle vi inte ens kunna käka ananas.

Du åsyftar världshandel som inte är något nytt. Det är ingen globalism.

Globalism är sådant George Soros finansierar och som Annie Lööf och Cecilia Malmström, Wikström och Fredrik Reinfeldt, Angela Merkel är med och driver genom och Peter Wolodarski argumenterar för. Jag vet inte vad som är de här människornas elaka målsättning men den har inte legat i nationens intresse i alla fall.
Citera
2018-03-02, 22:53
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Kinas kapitalistiska kommunistregim är, som jag nämnde tidigare, mer intresserade av ekonomisk krigföring och skulle nog knappast bry sig om FD (Förenta Demokrstierna) befriade Nordkorea.

..Och alla stormakter skulle ge upp geopolitiken, sina egna ambitioner - allt för demokratins skull och kärleken till nästa. Vilken drömvärld lever du i? Raska på och slå upp intressesfär.
Drygt 80% av varor som importeras till Nordkorea kommer från Kina. Vad säger det om deras relationer med tanke på gällande sanktioner?
Citera
2018-03-02, 23:01
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Seriöst, vad är fel med globalism? Utan den skulle vi inte ens kunna käka ananas.

Det har gått alldeles utmärkt hittills, fram till den sk globaliseringen. Redan i mitten på förra århundradet dracks det te, kaffe, och åts apelsiner och bananer.
Det finns ingen anledning att importera negrer bara för att få äta bananer.
Citera
2018-03-02, 23:09
Medlem
BewilderedHulders avatar
Den arabiska demokrati kan inte någon utomarab råda över. Om spelet ska fortsätta så kommer den arabiska våren behövas i Europa inom en inte allt för avlägsen framtid.

Men det kommer bara att tjäna ett USA i handelskrig. Så skärpning krävs. Och det är NU.
Citera
2018-03-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Det har gått alldeles utmärkt hittills, fram till den sk globaliseringen. Redan i mitten på förra århundradet dracks det te, kaffe, och åts apelsiner och bananer.
Det finns ingen anledning att importera negrer bara för att få äta bananer.

Detta är givetvis något man vet om, felet ligger egentligen på oss som både får betala för det och lida dess konsekvenser, vi skulle protesterat högre och värre än att rösta på SD.. Demokratin i Sverige kommer givetvis avvecklas ju mer demografin skiftar till fördel för folken vi importerat som aldrig har upplevt det och kommer skapa samhället efter det också. Kanske en blessing in disguise?

Det finns ju en demokrat eller demokratliknande i arabvärlden och han samlas sionisterna och jihadisterna för att störta, tack vare Ryssland Iran och SAA kommer mellanöstern kanske få sin första renodlade demokrati bara dödandet slutar. Har svårt att se Assad inte genomföra reformer om han överlever, dom till början folkliga protesterna som togs över av Jihadisterna berodde på att en del kände sig kvarlämnade och det tror jag Assad är smart nog att se.

Den andra demokraten, Muammar Khadaffi hjälpte vi även till med att mörda tillsammans med nationen Libyen. Khadaffi var nog mer demokratiskt, folkvald och för sitt eget folks bästa än någon ledare vi har i västvärlden idag. Undantaget är väl Putin men många ser inte Ryssland som väst, jag hävdar dock att Ryssland kulturellt och etniskt är Europa så dom tillhör västsfären på många sätt endå, inte politiskt..
Citera
2018-03-05, 17:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Mohammed i koranen uppviglar araber, han säger att var och en som anser att ledaren/presidenten har brutit mot sharialagen så bör han dödas, betraktas presidenten som en dålig muslim då är det varje muslims plikt att döda presidenten.

Därför krävs det en stor säkerhetsapparat i dessa länder, då utan en stenhård diktatur skulle det bli anarki och våldsamheter, precis som det är nu i Libyen och Irak.

Det stora problemet inom islam är att religionen saknar en "påve" , en person som har tolkningsföreträde, som kan säga till muslimer vad som gäller.

Ett annat problem är att islam genomsyrar hela samhället, det är en politisk ideologi och en identitet för alla araber, de är muslimer.

Det har inte heller varit nån upplysningstid, mentalt lever många muslimer fortfarande på 1400-talet..., precis som det står i deras kalender.

Jo, de har faktiskt haft en slags upplysningatid. Men en religiös fanatiker uppviglade folket och makthavarna gav efter. Sedan tillkom det ytterligare religiösa filosofer och händelser som förvärra och permanentade det hela.

https://m.youtube.com/watch?v=60JboffOhaw

Det är därför sekulär diktatur eller islamism gäller i nästan alla länder i MÖ
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-03-05 kl. 17:45.
Citera
2018-03-05, 22:53
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Syrien är ju en demokratisk nation, där ledarna är valda. Att det syriska folket väljer "fel ledare", sett ur Västs synpunkt, gör inte nationen mindre demokratisk. Det visar bara på att Väst skiter i demokratin. Se bara på hur Väst håller under armarna den fascistiska apartheidstaten Israel eller ISIS-staten Saudiarabien.
Demokrati är inte lika med att val hålls oavsett hur fria de är. Syrien är inte demokratiskt men om situationen stabiliserar sig finns möjligheten iaf. Det gör den inte i länder med stark islamism som egypten som må ha en sekulär president men där landet är fullt av muslimer som vill bestämma allt enligt koranen.
Kan de skuffa in islam till moskeerna på fredagarna och låta människor vara människor de andra dagarna kan utvecklingen starta.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in