Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 16:36
  #1
Medlem
Har win7 ultimate 64 på min hp probook 6570b.
Satt och spelade idag när spelet minimeras och webbläsaren öppnas helt plötsligt, stänger den maximerar spelet och fortsätter spela i typ 10sekunder så händer samma sak igen.

Uppdaterar allt som finns att uppdatera (med en webbläsare som öppnas hela tiden) startar om datorn många gånger. Men har fortfarande samma problem.
Blir helt galen på datorhelvetet och den är på väg ut genom fönstret snart.
Citera
2018-02-18, 16:37
  #2
Medlem
Har även gjort både snabb och en fullständig virussökning utan att hitta några virus
Citera
2018-02-18, 17:03
  #3
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.sopis83
Har även gjort både snabb och en fullständig virussökning utan att hitta några virus
Det är troligtvis inget virus utan ett malware...
Citera
2018-02-18, 18:48
  #4
Medlem
Ok. Men borde inte ett virusprogram hitta det?
Har comodo internet security.

Hur får man annars bort det? Försvinner det om man installerar om datorn? Har funderat på det pga andra orsaker ändå nämligen
Citera
2018-02-18, 18:52
  #5
Medlem
Sen är det ingen speciell sida som öppnas, bara startsidan på webbläsaren. Spelar ingen eoll vilken. Hade chrome som jag tog bort, då började explorer
Citera
2018-02-18, 19:17
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.sopis83
Sen är det ingen speciell sida som öppnas, bara startsidan på webbläsaren. Spelar ingen eoll vilken. Hade chrome som jag tog bort, då började explorer

Konstigt.

Gjordes någon ändring på datorn innan problemet började?

Skanna med; Adwcleaner, Zemana och Malwarebytes antimalware i nämnd ordning.
Laddas ner härifrån - http://www.majorgeeks.com/.

Vilka orsaker gör att du vill ominstallera?
Citera
2018-02-18, 19:53
  #7
Medlem
Nix, inte gjort nåt speciellt, installerat några addons till farming simulator 17 bara, men det var via spelets egen addon meny så där borde det ju inte smyga med nåt lurt.

Funderar på att köra in win 10 i datorn istället för win 7 och isåfall göra en helt ren installation, har alltid gjort rena installationer när jag installerar opsys, vet inte varför. Känns bara bra att inte ha nåt gamalt skit som hänger med.


Ska kolla med dom programen.
Höll på lite med den nyss, efter att den varit avstängd nån timma, inget som öppnas än iaf
Citera
2018-02-18, 20:26
  #8
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.sopis83
Nix, inte gjort nåt speciellt, installerat några addons till farming simulator 17 bara, men det var via spelets egen addon meny så där borde det ju inte smyga med nåt lurt.

Funderar på att köra in win 10 i datorn istället för win 7 och isåfall göra en helt ren installation, har alltid gjort rena installationer när jag installerar opsys, vet inte varför. Känns bara bra att inte ha nåt gamalt skit som hänger med.


Ska kolla med dom programen.
Höll på lite med den nyss, efter att den varit avstängd nån timma, inget som öppnas än iaf

Finns det någon ledtråd i Windows schemaläggare.

W10 ska ju vara ett bättre spel Os, förutom att vara snabbare och säkrare.
Citera
2018-02-22, 04:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.sopis83
Har win7 ultimate 64 på min hp probook 6570b.
Satt och spelade idag när spelet minimeras och webbläsaren öppnas helt plötsligt, stänger den maximerar spelet och fortsätter spela i typ 10sekunder så händer samma sak igen.

Uppdaterar allt som finns att uppdatera (med en webbläsare som öppnas hela tiden) startar om datorn många gånger. Men har fortfarande samma problem.
Blir helt galen på datorhelvetet och den är på väg ut genom fönstret snart.

Troligen är det någon form av adware/malware. Ett tecken på det kan vara en mapp kallad "ComObj" under Appdata\Roaming. Även mappar kallade "AMozilla" och "AFirefox" i Appdata kan indikera sådant.

Efter att ha kört AdwCleaner, Zemana etc är min rekommendation att du slår på GPO Applocker (läs på om den) för att blockera rättigheten för adware/malware att köras (detta eftersom Applocker blockerar körning från t.ex Appdata). Som ytterligare säkerhetsåtgärd finns ett smidigt tillägg som gör att man kan ladda upp en installerare till VirusTotal för kontroll.

Jag skulle också föreslå att du skippar traditionella mainstreambrowsers (Explorer går att plocka bort via Control Panel, Programs & Features, Add or remove Windows components) och installerar Pale Moon eller liknande och då lägger in NoScript och uBlock Origin etc. Detta för att undvika adware/malware som attackerar dessa (Chrome, Explorer och Firefox är populära måltavlor).
Citera
2018-03-30, 14:56
  #10
Medlem
Hittade felet. Det var en knapp som hade hakat upp sej, ibland är det det enkla man ska söka efter.

Men tack för alla tips, kan vara bra att veta i framtiden om man ev råkar ut för det igen fast när knapparna funkar som dom ska
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback