Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 08:17
  #1
Medlem
Jag söker bästa lösningen för att koka ris och bönor.

Har hittat en lovande köksmaskin, men det verkar som att den inte säljs i Svärige än. Kan den vara så efektivt?

”Tefal RK900142 Multicook and Grains Rice Cooker”

https://i.ytimg.com/vi/2Dc8tD1Ehws/maxresdefault.jpg

Kan man annars använda sig åt en vanligt ris kokare, vilken multikokare som helst eller är Slow cookers bättre än allt annat för något sånt?

Jag har tyvär 0 erfarenhet om bönor, men tycker att jag bör äta oftare.
__________________
Senast redigerad av twixQ 2018-02-18 kl. 08:19.
Citera
2018-02-18, 08:56
  #2
Medlem
Du kan använda vilken kastrull som helst till bönor, ris och linser. Behövs ingen specialkokare.
Citera
2018-02-18, 10:42
  #3
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twixQ
Jag söker bästa lösningen för att koka ris och bönor.

Har hittat en lovande köksmaskin, men det verkar som att den inte säljs i Svärige än. Kan den vara så efektivt?

”Tefal RK900142 Multicook and Grains Rice Cooker”

https://i.ytimg.com/vi/2Dc8tD1Ehws/maxresdefault.jpg

Kan man annars använda sig åt en vanligt ris kokare, vilken multikokare som helst eller är Slow cookers bättre än allt annat för något sånt?

Jag har tyvär 0 erfarenhet om bönor, men tycker att jag bör äta oftare.
Bönor köper du torkade då det är garanterat billigast. Brukar blötlägga dem på kvällen, byta vatten på morgonen och sen koka dem när jag kommer från arbetet. Koktid oftast runt en timme eller vad som står på förpackningen. Bara koka upp och sen dra ner värmen så de sjuder, 3 ggr vatten mot bönmängd brukar vara lagom...
Äter massa bönor under träningsperioderna då de är mycket bra proteinkälla. Kör i princip med bönor istället för proteindrinkar och annat skit.
Ris kör du i kastrull eller så köper du en riskokare....
Citera
2018-03-09, 12:12
  #4
Medlem
CarlXIIs avatar
Bönor är bra att ha tryckkokare till, tar så lång tid annars. Du slipper blötlägga dom innan också.
Citera
2018-03-09, 12:45
  #5
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Bönor är bra att ha tryckkokare till, tar så lång tid annars. Du slipper blötlägga dom innan också.
Blötlägger dem gör du ju för att vissa bönor är giftiga.
Eller gör den extra temperaturen i tryckkokaren (20 grader) att giftet bryts ner ändå?
Citera
2018-03-09, 12:58
  #6
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twixQ
Jag söker bästa lösningen för att koka ris och bönor.

Har hittat en lovande köksmaskin, men det verkar som att den inte säljs i Svärige än. Kan den vara så efektivt?

”Tefal RK900142 Multicook and Grains Rice Cooker”

https://i.ytimg.com/vi/2Dc8tD1Ehws/maxresdefault.jpg

Kan man annars använda sig åt en vanligt ris kokare, vilken multikokare som helst eller är Slow cookers bättre än allt annat för något sånt?

Jag har tyvär 0 erfarenhet om bönor, men tycker att jag bör äta oftare.

Bönor och ris är ganska olika. Risk kokar man på 20-50 minuter beroende på sort.
Bönor och linser lägger man oftast i blöt över natten och sedan kokar tills de är genomkokta. Det kan ta mellan 1/2 timma och 5-6 timmar att koka olika bönor och linser beroende på valda sorter.
Dock är en blötläggning över natten helst då i saltat vatten att föredra.

Riskokare är väldigt bra.. Vi har 2 olika hemma en som man ställer in i micron och kör i 20 minuter.. sedan perfekt ris utan risk att det bränns vid.

Sedan en asiatisk riskokare av mer klassisk modell. Den ger det som många asiater älskar en lite knaprig bottensats som helst skall vara lite gyllenbrun och ett perfekt ris över denna bottensats.

Är gift med en asiatisk fru så när jag gör ris kör jag med micro varianten.. och frun klagar över att hennes knapriga botten uteblir..

Bönor köper vi oftast i konserv ex kikärtor då är de färdigkokta. Då och då gör vi bruna bönor.. Läggs i saltat vatten över natten och kokas länge på vedspisen tills de faller sönder en aning.. Kan ta åtskilliga timmar men slår varje färdigprodukt vi provat.
Citera
2018-03-10, 15:14
  #7
Medlem
TraXzmans avatar
Tycker att en riskkokare är en bra investering. Maskinen gör verkligen ett bättre jobb att få riset fluffigt torrt och gott än man puttrar riset i en kastrull med ojämnt tryck och ånga

Och det sköter sig självt utmärkt med dl ris, gram salt och dl vatten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback