2018-02-17, 22:01
Medlem
Har kommit på en genial produkt och tänkte starta mitt första företag. Denna idé har jag väntat på hela mitt liv att jag ska komma på och nu hände det och jag kommer inte låta det bara förbli en "bra idé" som många andra människor gör.

Det är en enklare produkt som jag behöver rita och designa, ungefär lika komplext som ett dvd-fodral/äggdelare och sen få någon "fabrik" att tillverka den åt mig och sen sälja den i en webshop på hemsidan.

1. Hur ritar man en produkt som skall tillverkas och vad behövs? Hur noga måste ritningen vara?

2. Är det möjligt att anlita fabrik som tillverkar produkten åt mig sen?

3. Hur hittar man en fabrik som kan göra det åt mig? Var blir billigast, Kina, Polen eller Sverige? Hur blir det med tullavgifter från Kina?
Hur mycket dyrare blir det om man anlitar en fabrik som tillverkar åt mig än att ha en egen fabrik?

4. Hur går hela processen till och vad behöver dom av mig för att kunna tillverka produkten?

5. Vad blir ungefärlig initialkostnad för ett demo-ex av min produkt så jag kan testa den? 2000 kr? 10 000 kr? 100 000 kr?!
Antar dom måste ställa om plåtar, ta fram material och maskinerna för att tillverka en ny produkt...

6. Vad kommer 1000 st produkter kosta i tillverkningskostnad tro? Liknande produkter säljs idag för 40-50 kr/styck i affärer så tillverkningskostnaden borde vara låg.
Jag är medveten om att det blir billigare att tillverka flera produkter på samma gång än mindre beställningar, det är det iallafall när ett tryckeri trycker böcker åt en författare.

7. Vilket bolag blir bäst om jag ska öppna en webshop, enskild firma eller aktiebolag? Jag räknar med att det finns potential för många miljoner i vinst över några år.

8. Kan man anlita ett företag sen som lagerhåller tusentals av mina produkter och kan packa och skicka dom till kunder som beställer från min webshop? Isåfall hur mycket kostar en sån tjänst per vara ungefär eller är det döfött och det kommer äta upp stora kakor av min vinst?

Jag vill göra så lite som möjligt av leveransen till kunder, bara administrera hemsidan och webshopen och hålla kontakten med tillverkare. Något annat har jag inte tid med om det säljs 100-500 produkter per dag förutom i början då jag är beredd lägga ner hela min fritid och helger på denna företagsidé för att få verksamheten komma igång.

9. Jag undrar sen om det är möjligt att ta ut bara utdelning från bolaget då jag kommer jobba heltid under tiden och når redan gränsen för statlig skatt?

10. Är det något annat jag behöver tänka på för att förverkliga detta?

Många frågor men jag hoppas någon insatt kan hjälpa mig och berätta hur realistisk denna plan är och om den går att omsätta i verkligheten. Kapital har jag så det räcker och blir över.
Senast redigerad av storsnorren 2018-02-17 kl. 22:38.
Citera
2018-02-17, 22:39
Medlem
Jag är inte uppfinnare, känner inte till så mycket om de punkter som nämns i trådstart och låter kanske bitter/uppgiven, men det är svårt att lyckas med egen uppfinning/produkt tror jag. Lätt att bli blåst, och besviken. Produkten är ofta bara unik ett kort tag. Trots att ni skaffar patent så kommer andra kopiera eller göra liknande saker så det blir alltid hård konkurrens.

Och det handlar ofta till 99% om marknadsföring och rätt kontakter om det ska bli ekonomisk framgång. Det spelar nästan ingen roll om produkten är genial utan det är det tidigare nämnda som avgör om det lyckas eller ej. Nästan samma sak blir det även om ni ska tillverka något som redan finns på marknaden (a4-papper, köttbullar eller vanliga personbilar eller vad som helst...), men i detta fall så bör du även vara billigast och ha bäst kvalitet för att det ska funka ekonomiskt. Mycket som ska klaffa alltså.
Citera
2018-02-17, 23:29
Medlem
Det är omöjligt att säga vad produktframtagning skulle kosta med så knapphändig info. Är det plast, metall, textil, trä?

Att tillverka i Sverige sparar dig mycket merarbete och risken för kopiering är mindre. Om du skriver avtal vill säga.

Hantera lager och utskick finns det firmor som gör åt dig så det är nog inga problem.

Det kan ta några år att sätta en produkt på marknaden. Marknadsföring, som föregående nämnde är jätteviktigt.

Patent ska du ev skippa då ritningarna blir offentliga. Patentstrider är dyra och svåra att vinna.
Citera
2018-02-17, 23:40
Medlem
mmais avatar
Vad är det för material?
Citera
2018-02-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
Vad är det för material?

Plast, enkel smart plastprodukt motsvarande ungefärlig komplexitet som ett dvd fodral/äggdelare. Patent behövs inte då det är en förbättring av en annan produkt som inte håller måttet och ingen uppfinning per se.
Senast redigerad av storsnorren 2018-02-17 kl. 23:56.
Citera
2018-02-18, 00:09
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsnorren
Plast, enkel smart plastprodukt motsvarande ungefärlig komplexitet som ett dvd fodral/äggdelare. Patent behövs inte då det är en förbättring av en annan produkt som inte håller måttet och ingen uppfinning per se.
Ok, då tänker jag mig nån typ av pressgjutnings verktyg du behöver?
Första prototypen kan du anlita någon med 3D skrivare så du vet att det blir som du tänkt dig.
Citera
2018-02-18, 00:27
Medlem
Citat:

Om det är som DVD fodral så är det formsprutad plast. Gjutformen/verktyg kostar multum men bitarna blir billiga och processen är snabb och ganska automatiserad.

Alternativet är formgjutning. Här kostar verktyget/formen en bråkdel men biten blir dyrare.

Med andra ord skulle det kunna gå att börja med formgjutning och se att ordrar trillar in och sedan investera i verktyg för formsprutning.
Citera
2018-02-18, 02:45
Medlem
Citat:

Att registrera ett designskydd som kallas mönsterskydd, är ett sätt att hålla gamarna borta. Ska du ha någon annan att göra detta så behöver ni ett avtal. Almi är till för att hjälpa till med avtal. Men man kan inte lita hundra på dom. Även dom kan stjäla. (har varit med om det)!
I Gnosjö-bältet finns en massa småindustrier som massproducerar enklare produkter. Dom är väldigt inriktade på att producera.
Leta upp plast tillverkarna och kolla läget.
Det där med patent. Även förbättringar kan patenteras. (typ hjulet kan inte patenteras men ett förbättrat hjul går patentera)
Citera
2018-04-27, 15:06
Avslutad
Att göra en ny mall för en formgjutning som inte redan finns kostar ca 1 mkr.
Är det en enklare produkt som redan finns så sannolikt mkt mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in