Citat:
Hela syftet med HMF är för att hjälpa minoriteter att integreras in i samhället. Hur kul skulle det vara att försöka bli svensk när varenda medborgare säger rasistiska ord mot en? Där har lagen en positiv effekt.
Några generationer senare så har lagen blivit väldigt misstolkad. Nu för tiden har den klivit in i religions- och yttrandefrihetens territorium, enligt YF och RF så får man kritisera religioner men inte den som följer tron. Kortfattat så får man inte negativt kritisera(dvs. kränka) personers relation till tron eller religiös klädsel.
Man kan gå fram till en buddhist och säga "Jag hatar buddhismen... ha en trevlig dag." vilket enligt lag är godkänt. Men istället säga "Din jävla buddhist hoppas du reinkarneras till ett skohorn i ditt nästa liv, adjö!" är inte okej.
Men nu när Islam är mycket aktuellt i Sverige så har det blivit "fel" att uttrycka sin avsky mot Islam. Det har noll betydelse, det kränker inte någon men ändå blir folk kränkta.
Några generationer senare så har lagen blivit väldigt misstolkad. Nu för tiden har den klivit in i religions- och yttrandefrihetens territorium, enligt YF och RF så får man kritisera religioner men inte den som följer tron. Kortfattat så får man inte negativt kritisera(dvs. kränka) personers relation till tron eller religiös klädsel.
Man kan gå fram till en buddhist och säga "Jag hatar buddhismen... ha en trevlig dag." vilket enligt lag är godkänt. Men istället säga "Din jävla buddhist hoppas du reinkarneras till ett skohorn i ditt nästa liv, adjö!" är inte okej.
Men nu när Islam är mycket aktuellt i Sverige så har det blivit "fel" att uttrycka sin avsky mot Islam. Det har noll betydelse, det kränker inte någon men ändå blir folk kränkta.
Nej man ber inte någon ta av sig ett märke heller utan att kränka personen i fråga.
Det har gjorts åtskilliga försök tro mig.
Man kan inte bestämma över människors rätt att uttrycka fri vilja i en så kallad demokrati, det strider mot grund principerna precis som om jag skulle mena någonting ont med det. Man kan ju alltid läsa på om det är rätt eller fel men jag misstänker att alla tankar är redan utskrivna om hur man ska tycka och tänka för att passa in. Typisk socialdemokratisk retorik, hybrid kommunismen i deras tänkande sprider sig över till andra partier, någonting som jag endast kan beklaga inte löser några problem, snarare tvärt om.