Jag tänkte starta en tråd nu innan jag börjar på bilskolan. Vilken bil ska jag välja som första bil?
Är 6000-10 000 rimligt för en begagnad bil och måste den vara besiktigad 2018 för att vara körduglig i fortsättningen? ( hörde talas om bilar som inte klarar besiktningar och hur många som blir körodugliga.)
Senast redigerad av Dragonflash 2018-02-16 kl. 19:27.
För den lilla plånboken så rekommenderar jag en Citroen C1 (kamkedja från fabrik), Peugeot 107 alt. Toyota Aygo. Det är samma bil alla tre förutom några kosmetiska skillnader. Aygon är den dyraste av de alla.
150:- och du har halv tank typ.
250:- i skatt per år.
250:- försäkring per månad.
Du kan lyfta in den i din lägenhet när du har kört klart.
löjligt billiga delar.
Perfekt A - B bil men du får tumma på en del grejer förstås.
Jag betalade 30K för en som hade gått 4000 mil.
Frågan är ju främst vad du är ute efter. Vill du köra billigt och relativt driftsäkert, men också tråkigt, köp japanskt. T.ex. Toyota, Nissan, Mitsubishi. Billiga att köra, billiga att serva, billiga att äga.
Vill du har lite mer drag i bilen, och mer "premium"-känsla så köp något tyskt. BMW, Audi, Mercedes. Roliga att köra, dyra att serva och överlag dyra att äga. Eller varför inte en Skoda eller VW?
Vill du ha mellanmjölksvarianten, köp svenskt. En Saab eller Volvo med några år på nacken.
Förutom det finns det förstås en uppsjö andra alternativ.
Så, frågan är ju vilken typ av bil du vill ha, om det finns preferenser vad gäller tillverkningsland, vilken årsmodell du vill ha för dom pengarna o.s.v. o.s.v.
Eller spelar det överhuvudtaget någon roll vilket märke det är och hur bilen ser ut eller är enda kriterierna att det ska vara fyra hjul, en ratt och att du ska ta dig från A till B?
Många förslag låter riktigt bra men jag har studerat Saab bilar på blocket och försökt hitta riktigt bra säljare. Det skulle då röra sig om 10 000 eller mer beroende på typ av bil. Upp till 22 000 kr, om jag inte minns fel.
Det är lite svårt att vara jätte exakt!
Senast redigerad av Dragonflash 2018-02-16 kl. 20:35.
Eftersom det är din första bil, så köp någonting som inte "gör så mycket" om den går sönder.
Med tanke på att du kommer ta körkort så kommer du vilja köra bil mycket, och misstag kommer att begås. Så det bästa är att köpa en billig bil så det inte gör någonting om den går sönder eller om du råkar krocka så att säga.
Sedan när du har fått lite mer erfarenhet så kan man köpa en dyrare bil.