Citat:
Men det kommer dem inte att kunna göra och OM de kapar mellanhanden så kommer det nya företaget att misslyckas eftersom de saknar kompetens och erfarenhet av att driva ett företag.
Gubbarna kan rensa strömming. De har ingen som helst aning om kostnadsanalyser, förvärvande av investeringar, planläggning av utbyggnader, politiskt smörjmedel för att erhålla licenser och skattelättnader och så vidare och så vidare.
De kommer att sitta där och rensa strömming och sen kommer fisken att ruttna eftersom de inte blir av med den. Företaget kommer inte att växa och inget nytt kapital skjuts till.
Var och en på sin plats. Var och en med sitt syfte. Jag kan inte flyga flygplan. Därför går jag heller inte in i cockpit och "gör mig av med mellanhanden" när jag åker på semester till Teneriffa.
Gubbarna kan rensa strömming. De har ingen som helst aning om kostnadsanalyser, förvärvande av investeringar, planläggning av utbyggnader, politiskt smörjmedel för att erhålla licenser och skattelättnader och så vidare och så vidare.
De kommer att sitta där och rensa strömming och sen kommer fisken att ruttna eftersom de inte blir av med den. Företaget kommer inte att växa och inget nytt kapital skjuts till.
Var och en på sin plats. Var och en med sitt syfte. Jag kan inte flyga flygplan. Därför går jag heller inte in i cockpit och "gör mig av med mellanhanden" när jag åker på semester till Teneriffa.
De hyr in kompetent folk för att sköta detta givetvis. Överlever företaget så överlever det, gör det inte det så gör det inte det. Klarar de inte detta själva så får de jobba under tanten. Det kan vara så att tanten för dem är ett överflödigt pengahål men att gubbarna inte kan gör någonting åt det, det kan också vara så att hon och hennes upplägg är kärnan i företaget. Inget av detta har någonting med kommunism att göra, jag tycker du har en väldigt märklig anknytning till kommunism.
Dessutom verkar du också tycka att en annan åsikt än ...
Citat:
Jag anser att duglighet som belönas med framgång är rättvisa. Jag anser att oduglighet som bestraffas med motgång är rättvisa.
.. är kommunism. Självklart är det så att oduglighet bestraffas med motgångar och duglighet belönas med framgångar, vilket är ännu en grej som inte har någonting med kommunism att göra. Men att anse att det inte är rättvist (oavsett politisk ställning) är alltså kommunism.
Livet är till stor del ett orättvist lotteri. Tycker du att livet på jorden är rättvist så är det du som är frånkopplad från verkligheten.
Jag håller heller inte med dig om att det skulle vara rättvist med upplägget att soldater ska bestraffas för att de krigat istället för att plugga företagsekonomi. Jag anser inte att bestraffning av altruism är rättvisa eller har någonting med duglighet att göra. Det är att bestraffa altruism med egoism.
Senast redigerad av vassochsmart 2018-02-17 kl. 14:32.
Senast redigerad av vassochsmart 2018-02-17 kl. 14:32.