2018-02-16, 14:22
Medlem
Hej, hur ska beskattning och dylikt ske i detta fallet?
Jag "lånar" ut min dators hashpower under tid jag ej använder denna via en plattform.
Därför minear jag ju inte själv. Får alltid betalt i bitcoin. Summan på en månad kan hamna på mellan 500-1500kr. (värdet i bitcoin)

Om det då skall skattas på bör man ju kunna göra avdrag på el samt datorns komponenters kostnad? Slitage etc av komponenter sker ju.

sparar pengarna i bitcoin men kan även exchangea en del av detta till euro som jag sedan för över till mitt konto vid behov av pengar.
Citera
2018-02-16, 14:40
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreverhard1
Hej, hur ska beskattning och dylikt ske i detta fallet?
Jag "lånar" ut min dators hashpower under tid jag ej använder denna via en plattform.
Därför minear jag ju inte själv. Får alltid betalt i bitcoin. Summan på en månad kan hamna på mellan 500-1500kr. (värdet i bitcoin)

Om det då skall skattas på bör man ju kunna göra avdrag på el samt datorns komponenters kostnad? Slitage etc av komponenter sker ju.

sparar pengarna i bitcoin men kan även exchangea en del av detta till euro som jag sedan för över till mitt konto vid behov av pengar.

Detta rör sig knappast om en hobbyverksamhet, enligt mig, utan om näringsverksamhet. Då ska man ha ett bolag eller enskild firma.
Citera
2018-02-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Detta rör sig knappast om en hobbyverksamhet, enligt mig, utan om näringsverksamhet. Då ska man ha ett bolag eller enskild firma.

Näringsverksamhet är ju endast om inkomsten är över 25btc / år vad jag förstod det som.
Citera
2018-02-16, 16:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreverhard1
Näringsverksamhet är ju endast om inkomsten är över 25btc / år vad jag förstod det som.

Va? Var har du fått det ifrån?

Se här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

Läs under "Inkomster från mining av bitcoin", Hade du mineat själv hade det antagligen varit hobbyverksamhet, men nu när du hyr ut processorkraft har jag väldigt svårt att se att det inte skulle röra sig om hobbyverksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in