2018-02-14, 21:40
Medlem
Jag behöver nya glasögon. Förra gången köpte jag på Synsam, det blev väldigt dyrt.
Vad är era erfarenheter av ex Synoptik och Specsavers?
Citera
2018-02-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Jag behöver nya glasögon. Förra gången köpte jag på Synsam, det blev väldigt dyrt.
Vad är era erfarenheter av ex Synoptik och Specsavers?

Har du ont om pengar testa Specsavers men jag skulle tipsa dig att göra synunderökningen hos en riktig optiker, inte en självlärd som inte kan svenska på Specsavers. Det var stor skillnad mellan en riktig optiker och Specsavers optiker. Jag är inte beredd att chansa.
Citera
2018-02-14, 21:48
Medlem
Har bara bra erfarenheter från smarteyes. Optikern har känts professionell varje gång, eemitterade mig senast till ögonläkaren för att få en sak utredd. Säljande självklart men inte påstridig. Har dem runt hörnan så lätt att gå ib för att justera bågarna osv.
Citera
2018-02-14, 22:49
Medlem
Specsavers har alltid känts stabila. Bra grejer och bra priser. Downside är knepiga typer som jobbar där, inte alla dock
Citera
2018-02-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litmas
Har du ont om pengar testa Specsavers men jag skulle tipsa dig att göra synunderökningen hos en riktig optiker, inte en självlärd som inte kan svenska på Specsavers. Det var stor skillnad mellan en riktig optiker och Specsavers optiker. Jag är inte beredd att chansa.
Har de inte riktig optiker på Specsaver?
Citera
2018-02-15, 12:50
Medlem
Enydrions avatar
Jag brukar gå när de har typ gratis undersökning när du köper de billigaste glasögonen med glas för typ 350, då väljer jag de billigaste glasen utan behandling.

Sedan tar jag receptet till LensWay.se letar rätt på ett par märkesbågar och knappar in mina data, där ingår alla möjliga glasbehandlingar i priset, antireflexbehandling osv...

Jag har väldigt starka glas och då ingår högbrytande glas i priset...

Jag brukar göra synundersökningen på Specsavers, de har svenskar som jobbar där här i staden.
Citera
2018-02-15, 19:27
Medlem
OldFashioneds avatar
Av mina tre senaste par var de två första inköpta på Specsavers och det senaste på Synoptik.

Jag har inget ont att säga om Specsavers alls. Trevlig personal och bra produkter. Att de inte skulle ha riktiga optiker är skitsnack.

Min erfarenhet av Synoptik är ungefär samma. Trevligt folk, duktig optiker. Bättre utbud, kanske, men hur många bågar behöver man egentligen ha att välja mellan?

Jag har haft glasögonen tillräckligt länge för att säga att det inte är någon märkbar kvalitetsskillnad på varken bågar eller glas.

EDIT: optikern hos både Synoptik och Specsavers var svenskutbildade, svenska, optiker.
Citera
2018-02-21, 19:56
Medlem
Har använt både Synoptik och Specsavers, och ahft bra erfarenheter av bägge företag. Hade en lite skum upplevelse i en specsavers butik dock, men en i personalen som inte kunde tro att jag hade använt linser, väldigt märkligt...
Citera
2018-02-21, 20:26
Medlem
Enydrions avatar
Får ännu reklam från Lensway, att de säljer glasögon för 249 kr inkl båge glas med antireflex med hård yta.
Citera
2018-02-22, 13:29
Medlem
RostigHinks avatar
Senaste 6 åren Specsavers och Smarteyes. Båda har bra optiker. Specsavers fotokromatiska glas började bli fläckiga efter ett par år. Annars inget att anmärka på än att smutsavvisande behandling inte håller särskilt länge utom på ett par från Smarteyes.

Synoptik tror jag hette Zebra en gång i tiden och hade ett par därifrån 1999. Höll i 10 år.
Citera
2018-02-27, 15:53
Medlem
Tack för alla svar!!!
Citera
2026-03-26, 21:34
Medlem
Tänkte väcka liv i tråden och varna för synoptik. I många år använt mig bara av smarteyes, totalkostnad ofta landade på 1500 kr för billiga glasögon enkelslipade. Men nu när synoptik var närmare tänkte jag naivt nog det blir nästan samma pris när jag kikat på deras hemsida. Synundersökningen 600 kr, ofta gratis på smarteyes. Standard billiga bågar för 1000 spänn, samma som på smarteyes. Men när det var dags att beställa glas, då tog de fram en tabell med basic-platinum prisklasser. Billigaste var basic på 2100 kr, ofta 1000 kr hos smarteyes. Men nej sa personalen, de glasögonen jag ville ha går bara att tillverka med platinum på 4500 kr av någon anledning. Efter 45 minuter synundersökning och testa olika glasögon nu säger de att dessa billiga glasögon kommer kosta mig 3 gånger mer än hos andra företag. I stressen med kunder bakom i kön sa jag ok och fick betala ca 5000 kr med nån rabattkampanj hon bjöd på. Sen när jag gick hem tänkte jag vad fan har jag gjort?! En veckas lön borta på billiga skitglasögon. Kollade snabbt smarteyes och de hade till och med kampanj två glasögon för priset av ett och 0 kr för synundersökningen som vanligt, och pris för enkelslipade på 1000 kr. Ringde butiken 20 minuter efter beställningen för att avbryta beställningen, men nej försent säger dem. Ordern har skickats till fabriken och de har redan börjat tillverka glasögonen inom 20 minuter, trots två veckors väntetid innan hämtning. Vilket skitsnack! Fan vad jag hatar såna företag som döljer sina priser och lurar kunder. De brukar alltid gå i konkurs när kunder aldrig kommer tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in