• 5
  • 6
2018-02-21, 18:42
Medlem
freeriderXIIs avatar
Sabaton skriver om krig och historia vilket inte r pk. Delvis eftersom det kan vcka nationalism och patriotism hos hrarna. ven om de inte alls r ngra krigsdyrkare eller romantiker.Men de har bland annat spelat svenska nationalsngen live vilket nog fr sgas vara lite kontroversiellt i dagens Sverige.

Metallica sjunger oftare om mera banala ting.
Citera
2018-02-21, 20:26
Medlem
avrogados avatar
Nr man ser p listan ser man mera skrp, dock r majoriteten helt OK.

https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_Music_Prize

Kan inte uttala mig om de mer *oknda* artisterna, men heter man Dietrich, etc kan man ju inte vara mellanl...

Om nu juryn verkligen velat fnga "Not since Wagners emotional turmoil and Tchaikovskys cannons has anyone created music that is so physical and furious, and yet still so accessible." s kommer andra artister ut ur kakhlet - lngt fre Metallica.

ven Brutallica...
https://www.youtube.com/watch?v=tymYbPSb6z0

Mitt frslag: "Judas priest"
Citera
2018-02-21, 23:57
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vilken tycker du r Sabatons bsta lt och vilken tycker du r Metallicas?

Vore intressant att veta. Ge grna betyg p en tiogradig skala och motivera varfr den ena r bttre n den andra.

Metallica r inte obegvade men det r ngot sliskigt ver flera av deras ltar.

Och Johan Hegg i Amon Amarth growlar och sjunger mer brutalt och bttre n James Hetfield som dock r rtt bra.
Sabaton har aldrig gjort en bra lt.
Orion r ett msterverk.
Growl behver per definition inte betyda att det r bra. Hetfield har aldrig gjort det. Det skulle aldrig passa deras musik. ven om dom var frst med ddsmetall (fight fire with fire)
Citat:
Sabaton skriver om krig och historia vilket inte r pk. Delvis eftersom det kan vcka nationalism och patriotism hos hrarna. ven om de inte alls r ngra krigsdyrkare eller romantiker.Men de har bland annat spelat svenska nationalsngen live vilket nog fr sgas vara lite kontroversiellt i dagens Sverige.

Metallica sjunger oftare om mera banala ting.
Men h. Trttsamt. S ltar om Svea rike r helt pltsligt bra, bara fr att det r s kallat icke pk?

Banala grejer? Du menar dden? Antireligion? Drogmissbruk? Sjlvmord? Krig? Slaveriet i Egypten? Berttelser frn hjrtat/bcker? Korruption?

Nog fr att Hetfield inte r ngon Bob Dylan. Men inom genren r han defintivt den som skrivit bst texter.

Har du ens lyssnat p Ride the Lightning, Master of Puppets och And Justice for all?
Citera
2018-02-22, 16:54
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
rets polarprisvinnare r Metallica.

Priset ges "fr betydande insatser inom musiken och/eller musiklivet, eller fr insatser som bedms kunna bli av stor betydelse fr musiken eller musiklivet, och skall kunna avse alla omrden inom eller med nra anknytning till musiken".

Var det rtt? vad har Metallica betytt fr insatser inom musik och i synnerhet inom hrdrocken
personligen tycker jag att Iron Maiden,Judas Priest eller varfr inte Kiss str hgre i vrde.
Medhlles. Priest eller Maiden hade varit lika bra eller bttre. Vettiga texter (iaf fre 1990), prog rock med fart.

Men... man kan gissa att Metallica tog en del kulturpong nr man gjorde inspelningar med Michael Kamen och en symfoniorkester. Sdant noteras och hjer aktier i sammanhang som dessa.

https://www.youtube.com/watch?v=IXOAMWDrj0s

Dvs, om kulturfolk gnller p att Metallica ftt priset kan Polar sga, "men Metallica r mer n metal, det r minsann symfoniorkester ocks".

Metallicas klassiska utflykt tjnar allts, i detta fall, "som en spegel mot laserprickskytte". S att sga.

Polar ska alltid "snobba till det" lite. Ramones fick inte heller priset, till exempel. Men Paul McChartney fick det, han som bl.a gjort "Liverpool Oratorium" frutom sina popltar.

Det r som Oscars. Geniala regissrer med bred appeal (Hitchcock, Fritz Lang) fr aldrig priset. Det gr istllet till filmatiseringar av erknda klassiker och filmer om "fina" mnen.

S Priest och Maiden fr nog aldrig Polarpriset. Det gr till musikakter som "hjt profilen," som "manvrerat in sig i prisfllan" med "ngot fint" som det gr att hnvisa till i prismotiveringen.
Senast redigerad av lampros 2018-02-22 kl. 17:05.
Citera
2018-02-22, 17:59
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Men... man kan gissa att Metallica tog en del kulturpong nr man gjorde inspelningar med Michael Kamen och en symfoniorkester. Sdant noteras och hjer aktier i sammanhang som dessa.
Intressant och inte omjlig tes.
Just detta arr. r ngot som lter riktigt p fr en snubbe som tar omvgar fr att undg herrrarnas *ptejpade* image
Finns inget mer bedrvande n deras "Whiskey in the jar", IMO

Scorpions, med antagligen behagligare musik i Ledins ron, gjorde ocks en symphonic-cross detta r, men r skert bannade frn elitens finrum sedan "Virgin killer", med all rtt

Jag hller med att Maiden tillhr lgoddsarna.
Judas kanske har en nudd mer variation...
Citera
2018-02-22, 18:37
Medlem
freeriderXIIs avatar
frantik tycker du inte att denna lt av Sabaton r bra?

Eller ogillar du rent allmnt powermetal?

Sjlv lyssnar jag p bde deathmetal/vikingmetal som Amon Amarth gr och det mer polerade powermetal av band som Sabaton.

Men det skall sgas att jag inte gillar djvulsdyrkan det r bde moraliskt fel och p samma gng ven nrdigt och efterblivet.

Bland eliten r det mera kontroversiellt att vara nationalist/pro vsterlandet och mot globaliseringen n att fretrda satanism.
Senast redigerad av freeriderXII 2018-02-22 kl. 18:48.
Citera
2018-02-22, 18:42
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Jag hller med att Maiden tillhr lgoddsarna.
Judas kanske har en nudd mer variation...
Judas har ju gjort ballader genom ren. Symatt de ngon gng p 00-talet nmnde planer p en CD med akustiska ltar. Diamonds and Rust, Turn on the Light osv.

Gr de ngot sdan kan de ju "g in i prisbelningszonen".

Nu kommer jag att tnka p Kiss (som nmnts i trden). De gjorde frvisso "Music from the Elder" med lten "World Without Heroes" en gng. Sdan dr "seris" musik som mste till fr att f fint pris.

https://www.youtube.com/watch?v=AWacBpIqhYU

Den dr i arr med symfoniorkester och Polarpriset r som limmat.
Citera
2018-02-22, 18:46
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hr spelar Sabaton med symfoniorkester.
Citera
2018-02-24, 17:37
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Nu kommer jag att tnka p Kiss (som nmnts i trden). De gjorde frvisso "Music from the Elder" med lten "World Without Heroes" en gng. Sdan dr "seris" musik som mste till fr att f fint pris.
Jag misstnker att drren till finrummen r reglad fr KISS vad n dom lyckas stadkomma.
Metallica r i mitt tycke lite grand som KISS 2.0 dr mervrde utanfr musiken r mer prominent.
Dock tar Metallica in mer bra saker i musiken.

BTW, Judas r nog ocks portade pga. *Do it*, ven om de inte hade ngot sinistrt i fokus dennna gng...

En annan, dock mindre filharmonisk kvintet (kvartet) som skulle passa r AC/DC
Senast redigerad av avrogado 2018-02-24 kl. 17:56. Anledning: Kvintet, moron...
Citera
2018-02-24, 18:00
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Hr spelar Sabaton med symfoniorkester.
Jag har inget emot dem men visst knns det lite som bag lady gaga on metal steroids?
Citera
2018-03-15, 21:40
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hr Johan Hegg sjunger skiten ur James Hetfield.

Citera
2018-05-06, 11:40
Medlem
Jag kan ha fel, men jag tyckte mig inte hra ngot om hur glada de var ver att snart
kunna vara i Sverige igen fr att ta emot priset ...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in