Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-14, 01:37
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Förklara hur man gör när man ljuger. Hur går tankeprocessen?

Folk som ljuger brukar ju göra allt för att få folk att må bra i nuet,
så att alla blir nöjda och glada
Det funkar ju oftast kan jag tänka mig eftersom
det är därför folk håller på så mycket med det.
Det tråkiga med när dom blir avslöjade är ju att förtroendet brister,
och hur ska man då veta när personen verkligen säger något
som är sant och viktigt?
Citera
2018-02-14, 09:02
  #14
Medlem
milanbajo2s avatar
Vill jag ljuga? Om ja så gör jag det. Sluttänkt
Citera
2018-02-17, 19:13
  #15
Medlem
Det finns ingen lögn. Om man nu tror det så har man isåfall ljugit för sig själv, innan man rationellt tror sig ljuga. Det finns heller ingen sanning.

Jag kan ta ett exempel. Vissa personer tror sig vara av det ärliga slaget och jag finner detta mycket lustigt, eftersom dom alltid ställer sig i den situationskontexten att dom aldrig kan tas för annat än ärliga enligt dom själva.

Men denna situationsbaserade hållning då, vad är det om inte lögn? Och en person som är ärlig om det ena ljuger ofrånkomligt om det andra.

Så om man ska vara helt ärlig så existerar ej lögnen.
Citera
2018-02-17, 19:15
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Det finns ingen lögn. Om man nu tror det så har man isåfall ljugit för sig själv, innan man rationellt tror sig ljuga. Det finns heller ingen sanning.

Jag kan ta ett exempel. Vissa personer tror sig vara av det ärliga slaget och jag finner detta mycket lustigt, eftersom dom alltid ställer sig i den situationskontexten att dom aldrig kan tas för annat än ärliga enligt dom själva.

Men denna situationsbaserade hållning då, vad är det om inte lögn? Och en person som är ärlig om det ena ljuger ofrånkomligt om det andra.

Så om man ska vara helt ärlig så existerar ej lögnen.
Det är nog det flummigaste jag har läst på länge.
Citera
2018-02-17, 19:43
  #17
Medlem
Jaså? T.o.m. juridiken fungerar ju på så sätt, d.v.s. att man ej får tillgripa rusningsmedel för att ändra den kontext som man annars skulle ha arbetat inom.

Däremot så är det lagligt att enligt lagen tillskansa sig resurser ( pengar ) som gör att man hamnar i en situation där ens rationella lögn ej längre behöver användas.

Så visst, jag kan ljuga för mig själv och er andra hejvilt, men såfort som jag hamnar i en situation där jag rationellt tycker mig stå mellan lögn och sanning så ljuger jag? Detta är vansinne.

Ni skiljer mellan undermedvetande och medvetande eller så ger ni allt värde till medvetandet. Men jag menar att det ej går att skilja på dessa mer än för kuriosa. Det undermedvetna är alltså inte oviktigare än det medvetna, utan det är istället allas ansvar att göra allt medvetet. Men om man väljer att ändra kontext hejvilt ifrån omedvetet t till medvetet, så menar jag att man redan börjat ljuga för sig själv och andra i detta tidiga läge.
Citera
2018-02-17, 19:49
  #18
Medlem
Men om vi strikt ska använda oss av den rationella processen precis innan man agerar eller säger någonting,

Man ( det väljs ) väljer vad som är sanning

Man hamnar i en situation där man vill ha C medan man vet, att för att få C
så måste man säga A ( vilket är en lögn ) eftersom man redan valt ( det valts åt en )
att F är det ärliga svaret.
Citera
2018-02-17, 20:12
  #19
Medlem
Rikarvinges avatar
Hur gör man när man cyklar? De flesta små lögner vi drar kommer automatiskt. Vi dög inte som vi var åt våra föräldrar och till mindre grad andra. I värsta fall blir man så falsk att man inte vet vad ens egentliga känslor är.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback