Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-13, 17:28
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag har varit avstängd en tid för 1.07, och nu undrar jag helt enkelt hur jag skall kunna undvika detta i framtiden. Jag avser inte hur jag skall komma undan med regelbrott, utan hur jag skall kunna undvika att min långa historik på Flashback skall drabba mig i framtiden.

Jag kan till och börja med erkänna att jag faktiskt hade ett alternativt konto som jag använde på jobbet, så avstängningen var inte omotiverad. Dels så har jag inte mitt lösenord i huvudet, dels så ville jag inte riskera att mina kollegor kunde komma på mig inloggad med min riktiga användare.
Det är inte detta jag vänder mig emot, utan att även mina bekanta blev avstängda. Jag är helt enkelt associerad med konton som inte är mina. Jag har kollat posthistoriken för min alternativa användare, och enligt den så skrevs det sista inlägget i det aktuella forumet cirka 6 månader innan jag blev avstängd senast.

När jag blev avstängd den här gången så började jag gräva lite, och jag kom fram till att användare som jag hade för över 10 år sedan var avstängda. Med användare som jag hade avser jag användare som jag har bytt lösenord på genom att slumpa fram något långt som jag inte har noterat.

Slutsatsen som jag drar av detta är att Flashback sparar samtliga IP-adresser och sedan bygger någon slags trädstruktur för att kunna avslöja troll. Jag har inga problem med detta, men eftersom att jag tidigare (för över 5 år sedan) inte har varit speciellt noga med var jag loggade in eller vem som loggade in hemma hos mig så befarar jag att det kan bli problem.

Jag har gjort vad jag har kunnat för att undvika detta, till exempel så har jag bytt lösenord på alla alternativa konton som jag har haft. Jag tänker i fortsättningen endast ha ett konto, och endast logga in från ett ställe. Finns det något mer som jag kan göra? Vågar jag skriva i de forum där jag använde min alternativa användare? Jag är orolig för att bli avstängd igen om jag skriver i ett forum där jag tidigare har använt mitt alternativa konto. Är inlägg skrivna innan avstängningen "preskriberade", eller bör jag hålla mig borta?

Om någon moderator eller admin svarar så vore jag mycket tacksam om ni inte nämner några användarnamn. Jag har en gammal användare som är outad, och jag vill kunna vara anonym även i fortsättningen.
Senast redigerad av Gynekologstol 2018-02-13 kl. 17:31.
Citera
2018-02-13, 17:33
Medlem
kukflashs avatar
Flashback hävdar att dom inte sparar IP men det är skitsnack!! Blir en användare avstängd i hushållet så ryker dom andra också.
Det enda du kan göra är att du inte citerar dig själv och "backar" upp dina påståenden från andra konton.
Citera
2018-02-13, 17:39
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Flashback hävdar att dom inte sparar IP men det är skitsnack!! Blir en användare avstängd i hushållet så ryker dom andra också.
Det enda du kan göra är att du inte citerar dig själv och "backar" upp dina påståenden från andra konton.
En av de användare som blev avstängd har skrivit under 10 inlägg i en enda tråd. Användaren var senast inloggad för cirka 10 år sedan, och det var för att byta lösenord.
Citera
2018-02-13, 18:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag har varit avstängd en tid för 1.07, och nu undrar jag helt enkelt hur jag skall kunna undvika detta i framtiden. Jag avser inte hur jag skall komma undan med regelbrott, utan hur jag skall kunna undvika att min långa historik på Flashback skall drabba mig i framtiden.

Jag kan till och börja med erkänna att jag faktiskt hade ett alternativt konto som jag använde på jobbet, så avstängningen var inte omotiverad. Dels så har jag inte mitt lösenord i huvudet, dels så ville jag inte riskera att mina kollegor kunde komma på mig inloggad med min riktiga användare.
Det är inte detta jag vänder mig emot, utan att även mina bekanta blev avstängda. Jag är helt enkelt associerad med konton som inte är mina. Jag har kollat posthistoriken för min alternativa användare, och enligt den så skrevs det sista inlägget i det aktuella forumet cirka 6 månader innan jag blev avstängd senast.

När jag blev avstängd den här gången så började jag gräva lite, och jag kom fram till att användare som jag hade för över 10 år sedan var avstängda. Med användare som jag hade avser jag användare som jag har bytt lösenord på genom att slumpa fram något långt som jag inte har noterat.

Slutsatsen som jag drar av detta är att Flashback sparar samtliga IP-adresser och sedan bygger någon slags trädstruktur för att kunna avslöja troll. Jag har inga problem med detta, men eftersom att jag tidigare (för över 5 år sedan) inte har varit speciellt noga med var jag loggade in eller vem som loggade in hemma hos mig så befarar jag att det kan bli problem.

Jag har gjort vad jag har kunnat för att undvika detta, till exempel så har jag bytt lösenord på alla alternativa konton som jag har haft. Jag tänker i fortsättningen endast ha ett konto, och endast logga in från ett ställe. Finns det något mer som jag kan göra? Vågar jag skriva i de forum där jag använde min alternativa användare? Jag är orolig för att bli avstängd igen om jag skriver i ett forum där jag tidigare har använt mitt alternativa konto. Är inlägg skrivna innan avstängningen "preskriberade", eller bör jag hålla mig borta?

Om någon moderator eller admin svarar så vore jag mycket tacksam om ni inte nämner några användarnamn. Jag har en gammal användare som är outad, och jag vill kunna vara anonym även i fortsättningen.

Vad menar du med det fetade? En användare blir ju inte avstängd bara för att man byter lösenord till något oanvändbart.

Är anvandaren för tio år sedan avstängd även nu (=bannad), så bryter du ju mot 1.07 även nu.
Citera
2018-02-13, 18:46
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad menar du med det fetade? En användare blir ju inte avstängd bara för att man byter lösenord till något oanvändbart.

Är anvandaren för tio år sedan avstängd även nu (=bannad), så bryter du ju mot 1.07 även nu.
Den gamla användaren var inte avstängd sedan tidigare, och har inte varit inloggad på cirka 10 år. Användaren är numera inte avstängd.
Citera
2018-02-13, 19:00
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash

Eller ens skriver i samma tråd som dina alternativa konton, då kan man hamna under radarn.

Hur fungerar det om jag har två konton och diskuterar i samma tråd men jag "backar" inte upp mina påståenden? Är det under 1.07 då med?
Citera
2018-02-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Eller ens skriver i samma tråd som dina alternativa konton, då kan man hamna under radarn.

Hur fungerar det om jag har två konton och diskuterar i samma tråd men jag "backar" inte upp mina påståenden? Är det under 1.07 då med?

Ja, då är det 1.07 såvida inte admin eller moderatorer godkänner. Deras godkännande behöver inte vara ett aktivt godkännande, som jag uppfattar regeln (se fetmarkerat):

Regel 1.07 i sin helhet:
”1.07. Alternativa konton
Missbruk av alternativa konton är förbjudet. Vid avstängning är det endast tillåtet att använda forumet för att diskutera sin avstängning med en moderator eller admin.

Vad regelns första mening förbjuder är missbruk. Detta kan ske på flera sätt, men det vanligaste är att samma användare postar inlägg med flera olika konton - vilka stöder varandras åsikter - och på så sätt ger användaren ett övertag i en diskussion. Detta behöver inte ske i samma tråd, utan kan också ske på andra sätt. Det är som utgångspunkt därför förbjudet att posta med olika konton i samma tråd, men det finns även fall där vi har överseende, när vi inte anser att det handlar om något missbruk. Är du osäker på regelns gränsdragning, kontakta en av forumets moderatorer.

Andra meningen förbjuder all forumaktivitet under tiden man är avstängd. Undantag från förbudet är att skriva inlägg i forumet Feedback eller att skicka PM till en moderator eller en admin gällande sin avstängning.”
Senast redigerad av Golv-Lars 2018-02-13 kl. 19:26.
Citera
2018-02-13, 19:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt

Bara att läsa förtydligandet till regeln som sagt, och varför ens posta med två olika användare i samma tråd? Vad skulle vara en hållbar förklaring till ett dyligt misstänkt beteende?
Citera
2018-02-13, 19:27
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Bara att läsa förtydligandet till regeln som sagt, och varför ens posta med två olika användare i samma tråd? Vad skulle vara en hållbar förklaring till ett dyligt misstänkt beteende?

Finns ingen hållbar förklaring. Bara undrade.
Citera
2018-02-13, 19:28
Bannlyst
Whonix, VPN, Tor Browser och random engångs emails. Så får du livstidsabonnemang på Flashback.
Citera
2018-02-13, 19:34
Medlem
Citat:

Här har du då ytterligare en dimension att studera inför fullvärdigt admin-medlemskap.

En mänsklig faktor. En sådan finns inte korrekt nedskriven ens i Freuds och Jungs läror. Men det är ändå något som kan vara av intresse i en tråd som den här eftersom regeln i sig i slutgrunden refererar till aktiva beslut som måste tas av en människa, utan regler, alltså ett helt mänskligt beslut.

1.07. Refererar i sig själv till ett sådant beslut, så detta inlägg är icke off-topic.
Senast redigerad av Golv-Lars 2018-02-13 kl. 19:36.
Citera
2018-02-13, 19:43
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Man kanske vill delta i trådar/diskussioner man tidigare deltagit i? TS har ju "fimpat" konton som blivit outade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in