Ursäkta lyftet av den här gamla drygt 5 år gamla tråden men jag har samma fundering som TS. Dvs dra ner till Tyskland och köpa en gammal tyskregistrerad bil. Men jag har några frågor...
1. gäller samma regler i Tyskland som i Sverige dvs,
totalvikten på dragbilen inkl släp får vara max 4250 kg. Och att totalvikten på släpet får överstiga dragbilens totalvikt bara inte totalvikten på hela ekipaget överstiger 4250 kg?
2. När man kommer till svenska tullen ska man bara stanna och visa upp de två viktiga tyska registreringsbevisen?
Ett tyskt registreringsbevis består i själva verket av två delar, där Del 1 (Fahrzeugschein/Zulassungsbescheinigung Teil I) är ett dokument som ska finnas i bilen och innehåller detaljer om fordonet, medan Del 2 (Fahrzeugbrief/Zulassungsbescheinigung Teil II) är en värdehandling som bevisar ägarskapet och är nödvändig vid ägarbyte eller skrotning.
Samt naturligtvis kvittot/köpekontraktet på att bilen är betald.
Sedan är det bara att köra hem den oförsäkrade bilen på släpet. Och i nämnd ordning...
*** ansöka om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen (bif de två tyska registreringsbevisen + kvittot på att bilen är betald). Vad kan ursprungskontrollen kosta? Bilen är från 1990-talet eller 2000-talets första årtionde.
*** när jag fått ursprungskontrollen klar... ta en trafikförsäkring
*** registrerinsbesiktiga bilen
*** förhoppnings vara stolt och glad över att fått hem en fin begagnad bil som inte är helt sönderrostad eller nerkörd.