2018-02-13, 02:49
Medlem
Jag och min sambo tänkte åka ner till Tyskland för att köpa en bil som kommer vara lite av vårt "renoveringsobjekt" vi kommer att ta den på släp från Tyskland, dvs den kommer inte köras fören den är klar och registrerad i Sverige.
Min fråga är nu, om man köper en bil där nere och ska köra upp den så behövs andra skyltar, dvs vi måste vara där på en vardag då kontoren för att införskaffa dessa är öppna då. Måste vi fortfarande göra besöka ett sådant kontor för en bil vi enbart ska ta hem på släpkärra eller kan vi göra detta enklare på helgen?
Citera
2018-02-13, 12:51
Medlem
Om bilen står på släp så behövs inte några skyltar, bara regbevisen och ansökan om ursprungskontroll när ni väl är hemma

Citera
2018-02-13, 15:33
Medlem
Så då är det inget ner vi behöver göra än att se till att vi har rätt papper och kvitto på bilen när vi är där. Ja förutom att ställa upp bilen på släpet, eller är det något mer som måste göras i Tyskland?
Citera
2018-02-13, 17:45
Medlem
Nä inget annat än vad som är beskrivet
Citera
2018-02-14, 01:34
Medlem
Okej vad bra, då har jag hängt med så långt. Är det något som personen/firman i tyskland måste göra för att vi ska kunna ta med bilen? Här i Sverige måste vi skicka i en del av den gula lappen vid byte(eller digitalt då). Vad jag verkligen är ute efter är om vi måste vara där på en vardag eller ej. Förlåt om jag tjatar.
Citera
2018-02-14, 09:18
Medlem
Bara du får med alla Regbevis eller Fahrzeugbrief samt en faktura/Kvitto, bilhandlaren behåller evt. skyltar, Transportstyrelsen skickar en blänkare till det tyska bilregistret när bilen är färdigreggad
Citera
2018-02-15, 20:47
Medlem
Då tackar jag så mycket för hjälpen med svar på mina frågor så snabbt!
Citera
2025-09-20, 18:31
Medlem
BlondBimbos avatar
Ursäkta lyftet av den här gamla drygt 5 år gamla tråden men jag har samma fundering som TS. Dvs dra ner till Tyskland och köpa en gammal tyskregistrerad bil. Men jag har några frågor...

1. gäller samma regler i Tyskland som i Sverige dvs, totalvikten på dragbilen inkl släp får vara max 4250 kg. Och att totalvikten på släpet får överstiga dragbilens totalvikt bara inte totalvikten på hela ekipaget överstiger 4250 kg?

2. När man kommer till svenska tullen ska man bara stanna och visa upp de två viktiga tyska registreringsbevisen?

Ett tyskt registreringsbevis består i själva verket av två delar, där Del 1 (Fahrzeugschein/Zulassungsbescheinigung Teil I) är ett dokument som ska finnas i bilen och innehåller detaljer om fordonet, medan Del 2 (Fahrzeugbrief/Zulassungsbescheinigung Teil II) är en värdehandling som bevisar ägarskapet och är nödvändig vid ägarbyte eller skrotning.

Samt naturligtvis kvittot/köpekontraktet på att bilen är betald.

Sedan är det bara att köra hem den oförsäkrade bilen på släpet. Och i nämnd ordning...

*** ansöka om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen (bif de två tyska registreringsbevisen + kvittot på att bilen är betald). Vad kan ursprungskontrollen kosta? Bilen är från 1990-talet eller 2000-talets första årtionde.
*** när jag fått ursprungskontrollen klar... ta en trafikförsäkring
*** registrerinsbesiktiga bilen
*** förhoppnings vara stolt och glad över att fått hem en fin begagnad bil som inte är helt sönderrostad eller nerkörd.
Senast redigerad av BlondBimbo 2025-09-20 kl. 19:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in