Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-11, 22:08
  #1
Medlem
Som titeln lyder, vilka tider sker hastighetskontroller av polisen?

Enligt egen uppfattning verkar de vanligtvis äga rum under dagstid, mellan 7 och 18. Förekommer de ens under nätterna? Dela med er av vad ni vet, eller egen uppfattning.

(För övrigt hittade jag ingen annan tråd som ställer samma fråga)
Citera
2018-02-11, 22:31
  #2
Medlem
Bongomans avatar
När Svensson ska hem från jobbet. Bäst möjlighet att fylla på statskassan under de tiderna. Visst har de kontroller från 7-18 men de är mest intensiva när personer som har indrivningsbar inkomst kör fortast. Det är inte lönsamt att jaga socialbidragstagare.
Citera
2018-02-11, 23:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskaching
Som titeln lyder, vilka tider sker hastighetskontroller av polisen?

Enligt egen uppfattning verkar de vanligtvis äga rum under dagstid, mellan 7 och 18. Förekommer de ens under nätterna? Dela med er av vad ni vet, eller egen uppfattning.

(För övrigt hittade jag ingen annan tråd som ställer samma fråga)

Alla tider på dygnet, året runt. När var hur beror på en drös saker, men de kan alltså göra alla möjliga kontroller alla tider på dygnet.
Citera
2018-02-12, 00:05
  #4
Avstängd
12hoppihagens avatar
De ggr jag trillat dig har det uteslutande varit dagtid, gärna emellan rusningstiderna, går inte att pinnjaga folk när det kryper fram, så laserkontroller har enligt min erfarenhet uteslutande skett 09-14, med en peak runt lunchtid.
Har aldrig sett hastighetskontroller utanför ovan nämnda klockslag, ej heller under dålig väderlek som snö och regn.
Citera
2018-02-12, 00:10
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
De ggr jag trillat dig har det uteslutande varit dagtid, gärna emellan rusningstiderna, går inte att pinnjaga folk när det kryper fram, så laserkontroller har enligt min erfarenhet uteslutande skett 09-14, med en peak runt lunchtid.
Har aldrig sett hastighetskontroller utanför ovan nämnda klockslag, ej heller under dålig väderlek som snö och regn.

På morgonen vid 7-8 vid skolor brukar vara vanligt förekommande. Detta för att bötfälla föräldrar och övriga bilister som inte håller 30. Tja, sedan på eftermiddagen också runt 14-15, när ungarna ska hämtas.

Annars är det svårt att svara generellt på trådens fråga, förutom plåtpoliserna då (kamerorna) som är på dygnet runt med sina fartkontroller..
Citera
2018-02-12, 00:26
  #6
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
När Svensson ska hem från jobbet. Bäst möjlighet att fylla på statskassan under de tiderna. Visst har de kontroller från 7-18 men de är mest intensiva när personer som har indrivningsbar inkomst kör fortast. Det är inte lönsamt att jaga socialbidragstagare.
Hastighetskontroller när Svensson ska till/från jobbet och fyllekontroll runt lunchtid när Ronny vaknat upp och ska åka till parkbänken.
Citera
2018-02-12, 18:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
När Svensson ska hem från jobbet. Bäst möjlighet att fylla på statskassan under de tiderna. Visst har de kontroller från 7-18 men de är mest intensiva när personer som har indrivningsbar inkomst kör fortast. Det är inte lönsamt att jaga socialbidragstagare.
Man kör inte som fortast när man ska hem från jobbet, om man inte slutar väldigt udda tider.
Citera
2018-02-12, 19:38
  #8
Medlem
Jag såg en gång en polisbuss synligt parkerad mitt på en bro över E4 en söndagkväll runt 23.45. Svängde dock själv av vid just denna avfart så vet inte om det var frågan om en hastighetskontroll eller något annat.
Citera
2018-02-12, 23:05
  #9
Medlem
Dagtid är också vanligast enl min erfarenhet - av dom kontroller jag sett och hört folk jag känner rapportera om och dom gånger någon t o m haft oturen att åka fast så har det alltid varit dagtid.

Det är ju förvisso sant det som tidigare skrivit att det körs fortast kvällstid - men det är ändå fler fortkörare dagtid. Dom är ju som tur är inte ute efter "rekorden" - dom tjänar mer pengar på att ta 10 st som kör 10 km/h för fort än 1 st som kör t ex 60 km/h för fort.

Man får ju tänka på att kontrollen i sig påverkar trafiken skitmycket också. Rent statistiskt förekommer nästan alltid fortkörare i överflöd (sett från deras perspektiv) - här är en mätning jag gjorde en fredagsnatt på 80-skyltad motorväg https://youtu.be/Gc7IJN7gBYk?t=213 Den är inte utstickande - det är hur det brukar se ut på den sträckan sen kväll/nattetid (jag har gjort flera mätningar) - vad den snabbaste håller varierar dock rätt stort med slumpen (men nån som kör 150 eller mer kommer det i stort sett alltid efter mindre än 10 min), haha
Därav är det inte heller förvånande att dom som kör lagligt också blir omkörda av fortkörare oftare kvällstid än dagtid, haha.
Men så fort snuten är närvarande saktar alla ner. Folk är uppmärksamma. Jag vet detta då jag också råkat paja några mätningar där jag stått för synlig - folk tror man är en snut på avstånd och bromsar (vilket syns även utan att man behöver kolla på mätningarna). Och snuten syns ju mycket mer med sina västar och fordon dom måste ha för att kunna jaga efter och stoppa bilar. Dessutom syns det ju lång väg om dom stoppar bilar vid en kontroll och alla som kommer efter blir varnade.

I och med det stora antalet som kör för fort så blir det allt som oftast en kedjereaktion också. Dom få gånger jag de facto sett snuten på natten så har det varit att man omotiverat kommer ikapp en massa trafik från att vägen var nästan tom tidigare. Så upptäcker man strax efter att det blinkar blått (då står dom i vägrenen längre fram) eller så upptäcker man efter när man lyckats "stånga sig förbi" ett stort antal sniglar i vänsterfilen osv att det ligger en snutbil och kör några hundra meter längre fram utan blåljus, haha.
Dagtid däremot så är det ju ganska mycket trafik överallt och trafiken går långsammare över lag. Men även i ganska tät trafik kan man ju bitvis överstiga dom sjukt låga hastighetsgränserna och mängder av stressade förare (särskilt kring rusningarna) glömmer lätt bort sig och rullar på 10-20 km/h över gränsen. Då blir det många pinnar - även fast "topparna" inte blir så stora.
__________________
Senast redigerad av C20 2018-02-12 kl. 23:08.
Citera
2018-02-12, 23:42
  #10
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Man kör inte som fortast när man ska hem från jobbet, om man inte slutar väldigt udda tider.

Antar att du inte ska hämta på dagis innan de sätter ut ungen i snön.
Citera
2018-02-12, 23:54
  #11
Medlem
Kalkon77s avatar
Denna fråga kanske är lite off-topic men vet ni om poliserna brukar ha fart kamera på och kollar ens hastighet när man möter dom? Mött polisen flera gånger när jag har kört 10 km/h för fort utan problem.
Citera
2018-02-13, 00:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkon77
Denna fråga kanske är lite off-topic men vet ni om poliserna brukar ha fart kamera på och kollar ens hastighet när man möter dom? Mött polisen flera gånger när jag har kört 10 km/h för fort utan problem.

Nej, snuten har inte sån utrustning här i Sverige. Det är dock tekniskt inte så svårt - det finns sån polisradar vilket används på vissa håll i t ex USA). Jag kan göra det med min radar också (bara det att man får göra uträkningarna manuellt).
Men snuten här har inte tillgång till såna grejer
Dom skulle ioförsig kunna hänga ut genom fönstret på snutbilen och mäta en mötande - sen dra sin egen fart. Men det är inte ett tillåtet sätt att mäta på (svårt att bevisa juridiskt att det utförts på korrekt sätt).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback