Dagtid är också vanligast enl min erfarenhet - av dom kontroller jag sett och hört folk jag känner rapportera om och dom gånger någon t o m haft oturen att åka fast så har det alltid varit dagtid.
Det är ju förvisso sant det som tidigare skrivit att det körs fortast kvällstid - men det är ändå fler fortkörare dagtid. Dom är ju som tur är inte ute efter "rekorden" - dom tjänar mer pengar på att ta 10 st som kör 10 km/h för fort än 1 st som kör t ex 60 km/h för fort.
Man får ju tänka på att kontrollen i sig påverkar trafiken skitmycket också. Rent statistiskt förekommer nästan alltid fortkörare i överflöd (sett från deras perspektiv) - här är en mätning jag gjorde en fredagsnatt på 80-skyltad motorväg
https://youtu.be/Gc7IJN7gBYk?t=213 Den är inte utstickande - det är hur det brukar se ut på den sträckan sen kväll/nattetid (jag har gjort flera mätningar) - vad den snabbaste håller varierar dock rätt stort med slumpen (men nån som kör 150 eller mer kommer det i stort sett alltid efter mindre än 10 min), haha
Därav är det inte heller förvånande att dom som kör lagligt också blir omkörda av fortkörare oftare kvällstid än dagtid, haha.
Men så fort snuten är närvarande saktar alla ner. Folk är uppmärksamma. Jag vet detta då jag också råkat paja några mätningar där jag stått för synlig - folk tror man är en snut på avstånd och bromsar (vilket syns även utan att man behöver kolla på mätningarna). Och snuten syns ju mycket mer med sina västar och fordon dom måste ha för att kunna jaga efter och stoppa bilar. Dessutom syns det ju lång väg om dom stoppar bilar vid en kontroll och alla som kommer efter blir varnade.
I och med det stora antalet som kör för fort så blir det allt som oftast en kedjereaktion också. Dom få gånger jag de facto sett snuten på natten så har det varit att man omotiverat kommer ikapp en massa trafik från att vägen var nästan tom tidigare. Så upptäcker man strax efter att det blinkar blått (då står dom i vägrenen längre fram) eller så upptäcker man efter när man lyckats "stånga sig förbi" ett stort antal sniglar i vänsterfilen osv att det ligger en snutbil och kör några hundra meter längre fram utan blåljus, haha.
Dagtid däremot så är det ju ganska mycket trafik överallt och trafiken går långsammare över lag. Men även i ganska tät trafik kan man ju bitvis överstiga dom sjukt låga hastighetsgränserna och mängder av stressade förare (särskilt kring rusningarna) glömmer lätt bort sig och rullar på 10-20 km/h över gränsen. Då blir det många pinnar - även fast "topparna" inte blir så stora.