Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-02-11, 22:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Den som nödgas först se på priset på varje matvara, besitter inte den friheten.

Det var inte meningen att vara respektlös. Ber om ursäkt om det verkade som de!
Jag själv vet hur det är att vara fattig (student) och äta makaroner och vatten den sista veckan.
Citera
2018-02-14, 23:49
Medlem
Jag brukar jämföra priser. Om det exempelvis är billigare med storpack, så brukar jag köpa det istället. Men bara om jag kan lagra det på ett bra sätt, eller använda det inom rimlig tid. Att köpa köttfärs etc brukar bli billigare om man köper storpack, och det går alltid att frysa in. Det brukar även vara billigare att köpa exempelvis 2 kg socker istället för 1 kg.

Är det ingen skillnad, eller knappt märkbar skillnad, så kan jag välja det billigare alternativet. Exempelvis frysta grönsaker och bär. Annars köper jag frukt och grönt när det är säsong. Inte bara för att det är billigast, utan för att det brukar smaka bättre, ha mer smak och det kan vara bättre kvalitet också.

Sedan finns det saker som är viktigare än priset. Det kvittar nämligen om det är ett bra pris, om det är smaklöst, har dålig kvalitet eller om det är något annat som jag är missnöjd. Så där kan det få kosta vad det vill.
Citera
2018-02-17, 09:53
Medlem
Isnatts avatar
Just att bara köpa fler varor om det är bra pris och att dom går att förvara är viktigt.
Det finns nästan som en myt att det är billigast och bäst att storhandla.
Men om man fyller upp med massa saker som kanske blir dåliga inom en vecka och sen inte ser till att använda upp det innan så sker så är det ju dåligt plus leder till att man slänger varor.
Att köpa 2 gurkor för 15:- när en kostar 9:- kan ju låta lockande men det kräver ju att man äter upp gurkan alternativt lägger in gurka om man vet med sig att man inte kommer använda upp allt.
Citera
2018-02-17, 16:05
Jag köper nästan alltid precis samma mat, jag går snabbt i affären o plockar (när det behövs) i denna ordning;
Glass - Sallad - Hamburgerbröd - (Pepsi MAX) - (Hamburgerdressing) - (Kryddor) - Hamburgerost - Hamburgare - Bacon o till sist cigaretter i kassan.

Sen naturligtvis sånt som behövs; Kaffe, toapapper, tandkräm, tvål, m.m. Samt kattmat o kattsand i mitt fall. Har aldrig nån koll på vad det kostar. Men visst slår jag till om de t.ex. har 2 Pepsi MAX för 25 kr, eller köper ett lager hamburgerost om de är på extrapris om det inte bara gäller en per hushåll.

Jag är inte rik, jag är sjukpensionär, o lägger större delen av pengarna på maten... Men ska nån gång försöka bryta min ätstörning...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in