Citat:
Ursprungligen postat av
Museo12
Cipralex, Cymbalta och Voxra verkar det som att många har god erfarenhet av om man kollar runt i olika forum.
Voxra är väl dock svårare att byta till. Är det Snri?
Cipralex är escitalopram. Första preparatet som hade patent på escitalopram var cipralex om jag inte minns fel och därför kallas escitalopram ofta för cipralex.
Voxra är väl ett NDRI preparat som tar mest på noradrenalinet och lite på dopaminet. Voxra kan ofta öka ångesten och är inget att rekommendera vid ångestproblematik.
Cymbalta är väl ett SNRI och om jag inte minns fel så har det kommit studier att SNRI är något effektivare mot ångestproblematik än SSRI.
Jag hade som sagt nog testat escitalopram (cipralex) upp till max dosen innan SNRI då det har något starkare biverkningar. Escitalopram är väl ganska så effektiv mot ångestproblematik och den SSRI som oftast rekommenderas mot GAD.
Som jag skrivit innan, doseringen är mycket viktig för att få det rätt. Min syster t ex mycket ångest och började med sertralin. Funkade inte så bra tills hon höjde till max dosen och nu mår hon prima. Blev alltid att det funkade ibland men blev fortfarande många ångestfyllda dagar tills hon höjde till 200 mg som är max dosen och nu har hon få dåliga dagar. Men det är såklart inviduellt och du får testa dig fram men oftast rekommenderas det att testa upp till max dosen innan man bytar till ett annat preparat. Men du ska lyssna på din läkare först och främst och inte mixa med dosering hur som helst utan samrådan med hen.
Vad sa läkaren under samtalet?