2018-02-11, 13:01
Medlem
Har i snart 12 år ätit Citalopram 20 mg. Ett tag var jag nere på 10 mg men fick höja. De sista åren tycker jag inte medicinen hjälpt så bra och på min VC ansåg de att det fanns "mordernare" preparat. Jag var lite rädd för att byta pga utsättningssymptom. Jag skulle gissa jag lider av GAD.

Vilka mediciner anses modernare??

Är det bättre att gå till psykiatriker än allmänläkare vid byte av medicin?
Citera
2018-02-11, 16:55
Medlem
Escitalopram är modernare version av citalopram. Den har bara de molykelerna av det aktiva ämnet eller något sånt var det som gör att man får mindre biverkningar ån citalopram tror jag det var. Escitalopram är också den mest potenta SSRI. Tror inte det är så svårt att hoppa från citalopram till escitalopram rakt av. Man brukar säga att citalopram 20 mg motsvarar som 10 mg escitalopram.

Finns väl ingen anledning för dig att äta citalopram istället för escitalopram då escitalopram har samma aktiva ämnen med mindre biverkningar och starkare. Jag hade övervägt att byta till escitalopram om du inte vill prova SNRI som venlafaxin som ska vara något effektivare men med jobbigare biverkningar. Viktigt är det att hitta rätt dos. Du har till exempel inte testat högre än 20 mg av citalopram. Max dosen är 40 mg. Jag hade dock övervägt byta till escitalopram. Hoppa direkt till 10 mg escitalopram och sedan höja med 5 mg ifall det behövs upp till 20 mg.
Citera
2018-02-12, 11:36
Medlem
Tack för svar!

Har fått telefontid hos min läkare nu så kan se om jag kan byta medicin.
Citera
2018-02-13, 21:33
Medlem
Cipralex, Cymbalta och Voxra verkar det som att många har god erfarenhet av om man kollar runt i olika forum.

Voxra är väl dock svårare att byta till. Är det Snri?
Senast redigerad av Museo12 2018-02-13 kl. 22:06.
Citera
2018-02-14, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Museo12
Cipralex, Cymbalta och Voxra verkar det som att många har god erfarenhet av om man kollar runt i olika forum.

Voxra är väl dock svårare att byta till. Är det Snri?

Cipralex är escitalopram. Första preparatet som hade patent på escitalopram var cipralex om jag inte minns fel och därför kallas escitalopram ofta för cipralex.

Voxra är väl ett NDRI preparat som tar mest på noradrenalinet och lite på dopaminet. Voxra kan ofta öka ångesten och är inget att rekommendera vid ångestproblematik.

Cymbalta är väl ett SNRI och om jag inte minns fel så har det kommit studier att SNRI är något effektivare mot ångestproblematik än SSRI.

Jag hade som sagt nog testat escitalopram (cipralex) upp till max dosen innan SNRI då det har något starkare biverkningar. Escitalopram är väl ganska så effektiv mot ångestproblematik och den SSRI som oftast rekommenderas mot GAD.

Som jag skrivit innan, doseringen är mycket viktig för att få det rätt. Min syster t ex mycket ångest och började med sertralin. Funkade inte så bra tills hon höjde till max dosen och nu mår hon prima. Blev alltid att det funkade ibland men blev fortfarande många ångestfyllda dagar tills hon höjde till 200 mg som är max dosen och nu har hon få dåliga dagar. Men det är såklart inviduellt och du får testa dig fram men oftast rekommenderas det att testa upp till max dosen innan man bytar till ett annat preparat. Men du ska lyssna på din läkare först och främst och inte mixa med dosering hur som helst utan samrådan med hen.

Vad sa läkaren under samtalet?
Senast redigerad av IggaN 2018-02-14 kl. 00:17.
Citera
2018-02-14, 17:10
Medlem
Vi hade ett samtal idag och det första han sa var att byta till snri. Sedan diskuterade vi fram och tillbaka och det slutade med att jag fick escitalopram 15 mg som jag kunde byta rakt av med. Sedan skulle vi höras om en månad och utvärdera. Blev det inte bättre då så skulle vi byta till snri. Bytet blev då lite jobbigare med nedtrappning och upptrappning osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in