2018-02-10, 13:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hittar ingen tråd om den här grymma kidnappningen av den lille pojken som kom, och är fortfarande, att bli mycket omskrivet. Finns mycket på engelska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bobby_Greenlease

Är hämtat från bokverket Förbrytarnas övermän, 1957. Kriminalfall från Amerika.

Den 28 september 1953 kidnappades 6-årige Bobby Greenlease. Han var son till ångmiljonären och bilfabrikanten Robert Greenlease i Kansas City, Missouri. Tyvärr slutade inte den här kidnappningen lika lyckligt som kidnappningen av unga fröken Engwall i Gävle tio år senare.

En kvinna kom till pojkens franska skola i Kansas City och utgav sig för att vara en vän till hans familj. Hon lyckades tyvärr lura personalen. Lille Bobby sprang utan tvekan fram till henne och följde med "vännen" i en taxi. Detta var sista gången någon såg Bobby i livet.

Familjen Greenlease begärde $ 600 000 i lösen. Föräldrarna betalade pengarna för att få tillbaka sin lille son oskadd. När detta "kravbrev" skrevs var tyvärr lille Bobby redan död. Han hade skjutits till döds strax efter att han blev bortförd från sin skola.

Misstankarna föll ganska omgående på två personer: 37-årige Carl Austin Hall och 41-åriga Bonnie Brown Headly. Redan på kvällen den 6 oktober 1953 kom de att gripas och erkände både kidnappningen och mordet på 6-åringen.

Båda erhöll dödsstraff den 30 oktober 1953 och kom att avrättas tillsammans i gaskammaren den 18 december 1953. Tog alltså bara ca 2½ månad från det de greps tills de kom att avrättas.

Nedanstående länk innehåller mycket information om denna mycket tragiska händelse:

https://www.fbi.gov/history/famous-cases/greenlease-kidnapping

Citat:

"The final communication between the Greenleases and the kidnappers was a telephone call received at 1:00 a.m. on October 5, 1953 at the Greenlease residence. The kidnappers stated that they had received the $600,000 ransom money and assured the Greenleases that their son was alive and that he would be returned in 24 hours.

Unknown to the family, the kidnappers, Carl Hall and Bonnie Heady, had killed the boy soon after the abduction and buried the body near Heady’s house in St. Joseph, Missouri. Then the two murderers took the ransom money and traveled approximately 380 miles to St. Louis, Missouri."

Citat:

"A telephone call was received at the 11th District, St. Louis Police Department, about 3:30 p.m. on October 6, 1953 from John Oliver Hager, a driver for the Ace Cab Company in St. Louis. His information led to the arrest of Carl Austin Hall (who identified himself as John James Byrne) by officers of the St. Louis Police Department at the Townhouse Hotel in St. Louis during the evening of October 6, 1953. Later that night, he led the officers to an apartment on Arsenal Street in St. Louis where Hall’s girlfriend, Bonnie Emily Heady, was taken into custody."

Någon annan som har läst/hört talats om detta fall tidigare?
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-10 kl. 14:00.
Citera
2018-02-10, 14:12
Medlem
Jag har läst om det för länge sedan. Kidnapparna verkade ha den inställningen, att de inte kände ånger, för "livet var inte värt att leva utan pengar".
När man nu läser Wikipedia, verkar det som att motivet kanske primärt hade varit att tillfoga barnets familj skada - mer än att skaffa pengar?! Undrar om det fanns något gammalt groll bakom? Eller var det bara familjens rikedom, som blev en nagel i ögat? Hur som helst ett meningslöst och ohyggligt mord.

Lite märkligt, att ett missbrukarpar kunde genomföra en så pass förslagen kidnapping.

Omkring hälften av bytet, 300.000 $, återfanns aldrig.
Citera
2018-02-10, 15:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hatet mot familjen Greenlease från Carl Hall.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag har läst om det för länge sedan. Kidnapparna verkade ha den inställningen, att de inte kände ånger, för "livet var inte värt att leva utan pengar".
När man nu läser Wikipedia, verkar det som att motivet kanske primärt hade varit att tillfoga barnets familj skada - mer än att skaffa pengar?! Undrar om det fanns något gammalt groll bakom? Eller var det bara familjens rikedom, som blev en nagel i ögat? Hur som helst ett meningslöst och ohyggligt mord.

Lite märkligt, att ett missbrukarpar kunde genomföra en så pass förslagen kidnapping.

Omkring hälften av bytet, 300.000 $, återfanns aldrig.

Jag fick också den känslan. Åtminstone från Carl Halls sida. Han verkar ha hatat den rika familjen Greenlease. Hall hade ju tjänstgjort tillsammans med Bobby Greenleases betydligt äldre halvbror i det militära ca 20 år innan kidnappningen. Det verkar som om Hall under alla dessa är hade velat "ge igen" på familjen Greenlease av någon anledning. Kanske var det ren skär avundsjuka över deras stora förmögenhet?

Ett verkligen totalt meningslöst och grymt mord.

Har också funderat över var någonstans dessa $ 312 000 tog vägen? Någon eller några lade nog beslag på detta belopp.
Citera
2018-02-10, 17:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Youtube.

Inslag på 52 sekunder från 1953 med mindre trevliga inslag publicerat den 13 april 2014:

Kidnappers Held For Greenlease Murder (1953).

Ytterligare intressant inslag publicerat den 10 januari 2018.

The Bobby Greenlease kidnapping and murder sites then and now!

Man börjar ju verkligen fundera över om det enbart var pengar den här kidnappningen handlade om? 30 minuter efter att pojken förts bort så sköt Carl Hall ihjäl honom i huvudet.

Intressant vad som framkom om Carl Hall själv. Han kom också från en rik familj även om det inte kunde mätas med Greenlease förmögenhet. Hans far var advokat och när hans mor avled så ärvde Hall ca $ 300 000 - i den tidens värde. Han spenderade pengarna snabbt. Både han och Bonnie var alkoholister och var ibland så fulla att de inte kunde gå.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-10 kl. 17:50.
Citera
2018-02-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag fick också den känslan. Åtminstone från Carl Halls sida. Han verkar ha hatat den rika familjen Greenlease. Hall hade ju tjänstgjort tillsammans med Bobby Greenleases betydligt äldre halvbror i det militära ca 20 år innan kidnappningen. Det verkar som om Hall under alla dessa är hade velat "ge igen" på familjen Greenlease av någon anledning. Kanske var det ren skär avundsjuka över deras stora förmögenhet?

Ett verkligen totalt meningslöst och grymt mord.

Har också funderat över var någonstans dessa $ 312 000 tog vägen? Någon eller några lade nog beslag på detta belopp.

Nej, jag tror motivet var till övervägande delen att tillfoga familjen skada. Pengarna hade underordnad betydelse - något jag varit inne på från början här. En gissning är, att den adopterade brodern till Greenlease, som gjort militärtjänsten 20 år tidigare tillsammans med Carl, utsatt Carl för någon form av allvarliga kränkningar. Att detta sedan - oss hitintills veterligt - inte framkommit i rättssammanhang, är helt naturligt. Nu spekulerar jag, men jag kan inte tro på ren avundsjuka, särskilt inte när du i annat inlägg nämnt att Carl själv kom från en välbärgad familj.
Citera
2018-02-10, 18:22
Medlem
Citat:
Nej, jag tror motivet var till övervägande delen att tillfoga familjen skada. Pengarna hade underordnad betydelse - något jag varit inne på från början här. En gissning är, att den adopterade brodern till Greenlease, som gjort militärtjänsten 20 år tidigare tillsammans med Carl, utsatt Carl för någon form av allvarliga kränkningar. Att detta sedan - oss hitintills veterligt - inte framkommit i rättssammanhang, är helt naturligt. Nu spekulerar jag, men jag kan inte tro på ren avundsjuka, särskilt inte när du i annat inlägg nämnt att Carl själv kom från en välbärgad familj.
Din teori är intressant och penalism, är ju inte helt ovanligt inom försvaret. Kan säkert vara något gammalt groll som låg bakom.
Citera
2018-02-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Din teori är intressant och penalism, är ju inte helt ovanligt inom försvaret. Kan säkert vara något gammalt groll som låg bakom.

Jag tror det handlar om mycket allvarliga kränkningar, av sådan karaktär att Carl aldrig kunnat yppa det offentligt. Man kan ju tycka, att då hade det räckt för Carl att skaffa en pistol och skjuta den som kränkt. Men antagligen var det angeläget för Carl att kamouflera sina egentliga motiv - därav kidnappningen och barnamordet och lösensumman.
Citera
2018-02-10, 19:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett rått och mycket vidrigt mord.

Citat:

Jag tror att det var en blandning. När Hall hade förslösat sitt arv och stod mer eller mindre på bar backe kom han att tänka på den rika familjen Greenlease. Den äldre adopterade sonen kom att spela in utan att han själv visste om det.

Vi vet inte vad som hände mellan Paul Greenlease (1917-1964) och Carl Hall 20 år tidigare men den senare verkar ha hatat, eller åtminstone tyckt mycket illa om denna familj. Bara att han sköt ihjäl Bobby 30 min efter att han hade blivit bortförd från sin skola tycker jag säger mycket. Pojken hade också blivit misshandlad av Hall innan.

Carl Hall var inte 37 år när han avrättades utan 34 år. Det går att se i den andra länken att han levde mellan åren 1919-1953.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-10 kl. 20:08.
Citera
2018-02-10, 21:52
Medlem
Citat:
Jag tror det handlar om mycket allvarliga kränkningar, av sådan karaktär att Carl aldrig kunnat yppa det offentligt. Man kan ju tycka, att då hade det räckt för Carl att skaffa en pistol och skjuta den som kränkt. Men antagligen var det angeläget för Carl att kamouflera sina egentliga motiv - därav kidnappningen och barnamordet och lösensumman.
Jag kan föreställa mig att om kidnappningen var en hämnd, så var avsikten att ställa till med största möjliga skada. Kanske barnafaderns bror inte hade barn, då slog man till mot den som hade det. Att mista ett barn är ett väldigt hårt slag. Men bara en teori.
Citera
2018-02-10, 22:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket grymt mord.

https://www.ranker.com/list/kidnapping-murder-bobby-greenlease/amandasedlakhevener

Citat:

"Greenlease was killed in a vacant field in Overland Park, Kansas, by kidnappers who had no plans to take him back to his family alive. At first, Hall pulled a rope around the six-year-old's neck, trying to asphyxiate him. However, the rope wasn't long enough. Hall then punched the young Greenlease several times in the head before he shoved the child to the ground and shot him to death. Greanlease was dead within 30 minutes of being kidnapped."

Stackars stackars pojke vad han måste ha lidit i händerna på Hall. Vilken dödsångest måste han inte ha haft.

Den alkoholiserade Carl Hall förtjänade det kapitala straffet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-10 kl. 22:20.
Citera
2018-02-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror att det var en blandning. När Hall hade förslösat sitt arv och stod mer eller mindre på bar backe kom han att tänka på den rika familjen Greenlease. Den äldre adopterade sonen kom att spela in utan att han själv visste om det.

Vi vet inte vad som hände mellan Paul Greenlease (1917-1964) och Carl Hall 20 år tidigare men den senare verkar ha hatat, eller åtminstone tyckt mycket illa om denna familj. Bara att han sköt ihjäl Bobby 30 min efter att han hade blivit bortförd från sin skola tycker jag säger mycket. Pojken hade också blivit misshandlad av Hall innan.

Carl Hall var inte 37 år när han avrättades utan 34 år. Det går att se i den andra länken att han levde mellan åren 1919-1953.

Ja, någonting hemskt torde Carl ha utsatts för ca 20 år tidigare. Naturligtvis rättfärdigar det inte ett barnamord, men jag tror man bör nysta där, om man vill få svar på den intressanta frågan "Varför kunde detta hemska inträffa?".
TILLÄGG: Det var väl inte egentlig militärtjänst de gjort 20 år tidigare, då Carl och Paul ännu var för unga, utan antagligen en kadettskola eller liknande de gått på.
Senast redigerad av dubbelbottnad 2018-02-10 kl. 22:25. Anledning: tillägg
Citera
2018-02-10, 22:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kom för alltid att drabba familjen Greenlease.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jag kan föreställa mig att om kidnappningen var en hämnd, så var avsikten att ställa till med största möjliga skada. Kanske barnafaderns bror inte hade barn, då slog man till mot den som hade det. Att mista ett barn är ett väldigt hårt slag. Men bara en teori.

Det kan vara fullt möjligt.

Egentligen hade kidnapparparet först tänkt att kidnappa "Bobbys" syster född 1941. Detta förkastades därför att hon var större och säkerligen starkare. Därför fick det bli sexåringen istället för han kunde inte kämpa emot.

"Bobby" Greenlease grymma och totalt meningslösa död kom för alltid att drabba familjen. Hans syster kom att avlida endast 43 år gammal. Vet inte om hon i sin tur hade barn?

Däremot blev "Bobbys" mamma och pappa gamla. Fadern blev 87 år och modern avled 48 år efter att sonen mördades i en ålder av 92 år.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-10 kl. 22:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in