Citat:
Ursprungligen postat av
okok1
Jag ser inte problemet i att kriminella skjuter ihjäl varandra. De väljer självmant att gå med i dessa miljöer och de vet riskerna. Är det något att bry sig om? Om det är 5 av dem som dör varje år eller 500 tycker jag är en marginell företeelse.
Problemet är att de skjuter på hela byggnader där vanliga civila, barn som vuxna, finns. De verkar skjuta på fel personer ibland också (tandläkaren i Malmö t.ex.) och skiten sprider sig ner i åldrarna så att folk som är nära nog precis könsmogna blir skjutna för skitsaker.
De slukar enorma resurser hos polisen och det finns fall där utpekade våldtäktsmän går utan utredning eftersom polisen enligt egen utsago säger att de måste utreda viktigare brott. Fundera på hur mycket resurser de har att lägga på om din kompis blir spöad på vägen hem från krogen eller om du får inbrott i ditt hem, om de inte har resurser för våldtäkter. Även hos sjukvården slösar de resurser och polisen fått titt som tätt vakta akutintagen på flera sjukhus i landet. De flesta akutintag har väktare eller OVs som är där på 24/7 eller på kvällar... det fanns inte när jag var liten.
Människor vågar inte längre anmäla saker eftersom gangstrarna stort våldskapital och polisen inga resurser att skydda vanliga människor.
Att tro att de bara skjuter varandra och sen är det klart är att vara otroligt naiv. De kostar samhället enormt mycket i form av pengar och oro och det här sprider sig till mindre och mindre orter. Det är inte längre Malmö, Rinkeby och såna orter som har problem... det händer i Växjö, Gävle, Ronneby, Helsingborg m.fl.