2006-01-26, 10:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie Floyd
Om man bor i hus med eget värme system så är det en fördel att tanka på vatten efter en "större" luftning, tills man får rätt bar,alltså trycket man ska ha för att vattnet ska nå upp till högsta punkten.Annars kan det gå som det gjorde för min granne.Han brände upp pannan:innocent

Vi har autopåfyllning, dvs en ventil som fyller på om trycket understiger en viss nivå.
Citera
2006-01-26, 14:29
Medlem
Om du bor högst upp kan du behöva lufta elementen annars skall du GE FAN i att lufta. Den vanligaste anledningen till att elementen är kalla är att termostaten slagit ifrån det vill säga att rummet är så varmt det kan bli med den termostaten. Om folk kunde skaffa en termometer som de kunde titta på istället för att känna på elementen. Om termostaten är inställd på 24 grader, när temperaturen uppnåtts är rummet 24 grader och då blir elementet kallt. Då kan du lufta till fan hämtar hem dig du får inte varmare det enda som händer är att vattnet tar slut i systemet och att de som bor högst upp får det kallt eftersom vattnet tar slut i systemet. Det enda du kan göra är att ta på en tröja eller byt termostater men ge fan i att smålufta elementen. Elementen behöver luftas när det bubblar om dem.
Citera
2006-01-26, 17:48
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
...
Vill bara påpeka att vi bor i villa. När elementet "luftades" på en halv hink vatten drabbade det med andra ord bara oss
Men vad du menar är väl att man ska lufta om det är luft. Och att luft låter? Inte fortsätta lufta om det är vatten. Right?
Citera
2006-10-31, 14:08
Medlem
Jag lufta mina element i morse och det kom en del luft med smutsigtvatten därtill. Efter en 2 liters töming på varje element så invänta jag värme, men nu kl 13:00 va dom alla jätte kalla? (igen) Det kom lite värme i början, men det va allt. Kanske ska tömma dom på nya 2 liter?
Citera
2006-10-31, 14:15
Medlem
buffalos avatar
En gång när jag skulle lufta elementen så hade jag bara en skiftnyckel, så jag lossade bultarna istället, vilket resulterar i att bulten på ett element lossnar helt, och svart vatten sprutar ut ur elementet. Jag fick panik och försökte få fast bulten så snabbt som möjligt för att inte orsaka tryckfall i systemet.

Såhär i efterhand är jag glad att vattnet inte var särskilt varmt, för då hade jag aldrig fixat det, utan haft ett element som tömde hela husets värmesstem på vatten. Jag bor i lägenhet skall tilläggas.
Citera
2006-10-31, 16:58
Medlem
ollebulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystal
Jag lufta mina element i morse och det kom en del luft med smutsigtvatten därtill. Efter en 2 liters töming på varje element så invänta jag värme, men nu kl 13:00 va dom alla jätte kalla? (igen) Det kom lite värme i början, men det va allt. Kanske ska tömma dom på nya 2 liter?

Gör inte det om du inte bor i en villa eller på något sätt har tillgång till apparatrummet. Folk i allmänhet brukar lustigt nog få för sig att man måste lufta elementen regelbundet för att värmen ska funka. Så här är det: I ett väl fungerande inte läckande system med antingen expansionskärl på vind eller tryckkärl med pump som är fulla med vatten behövs ingen avluftning överhuvudtaget. Elementen kan vara kalla men det beror oftast inte på luft, men istället på att termostaten i rummet har slagit av eller utegivaren till automatiken i app. rummet visar att utetemperaturen är så hög att värme inte körs ut i systemet.
Tänk om alla hyresgäster i ett hus får för sig att greja lite själva och luftar alla sina element, tömmer expansionskärlet som en följd av allt spillvatten och lägenheterna i översta våningen får problem på riktigt. Låt istället fastighetsägaren sköta den biten som har nycklar och koll på de tekniska utrymmena.
Citera
2006-10-31, 17:12
Medlem
En relaterad fråga: Varför är alla element "felkopplade"?

Vattnet leds in i överkanten och rinner nedåt. Om det var tvärtom, in där nere och ut där uppe, så skulle de alltid vara vattenfyllda. Eller? För övrigt, diverse grums och slam kan ju täppa till i nederkant, men om flödet går uppåt så är det inget problem.
Citera
2006-10-31, 18:18
Medlem
ollebulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
En relaterad fråga: Varför är alla element "felkopplade"?

Vattnet leds in i överkanten och rinner nedåt. Om det var tvärtom, in där nere och ut där uppe, så skulle de alltid vara vattenfyllda. Eller? För övrigt, diverse grums och slam kan ju täppa till i nederkant, men om flödet går uppåt så är det inget problem.

Öhh. de är vattenfyllda....orkar egentligen inte kommentera men gör ett försök.

Ett element jobbar ju inte enligt den principen du verkar tro, som ett badkar man fyller med vatten och när det är fullt, rinner det över kanten ner i golvbrunnen.

Ett tvårörs värmesystem är konstruerat med en fram- och returledning. Det förvärmda vattnet (från apparatrummet) leds till lägenheter först via stamledningar, som sedan delar sig på varje våningsplan till varje element. Därefter kommer framledningen fram till elementet där antingen en termostat eller ett vanligt vred sitter kopplat "innan" elementet. Är termostaten "på pumpas det varma vattnet in i elementet, kyls av (detta är den värmen som strålar in i ditt rum) och återvänder till apparatrummet där det värms upp igen i en värmeväxlare som i många fall är kopplad till fjärrvärmen. Sedan körs det återuppvärmda vattnet ut i systemet igen och processen fortsätter. På framledningen brukar det i apparatrummet sitta en cirkulationspump.
Före och efter pumpen sitter en mätare (kommer faan inte på vad den heter), som mäter trycket innan och efter pumpen (trycket är högre efter pumpen = pumpen är igång). Detta mäts i mvp som betyder metervattenpelare. Om vi säger att vi har ett hus med 3 våningar + vind (där expansionskärlet sitter) och varje våning är 3 m hög, så blir huset ca 12-13 meter högt. För att systemet ska fungera och expansionskärlet ska ha vatten så bör trycket på den tidigare nämnda mätaren ligga på ca 12 mvp, annars blir det luft i systemet............pust.

Lite halvknackig förklaring men principen är ungefär sådan.
Citera
2006-10-31, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollebull
Öhh. de är vattenfyllda....
Jo, förutom när de inte är det och kräver avluftning.

Alltså, tänk att fram- och returledning byter plats. Termostaten hamnar då vid golvet, det kan vara en nackdel. I övrigt bara fördelar?
Citera
2006-10-31, 19:43
Medlem
ollebulls avatar
Citat:
Jo, förutom när de inte är det och kräver avluftning.

Alltså, tänk att fram- och returledning byter plats. Termostaten hamnar då vid golvet, det kan vara en nackdel. I övrigt bara fördelar?

Varför skulle fram- och returledningen byta plats? Om då framledningsvattnet skulle komma in "där nere", skulle luften försvinna då?

Det kan vara, som jag skrivit tidigare, vara jävligt svårt att bli av med luften i ett värmesystem. Det brukar funka med automatiska avluftare som placeras högst upp i systemet, kanske 1 per värmestam. Nackdelen är att de kan hänga sig i öppet läge, vattnet i elementen är som bekant inte speciellt rent.
Citera
2006-11-01, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollebull
Varför skulle fram- och returledningen byta plats? Om då framledningsvattnet skulle komma in "där nere", skulle luften försvinna då?
...
Ja, elementet borde bli luftfritt, men det nedåtgående röret som leder ut
skulle kunna bli delvis luftfyllt. Du, förmodar jag, har sett åtskilliga
värmesystem; har du aldrig sett något liknande? Flödar det alltid uppifrån?
Citera
2006-11-01, 10:05
Medlem
ollebulls avatar
Citat:
Ja, elementet borde bli luftfritt, men det nedåtgående röret som leder ut skulle kunna bli delvis luftfyllt.

Eftersom luft är lättare än vatten så letar luften sig förr eller senare längst upp i systemen, alltså lägenheter i de översta våningarna. Därefter kan inte luften ta sig någonstans, cirkulationen stannar och elementet blir kallt. Inte så konstigt eller hur?

Citat:
Flödar det alltid uppifrån?

Även där en naturlag. Detta är bara min teori, men värme stiger och kyla sjunker, varmt vatten ovanifrån som kyls av och sjunker för att hjälpa cirkulationen i systemet. Element har i regel högre temperatur längst upp. Inte mycket men några graders skillnad bör det ju vara.

Testa och känn på rören till ett element. Framledningen ska vara varmare än returen och är det så har du värmeavgivning till rummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in