2018-02-09, 08:42
Medlem
Vilka är de bästa argumenten för och emot vinster i välfärden?
Vad tycker kristdemokraterna om detta?
Citera
2018-02-09, 09:18
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mozerfokar
Vilka är de bästa argumenten för och emot vinster i välfärden?
Vad tycker kristdemokraterna om detta?
Om jag säljer pennor till sjukhus gör jag vinst inom välfärdssektorn.

Det är knepigt att man får göra hur mycket vinst som helst i andra och tredje led men fy vad hemskt det är att göra det i första.

Alla vinster, om de genereras på lika villkor är bara bevis på det allmännas oförmåga att effektivisera.
I annat fall är det de orättvisa villkoren som måste åtgärdas.
Citera
2018-02-13, 11:46
Medlem
Varför inte mejla Kristdemokraterna?

Det "bästa" argumentet emot vinster i välfärden är att det är och ska förbli "allas pengar" som betalas till den private vårdgivaren som sätter sin egen och sin familjs ekonomi på spel när hon bidrar med ett privat alternativ. Det är fult att tjäna pengar på sjukvård enligt det svenska kommunisttänket, men för läkemedelsbolag går det bra att tjäna hur mycket som helst...
Citera
2018-03-29, 11:11
Medlem
Det finns inga argument för det måste jag säga. Den enda anledningen till att vänstern försöker förbjuda skolorna är pågrund av att de är avundsjuka jävlar som inte tycker om när det går bra för oss andra kapitalister.

Jag gick själv i Engelska skolan och en kommunal skola under min grundskoletid. Det var extremt mycket bättre i den engelska skolan där jag vet att lärarna tjänar mer, det finns bättre hjälp, lokaler, mat och FRAMFÖRALLT så hadde jag en jävligt bra utbildning som inte många 15 åringar hadde.
Citera
2018-03-29, 16:19
Medlem
EnGodForlorares avatar
Argument mot:

Det offentliga kan och får inte konkurrera på lika villkor med det privata. Ponera att du har två operationstyper A och B. A är billig att utföra vilket gör att en privat vårdsäljare kan tjäna pengar på den till landstinget. B är jättedyr och det finns inga pengar att tjäna.

En rationell privat vårdsäljare kommer därför att bara erbjuda operation A och tjäna jättemycket pengar.

Ett offentligt sjukhus är tvunget att erbjuda både operation A och B till patienterna. De får inte "ta bort B ur sortimentet" för då kan folk som inte får den operationen dö.

På så sätt konkurrerar inte offentlig sjukvård på samma villkor som privat. Det samma gäller den kommunala skolan. De måste erbjuda plats åt dyra, olönsamma elever med downs syndrom och andra mentala handikapp. Friskolorna kan neka dem plats och bara ta in de duktigaste eleverna som garanterar dem mest i vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in