2018-03-28, 14:12
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja det är intressanta tider. Jag köper mer Sverige nu tycker det känns mindre övervärderat liksom speciellt nu när OMX är under 1.500. Dow känns mer hypat

Inte bara ni. Blackrock ökade nyss sitt innehav i Electrolux med 0,61 procentenheter.

Fina och stabila svenska bolag är undervärderade atm.
Citera
2018-03-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ok, gissar att du läst detta i någon tidning eller något då.

I vilket fall, den dubbla toppen på sp 500 visar att den andra toppen faktiskt är högre än den första.
Titta på chartet och ignorera toppen i slutet av januari.

Formationen konfirmeras när kursen går under ”C” vilket är botten i dalen mellan topparna.
Dubbla toppar brukar ses i fyra steg och sedan är formationen överspelad, A,B,C,D alltså. D brukar inte innebära väldigt mycket lägre nivåer rent statistiskt men alla björnars våta dröm är väl att det med dunder och brak ska gå rakt ner genom MA 200.

Om man ändå pratar järtecken.. borde inte SP upp och täcka gapet runt 2850? En del är av den den fasta övertygelsen att gap alltid täcks.
Du verkar ha satt dig in i TA mer än i "någon tidning". Varför ska vi ignorera toppen den 26 januari?
Citera
2018-03-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Du verkar ha satt dig in i TA mer än i "någon tidning". Varför ska vi ignorera toppen den 26 januari?

Menade bara att man ska ignorera den i diskussionen om den omtalade dubbeltoppen, den toppen har helt enkelt inte med formationen att göra. Kanske var otydlig där.

Det är lätt hänt att någon eller flera röster säger att det finns en topp och sen en annan som är lägre och det betyder fara och färde. Jag har sett att det nämnts på flera ställen och det har påpekats att den andra toppen är just lägre som om det vore ett järtecken eller vad man väljer att kalla det.
Sensationslystnad kallar jag det.

I min bok så är höjden (högre eller lägre) på den andra toppen inte så väldans intressant men i detta fallet är den faktiskt högre.
Utseendet kan däremot skifta och därför brukar man säga att det finns fyra olika ”varianter” av dubbeltoppar, träffsäkerheten skiljer sig åt något här.

Kort sagt, A är utgångspunkten för formationen, B är första toppen, C är dalen och D är normalisering. A och D brukar ligga relativt nära varandra i nivå.

I mina ögon är formationen död nu.
Citera
2018-03-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Menade bara att man ska ignorera den i diskussionen om den omtalade dubbeltoppen, den toppen har helt enkelt inte med formationen att göra. Kanske var otydlig där.
OK, ja tiden får väl utvisa. Men om vi lämnar dubbeltoppen i sopcontainern, vad tror du om indexen går under 200 dagars MA? Just nu verkar det som S&P:en ligger och touchar den på ovansidan.

Ligger neutral just nu men funderar på att gå kort om det fortsätter med den senaste tidens trend.
Citera
2018-03-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
OK, ja tiden får väl utvisa. Men om vi lämnar dubbeltoppen i sopcontainern, vad tror du om indexen går under 200 dagars MA? Just nu verkar det som S&P:en ligger och touchar den på ovansidan.

Ligger neutral just nu men funderar på att gå kort om det fortsätter med den senaste tidens trend.

Det är alltid negativt att bryta trendlinjer och MA 200 är ju en rätt tung sådan eftersom många tittar på den.

Själv går jag sällan kort öht, det är lättare att springa med ryggen i vinden helt enkelt, och jag skulle inte göra det enbart för några enstaka stängningar under MA 200.
Jag tycker att det i debatten finns en grov förenkling i hur man ska agera kring just den linjen.
Citera
2018-03-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Inte bara ni. Blackrock ökade nyss sitt innehav i Electrolux med 0,61 procentenheter.

Fina och stabila svenska bolag är undervärderade atm.

Ja lite så, köper hellre OMX för under 1500 än Dow för ca 24-25k iaf
Citera
2018-03-31, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja det är intressanta tider. Jag köper mer Sverige nu tycker det känns mindre övervärderat liksom speciellt nu när OMX är under 1.500. Dow känns mer hypat
Håller med. USA är alldeles för högt värderat. Särskilt med tanke på att de inte ens har råd att driva runt statsapparaten. Detta kommer behöva tas om hand, och då går det inte att bjussa med båda händerna.
Och att i ett sådant läge ha en president (känns fortfarande fel att kalla honom det) som vill lägga miljarder av dollars på en mur hjälper ju inte upp situationen.
Nej Sverige har bättre värdering och den försvagade kronan borde när som helst visa näring till våra stora exportföretag
Citera
2018-04-02, 17:48
Medlem
Valfrids avatar
Jag tror att vi har ett bra köpläge på börsen. När alla är påväg till livbåtarna brukar det kunna bli tvärtom enligt min erfarenhet. Lock&Load
Citera
2018-04-02, 20:03
Bannlyst
Ser ut som vi får mina 22400 i veckan. 😃
Senast redigerad av goldcashier 2018-04-02 kl. 20:59.
Citera
2018-05-29, 20:52
Medlem
Centauris avatar
Någon som kan förklara varför politisk oro i Italien påverkar japanska, nordiska och amerikanska börser så här pass mycket?

Är det här sista smällen före en större recession?
Citera
2018-05-29, 21:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Någon som kan förklara varför politisk oro i Italien påverkar japanska, nordiska och amerikanska börser så här pass mycket?

Är det här sista smällen före en större recession?

För att det underminerar hela E.U. och tilliten till det.
Italien är dessutom E.Us tredje största ekonomi.

Innan var det Storbritannien som gick ut, går Italien ut nu så riskerar andra länder att följa efter.
Citera
2018-07-10, 11:49
Medlem
Är kraschen snart här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här