2018-02-06, 23:12
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Njae, "trickle down economy" är en myt som inte fungerade när idioten Reagan körde samma sak. Skattesänkningar går till aktieägarna i första hand och inte till folket. Nu har vi en likadan idiot i Vita Huset och det kommer inte att fungera nu heller. Löneökningarna beror på begynnande arbetskraftbrist som brukar uppstå när arbetslösheten sjunker tillräckligt mycket.

Skattesänkningarna för privatpersoner i USA är tidsbegränsad dessutom.

Om fackföreningarna ser att företaget vinst gått upp 20% senaste året kan de bli rätt påstridiga att löneökningen skall vara %5 istället för 2%. Sedan har de Amerikanska skattesänkningarna fått företag att flytta hem jobb.
Citera
2018-02-07, 06:03
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Lycka till.

Vad är syftet? Att försöka matcha och sitta och försöka pricka botten är fullständigt omöjligt och bevisas gång på gång.... På gång... På gång. Månadssparande på 20.000 per månad varje månad den 25:e och ingenting annat.
Citera
2018-02-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag avsåg Nobelpriset i ekonomi, det kanske är bekant. "Skatt" använder jag förenklat till att mena pengar staten tar från dig, ibland är det meningsfullt att diskutera om något ska kallas "skatt" eller "avgift" till exempel, men oftast inte.
Nobel ansåg att ekonomi var en pseudovetenskap så när riksbanken instiftade ett pris i hans minne så lär han roterat i sin grav. Det finns alltså inget nobelpris i ekonomi.
Citera
2018-02-07, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Vad är syftet? Att försöka matcha och sitta och försöka pricka botten är fullständigt omöjligt och bevisas gång på gång.... På gång... På gång. Månadssparande på 20.000 per månad varje månad den 25:e och ingenting annat.
Ja, håller fullständigt med. Som småsparare har man ju tid som en resurs. Bästa är ju att utnyttja den.
Citera
2018-02-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Ja, håller fullständigt med. Som småsparare har man ju tid som en resurs. Bästa är ju att utnyttja den.

Ja tiden är ju bland det viktigaste vi har, efter inkomst
Citera
2018-02-07, 16:56
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Vad är syftet?
Mitt syfte? Att önska herr CardinalSin lycka till med att tajma marknaden.

Jag själv ligger 100% i bred index, jag behöver ingen lycka till.
Citera
2018-02-07, 16:57
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja tiden är ju bland det viktigaste vi har, efter inkomst
Jag påstår att tiden är viktigare än inkomst.

Men det är bara vad jag tycker.

Särskilt nu när jag har 100% tid och 0% inkomst.
Citera
2018-02-07, 17:08
Medlem
Citat:

Det förstår jag

hur många års levnadskostnader har du i räntor? Antar det är det du skulle leva på om börsen skulle rasa? Man vill ju inte ta ut massa när fonderna är 50%- och man precis slutat slava
Citera
2018-02-07, 17:37
Medlem
Citat:

Hur var dina tankar där? Menar du måste garanterat tänk på en krach skulle kunna komma väldigt snart. Oavsett om blir 2018 eller enstaka år senare.

Sedan hänger tid och inkomst ihop, om man skulle haft 0 tillgångar så är tid ett problem för varje dag i tid kostar pengar att leva. Men åt andra håller är mer tid mer möjlighet lösa problem.

Så beroende vilken start man har så är antingen tiden något bra eller negativt.

Samma sak flera år nedgång skulle varit negativt för dina placeringar du redan har idag. Alla fall om du inte har ny inkomst fylla på med nya bättre investeringar i botten.

Bara nyfiken varför 2018 blev år du valde chansa 100%
Citera
2018-02-07, 18:26
Medlem
Citat:

Det är inte så lämpligt att skicka in så mycket på ett bräde. Självklart ska större månadssparande spridas ut på flera inbetalningar. 2-3 inbetalningar per månad är betydligt bättre.
Citera
2018-02-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Hur var dina tankar där? Menar du måste garanterat tänk på en krach skulle kunna komma väldigt snart. Oavsett om blir 2018 eller enstaka år senare.

Sedan hänger tid och inkomst ihop, om man skulle haft 0 tillgångar så är tid ett problem för varje dag i tid kostar pengar att leva. Men åt andra håller är mer tid mer möjlighet lösa problem.

Så beroende vilken start man har så är antingen tiden något bra eller negativt.

Samma sak flera år nedgång skulle varit negativt för dina placeringar du redan har idag. Alla fall om du inte har ny inkomst fylla på med nya bättre investeringar i botten.

Bara nyfiken varför 2018 blev år du valde chansa 100%
Tycker också det var rätt vågat att sluta just nu, jag hade inte vågat utan velat fortsätta jobba tills nästa börskrasch är över, och pumpat in lönen i nedgången.

Hade det inte blivit någon krasch på flera år kanske jag inte hade orkat vänta på den men då har flera hundratusen extra kommit in på börsen i alla fall

Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Det är inte så lämpligt att skicka in så mycket på ett bräde. Självklart ska större månadssparande spridas ut på flera inbetalningar. 2-3 inbetalningar per månad är betydligt bättre.

Lol 20k på ett bräde mkt? Ja allt är ju relativt
Citera
2018-02-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori

20k är inte mycket pengar och om man har som mål trycka in 20k varje månad oavsett hur börsen går spelar det ingen roll.

För lika stor risk blivit dyrare i slutet av månad som blivit billigare. Eller i regel större risk ökat mer än minskat. Även långsiktigt kommer det inte påverka något.

Enda som faktiskt påverkar är hur du sprider din månadinvestering. Så investerar man endast i en sak tar man större risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in