Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-04, 23:09
Medlem
Som topic.

Eftersom skatteverket nu vill beskatta kryptovalutor, så bör man rimligtvis få göra avdrag för inköpt hårdvara vid utbrytning av kryptovalutor?

Jag köpte 3st 1080TI förra året, men säg att jag körde wallets på HDDn och den kraschade, då har jag bara gått minus på hela affären och bör således få dra av det på min inkomstdeklaration.

Diskussion: Vad skulle SKV säga om detta?
Citera
2018-02-04, 23:16
Medlem
Samt hur beskattas mining, vilka avdrag får man göra? och hur mycket?
Citera
2018-02-04, 23:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytandekycklingen
Som topic.

Eftersom skatteverket nu vill beskatta kryptovalutor, så bör man rimligtvis få göra avdrag för inköpt hårdvara vid utbrytning av kryptovalutor?

Jag köpte 3st 1080TI förra året, men säg att jag körde wallets på HDDn och den kraschade, då har jag bara gått minus på hela affären och bör således få dra av det på min inkomstdeklaration.

Schablonavdraget på 20% av försäljningsintäkten borde du i alla fall få.
Citera
2018-02-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Schablonavdraget på 20% av försäljningsintäkten borde du i alla fall få.
Givetvis brändes samtliga kort upp och kasserades, så det blev ingen försäljning.
Citera
2018-02-04, 23:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Givetvis brändes samtliga kort upp och kasserades, så det blev ingen försäljning.

Då får du ingen intäkt heller du behöver skatta för. Ta ut nya kort på garantin, alternativt kolla din hemförsäkring. Får du ut nya kort på garantin/försäkringen, lägg dom på Blocket..
Citera
2018-02-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då får du ingen intäkt heller du behöver skatta för. Ta ut nya kort på garantin, alternativt kolla din hemförsäkring. Får du ut nya kort på garantin/försäkringen, lägg dom på Blocket..
Det jag menar är att korten köptes in för att bryta kryptovalutor, sedan gick det givetvis sönder och detta bör man kunna dra av på deklarationen?
Citera
2018-02-04, 23:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det jag menar är att korten köptes in för att bryta kryptovalutor, sedan gick det givetvis sönder och detta bör man kunna dra av på deklarationen?

Rätt säker på att det inte medges, då det är ditt lösöre som gått sönder. Lösöre får man aldrig dra av, såvida du inte mineade i bolagsform?
Citera
2018-02-04, 23:54
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Som topic.

Allt står här, tydligt och lättförstått. https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
Citera
2018-02-05, 08:26
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Som topic.

Nej. Du får göra avdrag för diskkostnaden. Inte informationen på den. Dessutom får du då endast använda disken för mining, ingen privat data på den.

Vidare så får en privatperson inte göra såna avdrag alls. Då måste du driva det som vinstdrivande hobby, eller skaffa företag.
Citera
2018-02-05, 08:40
Medlem
Du har bevisbördan för att du dels har haft kostnader och dels har rätt till avdrag. Jag antar härmed att du faktiskt har skaffat dessa grafikkort och har underlagen kvar så åtminstone den biten är avklarad.

Som ngn tidigare sa så måste du ju ha ngn form av vinstgivande hobby eller näringsverksamhet för att få avdrag. Som privat kostnad får du inte avdrag, inte heller får du avdrag för mining-gear om det skulle bedömas som kapitalvinst. Jag är rätt tveksam till att du kan visa tillräckligt med omständigheter som indikerar att du näringsmässigt håller på med bitcoin-mining utan att ha vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda din plånbok. Du har ju såvitt du förklarar här inget annat än möjligen en faktura på lite gaming-utrustning.

Om jag har missförstått och du menar att du dessutom vill ha avdrag för kapitalförlusten för dina minade bitcoins så kommer det inte att hända. Jämför med att du inte får avdrag för om du tappar kontanter på gatan.

Testa gärna, man vet ju aldrig men jag skulle inte räkna med ngn större utbetalning. Gör du dessutom avdragen utan en yrkande förklaring riskerar du ju dessutom skattetillägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in