2006-01-23, 00:05
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hej

Jag har skaffat en ny brödkavel och undrar vad för olja man ska använda för att smörja in den.
Vad ska man ha till träskärbrädor?

/ B
Citera
2006-01-23, 00:24
Medlem
InkoPinkos avatar
Jag använder i alla fall paraffinolja, och det fungerar bra.
Citera
2006-01-23, 08:40
Medlem
manners avatar
Smörj in den med någon form av olja som inte är giftig, d.v.s. inte linolja. Jag brukar smörja in såntdär med någon form av matolja.
Citera
2006-01-23, 14:20
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Jag använder i alla fall paraffinolja, och det fungerar bra.
http://www.dermanord.se/babycare/babyvard.htm :
Citat:
Samma olja gjorde professor Sandra Kleinau experiment med på Uppsala universitet. Hon visade att paraffinolja (mineralolja) orsakar ledförändringar (ledgångsreumatism).
Paraffinolja tas upp och lagras i kroppen. De normala hudfunktionerna störs och huden blir torrare.

Citera
2006-01-23, 14:25
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
http://www.dermanord.se/babycare/babyvard.htm :

Tja.. det är ju viss skillnad mellan att smörja in sin baby och sin skärbräda i paraffinolja.

Har även för mig att IKEA säljer små flaskor med paraffinolja att användas för att smörja in skärbrädor.
Citera
2006-01-24, 08:16
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
Jag kör med kallpressad linolja men har hört att det går bra med typ olivolja/rapsolj/matolja också. Hetta upp den bara innan så tränger den in bättre i träet.
Citera
2006-01-24, 08:28
Medlem
manners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crapp
Jag kör med kallpressad linolja men har hört att det går bra med typ olivolja/rapsolj/matolja också. Hetta upp den bara innan så tränger den in bättre i träet.
Linolja är som sagt giftigt...
Citera
2006-01-24, 09:10
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
Njae, kokt eller vampressad är säkert giftig. Den kallpressade har alltid använts till att smörja in träredskap odyl. Kallpressad har även använts som kosttillskott samt matlagningsolja i öststaterna. Så giftig är den nog inte. Den kokta används som tillsats i färg så den skulle jag inte heller använda.

Posta gärna en hänvisning till sidor ang giftig kallpressad linolja, nya rön är ju lite svårt att hålla reda på, så är den kallpressade giftig så vill ju inte jag heller använda den.
Citera
2006-01-24, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manner

Underligt i så fall att toxikologiska enheten på livsmedelsverket rekar linolja.
Citera
2006-01-25, 01:09
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manner
Du ska inte dricka den.

Hela mitt kök är linoljat sedan tolv år, både bänkar och skärbrädor. Även på landet är det linoljat. 100% ren linolja som hettats upp i en gammal fritös och sedan penslats på två gånger för att riktigt mätta träet.

Vi lever och har hälsan!
Citera
2006-01-25, 01:10
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Njae, kokt eller vampressad är säkert giftig. Den kallpressade har alltid använts till att smörja in träredskap odyl. Kallpressad har även använts som kosttillskott samt matlagningsolja i öststaterna. Så giftig är den nog inte. Den kokta används som tillsats i färg så den skulle jag inte heller använda.

Posta gärna en hänvisning till sidor ang giftig kallpressad linolja, nya rön är ju lite svårt att hålla reda på, så är den kallpressade giftig så vill ju inte jag heller använda den.
Linfröolja och linolja är nog inte samma produkt.
Citera
2006-01-25, 08:15
Medlem
manners avatar
Citat:

Hmm... undra vad jag fått att den skulle vara giftig ifrån, det verkar den ju inte faktiskt vara. Fel av mig! Hittade till och med denna länk på livsmedelsverket:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11458
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in