Samma olja gjorde professor Sandra Kleinau experiment med på Uppsala universitet. Hon visade att paraffinolja (mineralolja) orsakar ledförändringar (ledgångsreumatism).
Paraffinolja tas upp och lagras i kroppen. De normala hudfunktionerna störs och huden blir torrare.
Jag kör med kallpressad linolja men har hört att det går bra med typ olivolja/rapsolj/matolja också. Hetta upp den bara innan så tränger den in bättre i träet.
Jag kör med kallpressad linolja men har hört att det går bra med typ olivolja/rapsolj/matolja också. Hetta upp den bara innan så tränger den in bättre i träet.
Njae, kokt eller vampressad är säkert giftig. Den kallpressade har alltid använts till att smörja in träredskap odyl. Kallpressad har även använts som kosttillskott samt matlagningsolja i öststaterna. Så giftig är den nog inte. Den kokta används som tillsats i färg så den skulle jag inte heller använda.
Posta gärna en hänvisning till sidor ang giftig kallpressad linolja, nya rön är ju lite svårt att hålla reda på, så är den kallpressade giftig så vill ju inte jag heller använda den.
Hela mitt kök är linoljat sedan tolv år, både bänkar och skärbrädor. Även på landet är det linoljat. 100% ren linolja som hettats upp i en gammal fritös och sedan penslats på två gånger för att riktigt mätta träet.
Njae, kokt eller vampressad är säkert giftig. Den kallpressade har alltid använts till att smörja in träredskap odyl. Kallpressad har även använts som kosttillskott samt matlagningsolja i öststaterna. Så giftig är den nog inte. Den kokta används som tillsats i färg så den skulle jag inte heller använda.
Posta gärna en hänvisning till sidor ang giftig kallpressad linolja, nya rön är ju lite svårt att hålla reda på, så är den kallpressade giftig så vill ju inte jag heller använda den.
Hmm... undra vad jag fått att den skulle vara giftig ifrån, det verkar den ju inte faktiskt vara. Fel av mig! Hittade till och med denna länk på livsmedelsverket: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11458
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!