2018-02-04, 20:11
Medlem
Ja, som titeln lyder. Jag känner att jag måste komma på idéer, fundera och tänka på allt möjligt hela dygnet. Jag vet själv inte riktigt varför.

För det är när jag tänker som det skojiga händer. Det är då jag känner att jag har det psykologiska övertaget, kontroll över min vardag, koll på världen runtomkring mig och a jour med vetenskapen då det är då jag funderar på vetenskapliga saker och vetenskapliga ting att kontrollera. Det är då jag känner att jag blir mitt bättre jag eftersom att jag ifrågasätter saker och ting, mig själv, andra, världen. Det är då jag kommer på de bästa frågorna, när jag tänker efter, som gör att jag går ut och undersöker och forskar i saker. Det här här som ambitionerna och idéerna föds! Det är här grunden för min stormakstid läggs och förutsättningarna skapas!

Motsatta sidan är att jag sitter och käkar chips och tittar på TV och piskar wienergummit lite då och då. Fundrar på vad jag ska se för nästa film och om jag ska beställa pizza eller mikra egna nachos.

Förstår ni mig?

Jag behöver en vuxen men också någon intellektuell som kan förklara för mig vad jag gör rätt och vad jag gör fel och vad jag bör göra.

Edit: alltså, det är DÅ de nya perspektiven kommer! Det är där man skapar nya attityder och sitt nya jag istället för att bli en produkt av omvärlden.

Edit2: jag hatar att göra allt som inte har med detta att göra, så som att städa och laga mat.
Senast redigerad av floristblomma 2018-02-04 kl. 20:42.
Citera
2018-02-04, 20:23
Medlem
Du är kanske nyfiken? Det är något jättebra. Gör något skoj utav det.

Da Vinci var väl också lite för nyfiken för sitt egna bästa. Känns som att 90% av allt han påbörjade aldrig blev färdigt. Galna helikoptrar, maskiner, matematiska formler och udda experiment. Århundraden innan hälften av det blev vedertagen sanning. Men resten kom från då att leva för alltid. Så gör det och skit i pizzan och nachosarna. Nästan alla som blir något stort har ett brinnande intresse för det. Din "förbannelse" är att du är dömd att brinna för allt, men det kan också vara positivt
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-04 kl. 20:28.
Citera
2018-02-11, 17:29
Medlem
VitaminKs avatar
Är till mångt och mycket likadan själv, när jag får mycket input eller jobbar med att lösa en problemställning på jobbet kan jag gå all in för att behöva den andra sidan på helgerna för att vila upp mig.

Tror att föregående svar stämmer väldigt bra, alla föds nyfikna men bara ett fåtal lyckas bevara förmågan upp till vuxen ålder. För jag ser det som en kognitiv fördel i jobbet att kunna hitta lösningar på komplexa problem. Tilläggas bör väl även att jag är lite av en obotlig optimist och upplever världen full av möjligheter snarare än jobbiga och tråkiga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in