Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-04, 19:59
Medlem
Det heter moderatoråtgärder, inte moderatorsåtgärder. Det senare är dålig svenska, det tidigare är korrekt svenska.

Fixa.
Citera
2018-02-04, 20:03
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floristblomma
Det heter moderatoråtgärder, inte moderatorsåtgärder. Det senare är dålig svenska, det tidigare är korrekt svenska.

Fixa.

Även undertecknad har uppmärksammat detta.

Mvh
Haubits77B
Citera
2018-02-04, 20:16
Medlem
Nosebleedsections avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Följdfråga:

När binder man ihop ord med ett s?
När man e kass på svenska språket mannen
Citera
2018-02-04, 20:18
Medlem
Drama-Llamas avatar
Det finns ingen språkregel som säger att ett foge-s inte kan användas i det här fallet.

Man brukar avstå från foge-s när det första ordet slutar på s eller med ett sje-ljud, och ord med -ande, -ende, -else, -el, -en, -er, -ar eller -on på slutet brukar inte få ett foge-s. Inget av de här fallen är, som synes, för handen.

Ordet arrendatorsbostad är upptaget i SAOL. Det skulle nog inte vara fallet i fall ett foge-s inte gick för sig i slutet av -ator-ord.
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-02-04 kl. 20:24.
Citera
2018-02-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det finns ingen språkregel som säger att ett foge-s inte kan användas i det här fallet.

Man brukar avstå från foge-s när det första ordet slutar på s eller med ett sje-ljud, och ord med -ande, -ende, -else, -el, -en, -er, -ar eller -on på slutet brukar inte få ett foge-s. Inget av de här fallen är, som synes, för handen.

Moderator är inget verb och endast ett fåtal abstrakta ord som varken är subjektiv eller verb kan ha foge-s. Det finns äldre ord som har foge-s, men det beror på att de är hela ord som sådana sedan hundratals år tillbaka. Moderatoråtgärd är ett sammansatt ord, inte ett helt ord.

Även grammatiken blir fel inte bara vad det gäller foge-s, utan korrekt vore isåfall "moderators åtgärder" och inte "moderatorsåtgärder".

Flashback kör en gammal, eller alltså moddad, version av PHPbb där detta grammatiska fel blev åtgärdat i en senare version.
Senast redigerad av floristblomma 2018-02-04 kl. 20:29.
Citera
2018-02-04, 20:31
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Moderator är inget verb och endast ett fåtal abstrakta ord som varken är subjektiv eller verb kan ha foge-s. Det finns äldre ord som har foge-s, men det beror på att de är hela ord som sådana sedan hundratals år tillbaka. Moderatoråtgärd är ett sammansatt ord, inte ett helt ord.

Även grammatiken blir fel inte bara vad det gäller foge-s, utan korrekt vore isåfall "moderators åtgärder" och inte "moderatorsåtgärder".
"Moderators åtgärder" vore korrekt, ja. Men det är inget argument för att moderatorsåtgärder inte skulle vara lika korrekt. Som du ser i mitt förra inlägg finns det andra exempel på den här konstruktionen i SAOL. SAOB tar för övrigt upp sammansättningen moderatorsklass, vilken verkar ha funkat sedan åtminstone 1799 (även om själva beteckningen har blivit omodern sedan dess).
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-02-04 kl. 20:33.
Citera
2018-02-04, 21:52
Medlem
Citat:
"Moderators åtgärder" vore korrekt, ja. Men det är inget argument för att moderatorsåtgärder inte skulle vara lika korrekt.
Det är inte jag som säger det, det är du som påstår det. Det jag säger är att "moderators åtgärder" är korrekt svenska och då i ett helt annat sammanhang, typ "disktuerar en moderators åtgärder". Det är inte ett korrekt svenskt sammansatt ord. Jag säger att sammansättning av dessa ord är fel, vilket det också är.

Det jag inte gör är att använda texten "moderators åtgärder" helt utan kontext som ett argument för att "moderatorsåtgärder" skulle vara fel. Dumma dig inte.

Citat:
Som du ser i mitt förra inlägg finns det andra exempel på den här konstruktionen i SAOL. SAOB tar för övrigt upp sammansättningen moderatorsklass, vilken verkar ha funkat sedan åtminstone 1799 (även om själva beteckningen har blivit omodern sedan dess).

Du är lika dum som din avatar. Precis som jag skrev i inlägget som du citerar så skrev jag att de enda felade orden du hittar är de från hundratals år tillbaka där orden i sig är hela ord och inte sammansatta ord. Att du kallar det sammansättning är fel.

Moderatorsklass har ingenting med moderatorer att göra då moderatorer för forum inte fanns på sjuttonhundratalet. Moderatorsklass används i exakt 0 svenska texter (visa mig en enda text eller mening på internet som innehåller detta förutom SAOL om ens det stämmer). Dumma dig inte nu.

Nu tycker jag att du fjantar dig lite väl för mycket. Det var ungefär detta jag förväntade mig när jag direkt efter att ha kritiserat din homofobi fick obscena PM från dig och grundlösa motciteringar.
Senast redigerad av floristblomma 2018-02-04 kl. 21:54.
Citera
2018-02-04, 22:43
Medlem
Kunskapsinhämtning, kostnadsförslag och lydnadskurs är några exempel där s passar bra.
Citera
2018-02-04, 22:54
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Du är lika dum som din avatar. Precis som jag skrev i inlägget som du citerar så skrev jag att de enda felade orden du hittar är de från hundratals år tillbaka där orden i sig är hela ord och inte sammansatta ord. Att du kallar det sammansättning är fel.
Nejdå, det stämmer helt och hållet att jag kallar det sammansättning. Att du har hittat på att sammansättningar över en viss ålder ska betraktas som "hela ord" må vara hänt, men det betyder ju inte att någon annan behöver rätta sig efter det.

Citat:
Moderatorsklass har ingenting med moderatorer att göra då moderatorer för forum inte fanns på sjuttonhundratalet. Moderatorsklass används i exakt 0 svenska texter (visa mig en enda text eller mening på internet som innehåller detta förutom SAOL om ens det stämmer). Dumma dig inte nu.
Nu har jag ju inte heller påstått att ordet skulle vara i bruk – jag flaggar till och med för att det är en obsolet beteckning – så det där dummandet du tjatar om kan du ju själv ta och lägga av med till en början.

Citat:
Nu tycker jag att du fjantar dig lite väl för mycket. Det var ungefär detta jag förväntade mig när jag direkt efter att ha kritiserat din homofobi fick obscena PM från dig och grundlösa motciteringar.
Jag har aldrig i hela mitt liv skickat ett PM till kontot floristblomma, så du bör antingen kolla doseringen på dina antipsykotika eller se till att hålla reda på vilket konto du skriver med.
Citera
2018-02-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Kunskapsinhämtning, kostnadsförslag och lydnadskurs är några exempel där s passar bra.

Ja, som jag skrev, abstrakta begrepp som tid och ekonomi ska generellt ha s efter dem. Efter subjekt så blir det grammatiskt fel.

Exempel på när det är fel:

hundskoppel
hundsmattor
fisksnät
landsställe
bilsbälte
bilstvättning
hundstvättning
mattstvagning
mattspiskning
moderatorsåtgärd
Citera
2018-02-05, 00:07
Medlem
Citat:
Nejdå, det stämmer helt och hållet att jag kallar det sammansättning. Att du har hittat på att sammansättningar över en viss ålder ska betraktas som "hela ord" må vara hänt, men det betyder ju inte att någon annan behöver rätta sig efter det.

Detta har jag redan förklarat för dig. Inte har jag påstått det du påstår att jag påstår. Det jag påstått är att det ordet du tog upp kommer från en tid där flashbackmoderatororer inte finns och inte betyder det du tror det betyder. Dessutom är ordet helt påhittat av dig vilket gör diskussionen ännu löjligare.

Citat:
Nu har jag ju inte heller påstått att ordet skulle vara i bruk – jag flaggar till och med för att det är en obsolet beteckning – så det där dummandet du tjatar om kan du ju själv ta och lägga av med till en början.

Du bevisade bara min poäng men satt det i ett felaktigt sammanhang. Jag tycker det var dumt och onödigt gjort eftersom att det är oärligt och slöseri på tid.

Citat:
Jag har aldrig i hela mitt liv skickat ett PM till kontot floristblomma, så du bör antingen kolla doseringen på dina antipsykotika eller se till att hålla reda på vilket konto du skriver med.
Men du, sluta fjanta dig nu. Väx upp. Håll dig till homofobi, men kom inte hit och tjafsa om du inte har någonting faktiskt att säga.
Citera
2018-02-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ja, som jag skrev, abstrakta begrepp som tid och ekonomi ska generellt ha s efter dem. Efter subjekt så blir det grammatiskt fel.

Efter sig heter det, inte efter dem, syftar tillbaka på subjektet "abstrakta begrepp". Eftersom det nu är så petigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in