Citat:
Ursprungligen postat av
Drama-Llama
"Moderators åtgärder" vore korrekt, ja. Men det är inget argument för att moderatorsåtgärder inte skulle vara lika korrekt.
Det är inte jag som säger det, det är du som påstår det. Det jag säger är att "moderators åtgärder" är korrekt svenska och då i ett
helt annat sammanhang, typ "disktuerar en moderators åtgärder". Det är inte ett korrekt svenskt sammansatt ord. Jag säger att sammansättning av dessa ord är fel, vilket det också är.
Det jag inte gör är att använda texten "moderators åtgärder"
helt utan kontext som ett argument för att "moderatorsåtgärder" skulle vara fel. Dumma dig inte.
Citat:
Som du ser i mitt förra inlägg finns det andra exempel på den här konstruktionen i SAOL. SAOB tar för övrigt upp sammansättningen moderatorsklass, vilken verkar ha funkat sedan åtminstone 1799 (även om själva beteckningen har blivit omodern sedan dess).
Du är lika dum som din avatar. Precis som jag skrev i inlägget som du citerar så skrev jag att de enda felade orden du hittar är de från hundratals år tillbaka där orden i sig är hela ord och inte sammansatta ord. Att du kallar det sammansättning är fel.
Moderatorsklass har ingenting med moderatorer att göra då moderatorer för forum inte fanns på sjuttonhundratalet. Moderatorsklass används i exakt 0 svenska texter (visa mig en enda text eller mening på internet som innehåller detta förutom SAOL om ens det stämmer). Dumma dig inte nu.
Nu tycker jag att du fjantar dig lite väl för mycket. Det var ungefär detta jag förväntade mig när jag direkt efter att ha kritiserat din homofobi fick obscena PM från dig och grundlösa motciteringar.